Permalänk
Medlem

Hörde talas om OpenBSD av en vän, gick genast hem och installerade på en överbliven PC, tror det var OpenBSD 3.2. Läste sedan lite om PF och bestämde mig för att byta ut D-link-routern.
Körde detta i några månader, och ju mer jag grävde med OpenBSD desto mer förälskad blev jag i Unix. Bestämde mig sedan för att slänga ut Windows på arbetsdatorn och installerade FreeBSD 4.8, allt fungerade utmärkt.

Efter ytterligare några månader tröttnade jag på att vara familjens windows-support, så jag tog en överbliven dator som ny arbetsstation och flyttade ner min dåvarande arbetsdator till källaren och böt ut några komponenter så den skulle passa bättre som server.
Efter detta installerade jag FreeBSD på min systers dator, hon hade en ganska dålig dator så jag lät hennes dator ansluta till X-terminalservern i källaren, hon körde till en början pekwm, men lät henne sedan börja köra KDE. Hon föredrar nu FreeBSD med KDE framför Windows. Sedan så byggde jag en liten disklös dator med ett EPIA-moderkort till mor och far, lät den boota med PXE och montera allt via NFS, de stormtrivs med FreeBSD och KDE.

Jag lärde mig oerhört mycket av att arbeta med flera datorer och med användare som ställde olika krav på operativsystemet. FreeBSDs handbok och OpenBSDs FAQ var till stor nytta i början, annars så är det manualsidor, mailinglistor och forum jag söker efter kunskap på.

Permalänk
Medlem

började med slackware 9.0 sedan 9.1.. och numera kör jag gentoo har så mycket trevligare packetsystem

Permalänk
Medlem

hmm... Slackware/FreeBSD -95/-96 nångång... Linux kernel 2.0 har jag för mig va ganska ny iaf... eller om det var nån 1.0 kernel.... snart 10 år sedan i alla fall... testat ett helt gäng linux distar... landade o jobba med Solaris ett par år på ett finansbolag, dvs cluster o prylar. Självlärd, gillar vi, föredrar console före gui... X har man för att köra fler än 9 xterms samtidigt.. Den snabba vägen till unix är den långa vägen... Hackar numera runt på en OpenBSD, en debian och en OSX aktivt.. har diverse platformar ståendes. Köper gärna VMS/AIX och SGI hårdvara, saknar dom nämligen.

Visa signatur

We live in the age o stupidity || SparcStation 20,384mb RAM,1gb disk,2*125mhz, Solaris8
--------------------------------------------------------------------------------------------
Every suicide is a solution to a problem. -- Jean Baechler

Permalänk
Medlem

Var nyfiken på Linux och när min laptop inte kunde spela upp filer i fullscreen längre så hoppade jag över till linux. Sedan dess så koverteras de olika burkarna i mitt hus långsamt till linux.

Permalänk
Medlem

Fick en (rätt kass) specialversion av Redhat installerad från början på laptopen jag hyr från skolan. Har lekt lite grann med den, men nu har jag också lagt in Slackware på hemburken. Kan fortfarande inte så mycket, men jag lär mig. Ska lägga in nåt annat på bärbara så fort jag fått CD-spelaren fixad.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem

Arbetsförmedlingen bjöd på en 10-veckorskurs för c:a 5 år sedan....

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Sommaren 1998 köpte jag Redhat Powertools, en CD-box på 6 skivor med Redhat 5.1 för olika arkitekturer samt speglingar av diverse ftp:er.
Jag installerade det på min dåvarande p233 (dualboot med Win98 på en 3.2GB hdd) och pillade lite med det från och till. Datorns interna modem fungerade såklart inte, men i slutet av samma år skaffade jag mig ett vanligt externt modem, en större hdd och en bok att läsa.
Sedan fastnade jag i Slackware ett antal år och passade på att sluta använda MS Windows helt. Efter det blev det Gentoo, trots att jag fortfarande satt med mitt 56K-modem.

Nu kör jag OS X på min laptop, men de övriga datorerna hemma kör Debian, Slackware och Fedora. När det dyker upp drivrutiner för PowerBookens WLAN-kort ska även den få köra Debian.

Permalänk
Medlem

Började med att testa en dist som hette Minilinux, den fick plats på 5 disketter och kunde köras från FAT, bara packa upp och ladda Linux, det var någon gång 95, hade lärt mig lite Unix-kommandon innan eftersom man kunde logga in på Algonets servrar för att sköta hemsida, news, mail mm på deras SunOS-maskiner.
Sen köpte jag CD-skivor från Infomagic med Red Hat 3.03, Slackware 3.1 och Debian 1.1.4 på, valde att köra Slackware men körde det inte så mycket i början, XFree fungerade inte med mitt Matrox-kort förän slutet av 96, sen dess har jag alltid haft minst en Linux-burk.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Medlem

En klasskompis visade mig hur man sänkte NT4 maskiner med teardrop på en Redhat v5.* i slutet av 98/början av 99, efter det gick jag hem & installerade Redhat. Fick aldrig igång X och blev förbannad som fan & dömde ut linux helt, 1v senare installerade jag slack & sa till mig själv att X är inget att ha. Bytte 2000 till debian & det kör jag ännu. Ibland händer det att jag kör gentoo dock

Har provat OS X och kan bara hålla med om att det äger! Kör freebsd på servrarna på jobb & kan inte klaga på det heller direkt

Visa signatur

Viva las vegas....

