Permalänk
Medlem

Nekad uppkoppling av Skanova

Är på gång att byta leverantör, av ADSL/VDSL, från Bostream till BBB. BBB blev nekad en anslutning, av Skanova, till det aktuella telefonnr pga "Föreningskabel".

Vet någon vad detta betyder?
(Tjejen på Skanova kunde inte förklara det för BBB).

Hade ett abonnemang hos Bostream förra veckan så tekniskt ska det fungera.

Permalänk
Medlem

Föreningskabel finns inget som heter (fackmässigt) däremot kan det vara två olika saker. Din telefonlina sitter i ett föreningsskåp vilket gör att det endast kan få ADSL.. Det andra alternativet är att du har en föreningslina... eller delad ledning, detta utnyttjas av alla isp delad ledning, alla 8mbitare använder sig av det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tnakka
Föreningskabel finns inget som heter (fackmässigt) däremot kan det vara två olika saker. Din telefonlina sitter i ett föreningsskåp vilket gör att det endast kan få ADSL.. Det andra alternativet är att du har en föreningslina... eller delad ledning, detta utnyttjas av alla isp delad ledning, alla 8mbitare använder sig av det.

Första alternativet är jag med på, men enligt BBB:s tolkning av Skanovas besked gick det inte att få ADSL heller, men ska be dem fråga en gång till för säkerhetsskull. Går det inte att på nåt sätt ordna så att man kan få ADSL/VDSL?

Andra alternativet är jag inte riktigt med på.. Vad är det som hindrar att jag skall kunna få ADSL/VDSL, hade ju scream-ADSL (8 mbit) förra veckan. Lust att utveckla?

En fråga till (du verkar insatt): Varför går inte detta att kolla upp i förväg? Får klartecken från BBB och Telia (när de utför en kontroll på numret) att det går att få ADSL/VDSL (och har haft Bostream-scream) på denna lina, men när BBB lägger in en order får de meddelande (2 dagar senare från Skanova) om att det inte går.

En sista fråga: Var får du dessa fakta ifrån? Yrkesman? Bara så att jag vet när jag ska prata med BBB imorgon. ;o)

Permalänk
Medlem
Citat:

Det sista, vad snackar du om? Delad ledning brukar vara synonymt med bärfrekvens /pairgain och det är ju tydligt att det inte handlar om det i det här fallet eftersom han haft DSL för någon vecka desan.

Mitt tips är att du sitter på en understation som ej är utbyggd.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olle22
Det sista, vad snackar du om? Delad ledning brukar vara synonymt med bärfrekvens /pairgain och det är ju tydligt att det inte handlar om det i det här fallet eftersom han haft DSL för någon vecka desan.

Ej utbyggd av BBB? Isåfall ljuger BBB mig rakt upp i ansiktet. Har pratat med en utav de xDSL-ansvariga ett flertal ggr och blivit lovad VDSL, dvs innan de fick detta besked av Skanova.

Btw, stationen är Malmö/Sparven.

Permalänk
Medlem
Citat:

Felaktigt.
Delad ledning är även en benämmning på att lednigen är delad med en ADSL/VDSL anslutning.

Ta kontakt med Bostream, o kolla så att dom verkligen har plockat bort dig

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VitoC
Felaktigt.
Delad ledning är även en benämmning på att lednigen är delad med en ADSL/VDSL anslutning.

Samtliga leverantörer av xDSL i Sverige levererar sin tjänst över POTS (eller i vissa undantag ISDN).

På det viset är alla anslutnigar delade.

Berätta för mig vad det är för typ av unik "delning" som alla "8mbitare använder sig av" som du skriver och som exempelvis de som sitter på 0,5 Mbit ADSL inte har?

Permalänk
Medlem
Citat:

Samtliga leverantörer av xDSL i Sverige levererar sin tjänst över POTS (eller i vissa undantag ISDN).

På det viset är alla anslutnigar delade.

Berätta för mig vad det är för typ av unik "delning" som alla "8mbitare använder sig av" som du skriver och som exempelvis de som sitter på 0,5 Mbit ADSL inte har?

Jag har väl aldrig sagt något annat?!

jag sa att delad ledning var även en benämming på att ledningen är delad med DSL Och telefoni.

Personen som mitt inlägg var riktat till sa nämligen att delad ledning var BF/PG. och det är inte fullt korrekt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Personen som mitt inlägg var riktat till sa nämligen att delad ledning var BF/PG. och det är inte fullt korrekt.

Den personen var jag.

Det finns mig veterligen ingen som går runt och säger att man har delad ledning för att man kör DSL på den utöver telefonin. Delad ledning brukar man använda för BF/PG och ingenting annat.

