Permalänk

kopiera en hel cd med linux

hej, nån som vet om det går dra en hel cd/dvd skiva med linux så att man får en .iso fil och då menar jag en med kopieringsskydd o sånt altså hela skivan utan undantag?

mvh metalworker

Visa signatur

Firewall 1 och 2: obsd Filserver: fbsd Mediaserver till Atv: debian Testserver: debian Produktionsserver: debian Desktop: os x, svorak

Permalänk
Hedersmedlem

det är inga kopieringsskydd på linux skivor...

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0REc
det är inga kopieringsskydd på linux skivor...

Han menade cdskivor han köpt som har kopieringsskydd.

Permalänk
Hedersmedlem

aha, använd typ k3b för att göra iso-filer, tror att man kan få kopieringsskydd då...

Visa signatur

Vim

Permalänk

... kopieringskydd spelar ingen roll. Vill bara få den som en vanlig skiva fast som en iso fil. Helst vill jag att det ska gå med dvd skivor också. mkisofs kanske har nått med detta att göra...

edit:det jag vill kunna göra är att typ som med clonecd eller clone dvd fast jag vill bara typ montera cd:n och köra ett kommando liknande "makeiso /mnt/cdrom /root/" nått liknande så att jag får hela skivan utan några ändringar. Helst så jag får HELA skivan!!

Visa signatur

Firewall 1 och 2: obsd Filserver: fbsd Mediaserver till Atv: debian Testserver: debian Produktionsserver: debian Desktop: os x, svorak

Permalänk
Hedersmedlem

k3b kan göra .iso filer, helt grafiskt!
det finns ju iof mke2iso/mkfsiso eller något sådant program...

edit: program, inte kommando

Visa signatur

Vim

Permalänk

när det gäller "dd" kopierar det hela cd med kopieringskydd o sånt? jag har provat att kopiera en musikcd med jag fick bara in och ut fel? vad det nu betyder. det gick att kopiera dataskivan men inte musikcdn.

edit: anledningen att man inte kan kopiera musikcd beror tydlign på att det inte finns nått filsystem på skivan villket dd behöver.

Vet fortfarande inte om dd tar allt...

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Visa signatur

Vim

Permalänk

men det finns väl med i systemet eller?

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

jo, det brukar följa med de flesta linux distarna...

Visa signatur

Vim

Permalänk

är det nån som har haft problem med bränningar av skivor som är skapade som isos av dd och sen te x överförda till win o bränt där eller brän i lin?

Edit: bara det inte är så att dvdskivor inte heller har nått filsystem? guiden jag tittade på sa att man kunde använda dd för dvdskivor.. frågan är om det är brända skivor... nån som vet?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om du bara ska kopiera skivan till en isofil, så är ju dd smidigast, tycker iaf jag.
dd if=/dev/<cdrom> of=/path/till/din/isofil.iso

Så svårt är det.

Visa signatur
Permalänk

jo det är det jag har gjort... ´det jag undrar nu om det går att göra likadant för att göra en backup av köpta dvdskivor?

mvh metalworker

Visa signatur

Permalänk
Medlem

cat /dev/cdrom > skiva.bin

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lazer
cat /dev/cdrom > skiva.bin

Skitkul...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

cp /dev/cdrom /fil.iso

Fungerar utmärkt på ganska många skivor.

Visa signatur

Dator: C=64 med bandare och diskdrive.

Permalänk
Citat:

k3b kan göra .iso filer, helt grafiskt!
det finns ju iof mke2iso/mkfsiso eller något sådant program...

edit: program, inte kommando

arson kan också, jag gillar det mer

Visa signatur

Sverker G. Johansson

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jallabert
arson kan också, jag gillar det mer

aldrig provat, måste provas!

edit: klarar den att bränna DVD?

Visa signatur

Vim

Permalänk
Avstängd

differenses between program and command?

Visa signatur

lyckegard: Ditt beteende i denna tråd gör att du skrapar ihop till en varning.

Permalänk
Citat:

aldrig provat, måste provas!

edit: klarar den att bränna DVD?

Citat:

Here's what we're working on for 0.9.8:

•M3U playlist generation when ripping CDs (Done!)
•Direct IDE/ATAPI support (requires Linux >= 2.5.54 whatever the latest version of cdrecord is) (Done!)
•DVD Burning/Copying (In Progress)
•Tons of bug fixes

Visa signatur

Sverker G. Johansson

Permalänk
Medlem

Kommandot 'dd' är nog lämpligast till detta:

dd if=/dev/cdrom of=cd.iso

Visa signatur

Linux är inget operativsystem.
http://www.gnu.org/gnu/linux-and-gnu.html

Permalänk

ä de nån som har provat att köra dd på en dvd (full) föra över den till en windowsburk o köra den där för att se den med daemontools? tacksam om det är nån som vill ta sig tid att prova...

mvh metalworker

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av metalworker
ä de nån som har provat att köra dd på en dvd (full) föra över den till en windowsburk o köra den där för att se den med daemontools? tacksam om det är nån som vill ta sig tid att prova...

mvh metalworker

Generellt sett går inte detta då dom flesta DVD-skivor är krypterade. Du behöver ett program som dekrypterar skivan när den sparar ner den på hårddisken.

Permalänk

hhmm... det jag gör är att jag gör backup med dvdinfopro och anydvd... så får jag fulla dvdn som väntar att bli bränd med duallayer brännare(tittar i stjärnorna). Letar efter ett sätt att göra likadant fast utan beroende av windows. Tänkte att man kanske kunde köra dd på en dvd och sen få ner hela skivan utan ändringar för att sedan se om det blev bra kvallite på windows och kanske köra en jämnförelse med dvdinfopro.....

mvh metalworker

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lyckegard
differenses between program and command?

Enligt mig har M0rec missf**rst**tt det. mkisofs och te x dd **r program, d** skalet k**r en bin**r. Te x cd **r ett kommando om det skulle vara ett program skulle det programmet **ndra sin egna CWD och inte skalets.

Visa signatur

http://www.catb.org/~esr/faqs/smart-questions.html
"Tot kto samoiltushi infarmator tot kto sam ne ponjal sto on rasskasoval"

Permalänk

jaif, så css koden är själva problemet eller är det att jag måst montera dvd som något??

mvh metalworker

Visa signatur