Permalänk
Hedersmedlem

Började med mandrake, men slängde ut det till förmån för slackware efter ett par timmar (blev bara massa klickande bland dialogrutor i mandrake tyckte jag). Sen det vanliga, installera slack, lärde mig kompilera en egen kernel, satte upp X etc, tog sin lilla tid. Har kört nån form av *nix (linux och lite fbsd) på minst en burk sedan dess (1999-2000?), framförallt på bärbara där det alltid fungerat mycket bra. Har kört linux på allvar sendan 1.5 år, och i stort sätt bara linux (och solaris i skolan) i runt ett år.

Visa signatur

motor.holy.se - Projekt "Tüsk MiniJänk med Engelsk V8"
"Bingolotto, till och med Loket har trötnat" - Loesje
"Och jag som trodde att världens häftigaste moderator inte existerade!" - Robbster

Permalänk
Medlem

Det var när familjen skaffade Telia ADSL och vi använde en p133 för att NATa internet. Då körde jag in Mandrake 8.1 tror jag det var. I början kände jag mig helt förlamad och förstod inte så mycket, men jag hade bekanta som var rätt kunniga så jag fick mycket hjälp av dem. Sen efter några månader bytte jag till OpenBSD 3.3 och det kör jag än. Jag fixade en till dator som jag också la in OpenBSD på och sen nu i Julas köpte jag mig en Laptop som jag kör Gentoo på. Vill köra FreeBSD men nätverkskortet stöddes inte när jag testade sist :/

Four years have passed and I'm still loving it!

Visa signatur

"I reject your reality and substitute my own." /Adam Savage

Permalänk
Medlem

Jag kom i kontakt med linux första gången runt 98 kanske. Jag hade ju hört talats om det tidigare och tyckte verkade coolt. Men jag visste ju inte hur jag skulle få tag på det då. Fick en skiva av en kompis då 98 i alla fall. Han hade fått linux med till nån datortidning så han brände av den skivan åt mig. Jag installerade det och lyckades t.o.m fixa dual boot. Har inte en aning om hur jag lyckades. Men X ville aldrig funka med mitt Diamond grafikkort så jag tröttna rätt snart, dels på grund av detta och på grund av att jag inte fattade ett piss. Hittade nyligen på den skivan igen och kom fram till att det var RH5.2 i alla fall.

Och på utbildningen jag går nu så fick jag upp intresset för Linux igen. Utbildningen innehåller en del om just detta. Började med Mandrake 9.1 på min laptop och hamnade ganska snart i "Dependency hell". Drog in 9.2 när det kom. Men det blev inte mycke bättre för det. Men jag lärde mig så sakteliga genom man och how-to. Sen pulade jag ihop en ghetto dator av diverse grejjer jag hade och inte hade och kör nu gentoo på den. Jag älskar gentoo. Jag har lärt mig enormt mycket av att bara installera det OSet. Jag ska försöka konvertera till gentoo på alla burkar när jag får en fast uppkoppling. Jag vill inte dualboota men gillar att spela, så jag har ett litet dilemma där åxå.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Började lite lätt med RH7.0 hösten 2001 på en tänkt server. La ner projektet och försökte mig på Debian våren/sommaren 2002. Det gick inte, så jag tog Slackware. Det fungerade finfint, och det har jag hållt kvar vid. Dock bara på serversidan, jag kör fortfarande Windows 2000 på mina workstations.

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk

Hmm, det började nog med att jag fick en 233MHz:are från min pappas jobb, testade Redhat 6.0 eller något liknande. Tyckte nog inte att det var så enormt kul men testade med ett antal Redhat och Mandrakeversioner utan att bli riktigt nöjd. Sedan fick började jag på Berzan (min skolan) och där körde de Gentoo på burkarna i datasekten, jag testade själv och har kört det sedan dess. Jag fortsatte med en Gentooserver, en FreeBSD server, en FreeBSD laptop och någonting med Clarkconnect. Dumpade Windows totalt för ett par månader sedan och nu är det Unix överallt (nästan)

Permalänk

Fick tillgång till en PDP11/70 med 2.9BSD någon gång för länge sedan och insåg ganska snart att UNIX var trevligare än andra OS jag stött på tidigare. Har för mig att jag lärde mig grunderna i första hand från Kernighan/Pike. Sedan snokade jag ganska snart reda på en kopia av Lions' bok och började lära mig lite om internals. Den var ju i princip det enda som fanns tillgängligt på den tiden, om man inte hade sådana kontakter att man hade tillgång till källkod. När Bachs och Lefflers böcker kom ut var de förståss given läsning och så vidare...