Berätta nu om den typ av delning som 8 Mbits kunderna har, jag är jättespänd på vad du kan inom det området eftersom det verkar vara en helt ny teknisk lösning...

edit: stavfel

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig sagt att det är en teknik.

delad ledning är en benämnning för att lednigen är delad med ADSL/VDSL och telefoni.

med andra ord ingen teknik, inget .. utan en ren benämning.

Permalänk
Medlem

VitoC, mitt inlägg var till Tnakka inte till dig. Såg fel på avsändaren.

Permalänk
Medlem
Citat:

Felaktigt.

Borde inte BBB fått det beskedet av Skonova då? Och inte att det inte gick pga "Föreningskabel i ett föreningsskåp"?

Edit: Pratat med BBB igen, problemet är inte knutet till telenr och inte till kopparparet. BBB hade fått samma svar på en annan kunds räkning när de bett skanova göra en teknisk undersökning inför VDSL-uppkoppling. Har bett personen jag pratat med på BBB att försöka forska vidare i det här.

Ingen VDSL-teknisk kunnig person som kan svara på varför ett föreningsskåp hindrar en uppkoppling?

Permalänk
Medlem

Jag reserverar mig för fel här nu. men detta är vad jag har lyckats leta mig fram till angående föreningskabel.

Vi säger så här, det finns 2 kopplingsskåp. det ena är fullt, det andra finns det flera lediga i. Du ska egentligen tillhöra det som är fullt. men som sagt det är fullt. så då drar dom en tråd från den plinten som inte är full, till den fulla, och voila så har dom en ledig plats där dom kan sätta dig.

Kanske taskigt förklarat men jag börjar bli lite trött!

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag reserverar mig för fel här nu. men detta är vad jag har lyckats leta mig fram till angående föreningskabel.

Vi säger så här, det finns 2 kopplingsskåp. det ena är fullt, det andra finns det flera lediga i. Du ska egentligen tillhöra det som är fullt. men som sagt det är fullt. så då drar dom en tråd från den plinten som inte är full, till den fulla, och voila så har dom en ledig plats där dom kan sätta dig.

Kanske taskigt förklarat men jag börjar bli lite trött!

Och detta funkar bara med ADSL och inte VDSL, eller varför blir BBB nekad att koppla upp mig?
Detta låter ju annars som en lösning, inte ett hinder...

Permalänk
Medlem

Tja, du får ju dubbla kopplingsplinter, vilket kan göra att du får mkt lång kabellängd.

VDSL = mycket känsligare.
ADSL = inte så känsligt.

försök dock ta kontakt med Skanova, dom kan vara tjuriga, eftersom dom inte har direkt kontakt med slutkund.

Permalänk
Medlem
Citat:

Tja, du får ju dubbla kopplingsplinter, vilket kan göra att du får mkt lång kabellängd.

VDSL = mycket känsligare.
ADSL = inte så känsligt.

försök dock ta kontakt med Skanova, dom kan vara tjuriga, eftersom dom inte har direkt kontakt med slutkund.

Har försökt, kom inte längre än till vxl. Får göra ett nytt försök på måndag.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

skanova-communication@skanova.com

Mailat, men är tveksam till att jag får något svar (skickade en förfrågan via webformulär på skanova.se i torsdag - inget svar).

Permalänk
Medlem

Självklart kan föreningskabel också vara en delad ledning i en sådan benämnging att det är BF eller annat PG-system. Men jag gissade på de jag skrev då facktermen och den mest använda termen för BF/PG är Bärfrekvens och inte föreningskabel.

Det jag har hört talas om är:
- Föreningsskåp - kan leverera adsl men ej vdsl, detta pga känsligheten.
- Delad ledning - Ett PG-system som tex BBB och Bostream använder för kopparacesser via Telias produkter enligt EUs direktiv om utökad konkurensnivå.
- BF - Delad ledning med annan abonnent.

Ring gärna bostream, bredbandsbolaget eller telia och fråga vad problemet är...

Permalänk
Medlem

Re: Nekad uppkoppling av Skanova

Citat:

Ursprungligen inskrivet av JB-Prod
Är på gång att byta leverantör, av ADSL/VDSL, från Bostream till BBB. BBB blev nekad en anslutning, av Skanova, till det aktuella telefonnr pga "Föreningskabel".

Vet någon vad detta betyder?
(Tjejen på Skanova kunde inte förklara det för BBB).

