Permalänk
Medlem

2 problem i Excel

Hej, jag har två problem i Excel som stör mig väldigt mycket. De borde vara ganska simpla men jag har inte kunnat fixa dem.

1:a problemet

Jag har rutorna A, B och C på en vågrät rad. Jag vill gångra ruta A med B och få resultatet i ruta C. Det är inga problem. Men om rutorna A och B är tomma och formeln i ruta C är kvar så står det 0 kr i den rutan.
Problemet är att jag vill att ruta C ska vara tom om rutorna A och B är tomma, fast formeln ska vara kvar i ruta C.

2:a problemet

Jag har en ruta med en formel i. Rutorna lodrätt neråt vill jag ska fyllas i automatiskt med samma formel. Det ska ske datumvist eller när jag fyller i ett tal i en viss annan ruta. Helst så vill jag att det ska ske när jag fyller i en annan viss ruta.

I mitt Exceldokument så har jag årets veckor på en lodrätt rad längst till vänster. Till höger har jag formler som ska räknas ut varje vecka när jag fyller i lite siffror.
Problemet som blir när jag inte kan lösa ovanstående problem är att jag får siffror hela vägen ner på alla veckorna när jag kopierar formlerna. Det får jag för att formlerna räknar från veckan före också.

Hoppas någon kan hjälpa mig!

Permalänk
Medlem

Första problemet löser du men ett logiskt test. Klicka på paste function knappen (vet inte vad den heter på svenska) välj logical och sedan if. I rutan logical_test skriver du in vilken cell som du vill testa och sedan skriver du =""

Detta kollar om cellen är tom. Om du nu vill att din cell där du summerar ska vara tom så skriver du "" i Value_if_true rutan. I Value_if_false skriver du den formel som ska utföras när det finns värde i den cell du just kollat om den innehåll något.

I formula bar står då någonting i stil med =IF(A94="";"";A94+A93)

Lite krångligt men det är lättare än det låter.

Visa signatur

Värdelöst vetande

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lindau
...

I formula bar står då någonting i stil med =IF(A94="";"";A94+A93)

...

Och i svensk exel blir formeln: =OM(A94="";"";A94+A93)

Visa signatur

|Modermodem: Asus A8N32-SLI Deluxe|AMD Athlon™ 64 X2 4400+|Corsair TWINX2048-3200C2 DDR-DIMM 2048MB|Albatron Geforse 9600 GT 512mb

Permalänk
Medlem

Tack så jättemycket båda två!

Jag fixade båda problemen.