Permalänk

Counter-strike

Jag och en polare har planerat att lägga upp en dedicated server i CS 1.6. Min kompis är bortrest ju nu och har sin vanliga dator som dedicated server och jag tycker att pingen är väldigt hög, han har bara 256mb i ram, kan de har någonting med saken att göra? Så jag tänkte bara om man har mer ram minne blir pingen mindre?

Permalänk
Medlem

Pingen har ingenting med hårdvaran att göra, det är responstiden mellan servern och din dator.
Beror helt på uppkopplingen hur pingen är.
Exempelvis om någon tankar något så höjs pingen.

Permalänk

är du helt säker?, för när ja spelar på vissa telia servers är pingen 30 och när jag spelar på hans telia server så är pingen 50-60 och ingen tankar

Permalänk

Det beror på uppkopplingen.

Permalänk

Men om jag säger så här då, kan pingen bli högre på servern om det är massa spelare inne på servern som har dålig uppkoppling?

Permalänk
Medlem

Ja det kan det.
Fler spelare innebär att fler personer ska dela på samma resurser.
Är också så att om en spelare har 400 i ping så drar han ner serverns genomsnitt totalt.

Permalänk

Jag bara undrar om det är ngn av er som ver hur en cs server funkar?

Jo pingen har med hårdvaran att göra ...
Det är inte ett valigt ICMP pakets som skickas till servern när den "pingar"
Det är så att Klienten skickar info till server och bröja sin klocka, servern gnatar koden och skicka till baka till klienten som stoppar sin klocka och så skriver vilket tar ett visst antal ms ...

Visa signatur

Programmer is an organism that turns coffee into software.

Permalänk
Avstängd

jazzil har pluggat på ser jag

Visa signatur

Wtfpr!!1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ::]jazzil
Jo pingen har med hårdvaran att göra ...

Nej!

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk
Medlem

Alltså, pingen dras inte upp för att nån sitter och har 400 i ping, ni som hävdar det kanske kan förklara för mig hur han huxflux drar mer bandbredd.
Skitsnack, ända anledningen till att folk tjafsar om det är för att det är svårare o träffa nån som laggar fram.
Om det är många inne på servern kan pingen bli högre, både beroende på att bandbredden inte riktigt räcker eller att hårdvaran i servern inte riktigt räcker.

Permalänk
Medlem

Mer ram

Du behöver mer ram för att lägga upp en server iaf om du ska ha en på internet.
Typ 512 lr mer behövs för att pingen ska bli lägre

Visa signatur

DeeRoXx

Permalänk

Om pingen inte har något med hårdvaran att göra så kan ju jag slänga upp en dedikerad cs server på min gamla 486 med 16mb minne, eller hur.

Visa signatur

ASUS B450-f gaming||AMD Ryzen 3600||16Gb ram@3GHz||RTX 3080 10Gb||Dell S2721DGF||Logitech G305

Permalänk
Medlem

klart pingen har med hårdvara att göra. Jämför:
p1 100 Mhz, 12Mb minne.
p4 3000 Mhz, 1024Mb minne.

Blir pingen den samma? NEJ!

Permalänk
Medlem

Säger bara att på min P1 400 mhz me 192 ram så har 8 pers som är inne samtidigt ca 20-30 i ping o jag sitter bara på en 0.5 mbits lina..:)
Ja använder Winhl-booster o det hjälper till o få ner pingen och så att servern går i mer fps...*tipsa*

Visa signatur

| Skärm: LG 23" LED E2350v-PN | Chassie: Silverstone Raven RV 02 | Nätagg: Corsair HX 750w PSU | Moderkort: Asus P7P55D-E PRO | Cpu: Intel Core i5 Quad - 750 | Noctua NH-D14 | Minne: Corsair Dominator DHX 1600MHz DDR3 20gb | Grafik: Powercolor Radeon HD 5870 1GB GDDR5 | HDD: Intel X25-M SSD 80GB, WD Caviar black 1TB |
Psn: Joi_

Permalänk
Medlem

Pingen är väl densamma, men sedan när man ska se på hur stabil den är så är det en annan femma. Det blir nog en hel del förlorade packet (packet loss) när det är för dålig hårdvara.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem

Snarare LPB (Low ping bastards) som gör så att annat folk laggar, de själ resuserna för de andra.
Allstå inte de med 200 ping+.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

beroro ju på hans uppkopling