Hade ett abonnemang hos Bostream förra veckan så tekniskt ska det fungera.

en föreningskabel är en kabel som går mellan ett skåp & ett :kolonskåp (stavning jag har dyslexi) eller en kabel som går mellan en stn & ett kc då heter det trunk & man ska inte trunka xdsl.vet int om det kan bero på det

Visa signatur

10100111001

Permalänk
Medlem

Re: Re: Nekad uppkoppling av Skanova

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZKYNET
en föreningskabel är en kabel som går mellan ett skåp & ett :kolonskåp (stavning jag har dyslexi) eller en kabel som går mellan en stn & ett kc då heter det trunk & man ska inte trunka xdsl.vet int om det kan bero på det

What? kolonskåp? och vad har trunk med det hela att göra???

trunk = förlängningssladd mellan station1 och station2 för att tillhöra den andra stationen... (byta station)

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Nekad uppkoppling av Skanova

Citat:

What? kolonskåp? och vad har trunk med det hela att göra???

trunk = förlängningssladd mellan station1 och station2 för att tillhöra den andra stationen... (byta station)

jag sa att en föreningskabel är mellan 2skåp eller mellan stn & kc men att det då hette trunk

det finns trunkkablar inom stn, mellan olika stn, mellan stn & alla kc:n som ligggre under den stn

Visa signatur

10100111001

Permalänk
Medlem

Jag har redan sagt vad en föreningskabel är dock!

PS.

BF = 2 abbonenter delar på en tråd
PG = upp till 12 abbonenter på samma tråd

Permalänk
Medlem
Citat:

Självklart kan föreningskabel också vara en delad ledning i en sådan benämnging att det är BF eller annat PG-system. Men jag gissade på de jag skrev då facktermen och den mest använda termen för BF/PG är Bärfrekvens och inte föreningskabel.

Det jag har hört talas om är:
- Föreningsskåp - kan leverera adsl men ej vdsl, detta pga känsligheten.
- Delad ledning - Ett PG-system som tex BBB och Bostream använder för kopparacesser via Telias produkter enligt EUs direktiv om utökad konkurensnivå.
- BF - Delad ledning med annan abonnent.

Ring gärna bostream, bredbandsbolaget eller telia och fråga vad problemet är...

Din förklaring på föreningsskåp förklarar ju varför det inte går att få en VDSL-uppkoppling.
Hur vanligt är det med dessa skåp? Går de att koppla runt?

Har pratat med BBB och Telia:
BBB vet bara att de blir nekade av Skanova pga "föreningsskåp". Jag har bett dem att försöka få en mer utförlig förklaring, får förhoppningsvis svar i veckan som kommer.

Telias kundtjänst kan inte se några problem, när de gör en "sökning" för ADSL (men det gör ju inte BBB heller).

Permalänk
Medlem
Citat:

Din förklaring på föreningsskåp förklarar ju varför det inte går att få en VDSL-uppkoppling.
Hur vanligt är det med dessa skåp? Går de att koppla runt?

Har pratat med BBB och Telia:
BBB vet bara att de blir nekade av Skanova pga "föreningsskåp". Jag har bett dem att försöka få en mer utförlig förklaring, får förhoppningsvis svar i veckan som kommer.

Telias kundtjänst kan inte se några problem, när de gör en "sökning" för ADSL (men det gör ju inte BBB heller).

Säkert massa med Adsl som sitter i den snabba "switchen" och sedan har den blivigt full och de är säkert för dumma för att flytta adsl användarna till den sekundära switchen för att VDSL användare ska kunna få sitt internet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xtenzion
Säkert massa med Adsl som sitter i den snabba "switchen" och sedan har den blivigt full och de är säkert för dumma för att flytta adsl användarna till den sekundära switchen för att VDSL användare ska kunna få sitt internet

Intressant teori. Vad grundar du den på? Spekulationer eller fakta?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Intressant teori. Vad grundar du den på? Spekulationer eller fakta?

De som ägar de där stationerna verkar inte ha så bra koll, men det är enbart spekulationer

EDIT: Skrev switch och då menade jag den fördelare som man kopplar in ADSL/VSDL användare i

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xtenzion
De som ägar de där stationerna verkar inte ha så bra koll, men det är enbart spekulationer

EDIT: Skrev switch och då menade jag den fördelare som man kopplar in ADSL/VSDL användare i

Fortfarande vad har detta med saken att göra??

Bostream och BBB står enbart för sin egen VDSL utrustning, så det har inget att göra med "de som äger de där stationerna" att göra.

Och denna personens problem ligger inte på stationen, utan på kabeldragning hem till han.

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag har redan sagt vad en föreningskabel är dock!

PS.

BF = 2 abbonenter delar på en tråd
PG = upp till 12 abbonenter på samma tråd

så är det inte

Visa signatur

10100111001