Permalänk
Medlem

Datorn "Laggar" till i 20sek..?

Någon som vet vad som kan vara orsaken till att min dator har börjat med allvarliga "lagg"?

Det händer mest när man spelar & då låser sig spelet och det knastrar i högtalarna i ca 20sek innan det långsamt blir normalt igen, detta händer sen med jämna mellanrum (ca 5-10min).

Först trodde jag att det var för krävande spel jag hade igång men sen märkte jag att det gör samma sak med tex CS, alltså mindre krävande spel..

Någon som har varit med om samma sak och vet orsaken?

Visa signatur

Asus P5Q Deluxe | C2D E8500 3.16GHz | 4GB OCZ Reaper PC2-8500 1066MHz | Sapphire 4870 512MB | Chieftec Mesh Big Tower

Permalänk
Avstängd

Lagg beror på internetförbindelsen .
så om det laggar, får du helt enkelt försöka få bättre uppkoppling.
hack beror dock på andra saker...
men du sa lagg så....

Visa signatur

P4 1,7 ghz - 512sdram - geforce 3 ti 500 - 17 tum - 60
*bort* Referallänkar ej tillåtna! /Najk

Permalänk
Medlem

jag skrev att Datorn laggar, förlåt om jag uttryckte mig oklart, men så vitt jag vet har väl inte internet så mkt med att min hårdvara att göra.

Någon annan kanske förstår min undermåliga svenska...

Visa signatur

Asus P5Q Deluxe | C2D E8500 3.16GHz | 4GB OCZ Reaper PC2-8500 1066MHz | Sapphire 4870 512MB | Chieftec Mesh Big Tower

Permalänk
Medlem

ran4...jag vet att du fattade vad han menade

Visa signatur

Dator 1:Acer Aspire 8940G, Intel Core i7, 4gb DDR3, 1tbHD, Geforce gt240m, BluRay Brännare, Windows 7 64bit.
Dator 2:Apeivia X-cruiser, Hiper 580w Nätagg, Intel Core2Duo 2,4ghz,Geforce 8800GTX 768mb, 2048mb Ram CL5, Samsung 250gb, Samsung 500gb,Windows Vista Ultimate 32bit.

Permalänk
Medlem

Kan vara dålig kylning till nån komponent eller att du helt enkelt har nått skumt virus. Testa med att köra datorn med öppen sida eller liknande.

Visa signatur

E8500, 4GB Corsair, 2x500 Samsung RAID0, 4GB I-Ram, EP43-DS3, 7900GTO, Win7.
AmigaOne G3XE, 1GB, Raptor 150GB, 4GB I-Ram, Radeon 9250 256MB, OS4.1

Permalänk
Medlem

Jo jag tänkte också på att det kan vara att det blir för varmt... min cpu fläkt låter lite konstigt ibland... men en polare trodde att det var en av diskarna som höll på att ge sig... svårt att veta....

Visa signatur

Asus P5Q Deluxe | C2D E8500 3.16GHz | 4GB OCZ Reaper PC2-8500 1066MHz | Sapphire 4870 512MB | Chieftec Mesh Big Tower

Permalänk

Re: Datorn "Laggar" till i 20sek..?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bern
Någon som vet vad som kan vara orsaken till att min dator har börjat med allvarliga "lagg"?

Det händer mest när man spelar & då låser sig spelet och det knastrar i högtalarna i ca 20sek innan det långsamt blir normalt igen, detta händer sen med jämna mellanrum (ca 5-10min).

Först trodde jag att det var för krävande spel jag hade igång men sen märkte jag att det gör samma sak med tex CS, alltså mindre krävande spel..

Någon som har varit med om samma sak och vet orsaken?

Cs är inte mindre krävande om du trodde det

Visa signatur

Intel Core Duo 2 E6850 3.0 - MSI 8800Ultra - 4x1GB Corsair Dominator XMS PC 8500 - Samsung 2x160GB - Tagan 520Watt - Samsung T220 - Antec Performance One P182A

Permalänk
Medlem

Cs har jag spelat med min dator länge utan problem alltså...
Och spel som Farcry & Battlefield Vietnamn måste väl ändå vara mer krävande än det eller?

Visa signatur

Asus P5Q Deluxe | C2D E8500 3.16GHz | 4GB OCZ Reaper PC2-8500 1066MHz | Sapphire 4870 512MB | Chieftec Mesh Big Tower

Permalänk
Inaktiv

256 SDRam - fast när du säger att det nyss börjat hända så kan det ju inte vara detta.

Fast dator lagg + knaster i ljud som går över och kommer tillbaka brukar vara lika med trött dator.

Permalänk
Medlem

ne man tycker det, det började bara för några veckor sedan, testade att köra med sidoplåten av men det hjälpte inget heller...

Visa signatur

Asus P5Q Deluxe | C2D E8500 3.16GHz | 4GB OCZ Reaper PC2-8500 1066MHz | Sapphire 4870 512MB | Chieftec Mesh Big Tower

Permalänk
Inaktiv

Asså det kan inte vara så att du har mycke stuff i datorn så att all din ram försvinner? Du harju ändå bara 256sdram men det ska räcka.

Fixa hem ad-aware uppdatera och scanna datorn, kolla så att alla temp kataloger är rensade.

Kolla vilka processer som är igång...sök reda på okända i regedit...

http://www.memtest86.com/ Dra hem memtest86 V3.0 stoppa i en diskett packa upp filen så kommer den automatiskt att packa upp den till disketten...boota sen upp med disketten och kolla minnet

Permalänk
Avstängd

ran4, lagg kan man väl mycket väl säga om saker och ting, inte bara internetanslutningar..
hört uttrycket jet-lag nån gång? det uttrycket började man använda innan man pratade om hur det laggar på nån server/dylikt

jag skulle till och med gå med på att om någon är full så kan han påstå att hans huvud laggar

öh.. så det så

Permalänk
Medlem

Och med jet-lag menar man antagligen fördröjning, tidsfördröjning. Lagg betyder fördröjning (latens) i mina öron. Och jag tycker det känns lite dumt att blanda ihop fördröjning med hack, visserligen kan man sätta in fördröjning där men om man ska hålla på så så räcker det väl egentligen med ett tiotal ord i svenska språket.

Tillbaka till topic.
Jag skulle tro att hacket beror på en blandning av lite minne (256MB) och massa skräpprogram som rullar i bakgrunden, inte minst de vanliga tjänsterna som är igång hela tiden som default i Windows. Ett exempel på det är Indexeringstjänster.
Min ordination är (om du inte orkar att försöka hitta alla program som körs i bakgrunden, kör -> msconfig är ett bra ställe att hitta dumma tjänster/autostartprogram) att installera om Windows, det kommer nog lösa problemet.