Permalänk

Min första linux dist var mandrake 3 men jag komm aldrig längre än partioneringen(var inte så gammal då)... Sen blev det mandrake 7.1 och det funkade men det var ett rent h**vete att installera egna program. Sen tog jag paus ett tag till det var några kompisar som ville ha en Half-life server till ett lan så jag fixade det på en FreeBSD burk .. på den vägen är det jag har helt enkelt satt krav på mig att göra detta och detta osv. Mitt senaste är en sten stabil och säker webserver som ska gå att administrera över http(egna PHP script) kör just nu windows XP på min ws för att jag inte gillar ljudet i linux men kommer nog att installera ngn dist när ALSA mognat lite..

Visa signatur

Programmer is an organism that turns coffee into software.

Permalänk
Medlem

ta bort allt som börjar på W- från HD:n, Läg in nått som slutar på -X. Nu är du helt enkelt tvungen att lära dig

Permalänk
Medlem

Första gången provade jag någon version av red hat tror jag (en kompis som installerade det åt mig)... Det var nog runt 98-99 någon gång... MEn det hade jag kanske installerat i en vecka max för jag förstod nada :P. Sen ett år eller två senare började en av mina andra kompisar använda det (Slackware 8.1) och han hjälpte mig igång med det. Det höll inte heller så länge, men jag hann lära mig lite iaf... Och nu sen ca 1,5 år tillbaka har jag haft linux först Slackware 9.1 sen det senaste året gentoo, vilket jag trivs mycket bra med... Kan kanske inte allt än.. Men jag kan det jag behöver kunna tycker jag

Visa signatur

guisepppe @ Xbox Live.
PSN: guisepppe.
Ahriana @ Azjol-Nerub.

Permalänk
Medlem

Fick tag i min första egna PC 97, en DX4 100mhz (bytte till mig den mot en Amiga 500)...
Hade windows 95 installerat men saknade Amiga OS lite så jag körde in nån RedHat version... Sen har det väl gått framåt sen dess

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

jag blev inkopplad i the matrix för nåt år sen och fick all information jag behövde om linux på noll tid.
skojjar bara... jag började köra linux på allvar när jag köpte en ny dator och satt upp den som spel server. efter flera försök med att få windows 2003 som en stabil server så gav jag upp men jag upptäkte att med linux kunde jag ha flera spelare på servern (cs) än va jag kunde med win 2003 med 0 - 23% load konstant jämfört med windows som var 20- 50. det var inte så svårt för mig att komma igång med linux och då var jag absolut noobie. jag tycker att snabbaste och enklaste sättet att komma igång är att använda irc källor. det finns ofta trävliga folk som vill gärna dela med sig sina linux erfarenheter. forum och sånt kommer i andra hand för mig eftersom det tar en stund att få ut svaret på frågan

nu har det gått några månader sen jag körde linux och det e litle illa för jag har glömt en del

Visa signatur

يارَبْ إذا أسَأت إلى الناس فَاعْطِني شجَاعَة الإعتذار وإذا أسَاء لي النَّاس فاعْطِنْي شجَاعَة العَفْوَ وَعَلّمنْي أنْ التسَامح هَو أكْبَر مَراتب القوّة وَأنّ حبّ الإنتقام هَو أولْ مَظاهِر الضعْف

Permalänk
Medlem

Första gången var med Slackware på min P75, kommer inte ihåg riktigt när... runt 94-95 kan jag tänka mig. Min mor hade gått kurser i unix då dom använde det på hennes jobb, så jag hade en massa småböcker med bra kommandon och små förklaringar om det mesta
Körde senare dual-boot på min PPro 200Mhz, tror det var med slackware då också men kan ha varit rödluvan.

På senare tid har jag givit upp att ha *nix som desktop då det inte finns nån vettig sequencer att använda till det samt att ljuddrivarna är så jäkla slöa. Kör Debian på min spelserver/webserver, helt underbart system.

Visa signatur

Huvududator: AMD XP2500 @ 180x11 1980Mhz | Abit AN7 | 2x512 Mb TwinMos DDR400 | Gf4 Ti4200 128MB @ 315/560 | SB Audigy | WinXP Pro SP1
Serverburk: AMD XP1800 | 512 Mb Twinmos PC133 | MSI KT7 Turbo | Debian 3.0 stable (kernel 2.6.3)

Permalänk
Medlem

Trial and Error sedan 1995.

En hel del man-läsande, HOWTO-läsande, och en hel del klantiga misstag i början

Visa signatur

Min andra dator är en IBM 709
If there was hope, it must lie in the proles, because only there, in those swarming disregarded masses, eighty-five percent of the population of Oceania, could the force to destroy the Party ever be generated.

Permalänk

trial and error

Visa signatur

nullak-nullak-nullak-nullak-nullak
--INGALUNDA SÄGER BARBRO-!!!!