Permalänk
Medlem

Min dagsnya duron =)

Tjo, tänkte att det var på tiden att köpa något nytt att överklocka så jag plockade ur min Tbird 1Ghz som jag klockat till 1553 Mhz och gick o köpte en duron 1600 som jag nu kör i 2400Mhz.

=12x200 har kört stabilt i prime 1 timme nu, men jag kör än ;). hoppas att den e stabil hela tiden. Ngn annan som har en duron dom vill dela med sig av resultaten på?.

[edit] testade först 12x200@1.8vcore men det gick inte ens 3 sekunder, så jag drog direkt på 1.9 vcore och det är det jag kör på nu. Har vattenkylning så värmen är inga direkta problem.

Permalänk
Medlem

Stepping?

Visa signatur

tomt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pandrone
Stepping?

FAN! visste att det var något jag glömde innan jag satt fast vattenblocket :(.

Tbirden är en AXIA någonting.

Permalänk
Medlem

Jag fick ungefär samma resultat som dig, kom in i win i 2,6 ghz, men det var inte alls stabilt, den var dock primestabil i 2,4 ghz, så jag körde den så

Permalänk
Medlem

hur mkt effet får man i en duron som är överklockad, typ som en 2000+??

Permalänk
Medlem

Fin klockning Suecia! Jag har just en duron 1600 körandes i en hög på skribordet, kanske ska testa konkurera med din klockning imorgon. Fast jag bara kass luftkylning....

Visa signatur

Athlon64 3000+@250x10=2500mhz (ska högre) C7000B-CU| 2x512 Vitesta pc4000 | m-atx MSI K8NM FISRB | Powercolor x800pro VIVO @545/540 | 2x120gb | DVD-RW | Antec Sonata 2 | Superpi 36s

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Basep
Fin klockning Suecia! Jag har just en duron 1600 körandes i en hög på skribordet, kanske ska testa konkurera med din klockning imorgon. Fast jag bara kass luftkylning....

Kylningen brukar ha ytterst lite med resultatet att göra så länge du håller dig på den här nivån (inga 2.2 volt och så vidare). Så länge du håller dig under 55 grader har du nog lika stor chans som mig att klocka bra.

Slutsats: Kylning är överskattat

[edit] Tack så mycket föresten

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunnis
hur mkt effet får man i en duron som är överklockad, typ som en 2000+??

prestanda på en duron i 2400MHz -> som en 3000+ (minst?)
effekt: med hans inställningar 120-130W(max)

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog
prestanda på en duron i 2400MHz -> som en 3000+ (minst?)

Knappast du

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tarasus
Knappast du

baserat på vad?
"som en 2000+" är en grov förolämpning mot durons kapacitet

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

baserat på vad?
"som en 2000+" är en grov förolämpning mot durons kapacitet

Om det vore så lätt att allt hängde på mhz så skulle AMD ha gått i KK för länge sedan.
Duronen saknar en jäkla massa som en 3000+ har. Den kommer efter rejält i samma mhz.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
Sapphire RX 7900 XTX

Permalänk

bara att den är långt ifrån i samma MHz!
den har ett övertag på 300MHz i min jämförelse (alternativt 233MHz klock och 66MHz extra FSB)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Knappast du

Med programet AMD tool så fick jag fram att en Duron som är klockad 200*12 blir en 2900+
så Frostyfog va inte långt ifrån iaf...

edit: här finns amd tool.

Permalänk
Medlem

Det är fel.
Har inte Duron 64 i cache? eller var det 128?
Kolla på P4 mot Celeron.
2,6GHZ celeron får råspööööööö av p4 i samma hastighet...
Fatta.. Skit i MHZ.. Kolla vad det är för prolle och hur mkt cache.

Permalänk
Medlem

Ja, och i samma sa jag att den kommer tejält efter. Det betyder inte att jag ändrat mig lr nått, tror inte den hänger på en 3000+ ändå för den har inte dom kapaciteterna helt enkelt. Den klarar ju inte ens av att utföra vissa saker som en 3000+ gör så det är omöjligt att den är bättre än en 3000+...

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
Sapphire RX 7900 XTX

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av taufik
Det är fel.
Har inte Duron 64 i cache? eller var det 128?
Kolla på P4 mot Celeron.
2,6GHZ celeron får råspööööööö av p4 i samma hastighet...
Fatta.. Skit i MHZ.. Kolla vad det är för prolle och hur mkt cache.

Jo Duron har 64kb cache.. men testa det progget jag skrev om i inlägget över dig.

men har du en AMD processor som är klockad 200*12 så blir det...
duron -> 2900+
thoroughbred -> 3100+
barton -> 3600+
AMD64 -> 4000+

så visst är det skillnad på dom alltid.

Permalänk
Citat:

Ja, och i samma sa jag att den kommer tejält efter. Det betyder inte att jag ändrat mig lr nått, tror inte den hänger på en 3000+ ändå för den har inte dom kapaciteterna helt enkelt. Den klarar ju inte ens av att utföra vissa saker som en 3000+ gör så det är omöjligt att den är bättre än en 3000+...

snackar du om en XP3000+ eller en A64 3000+?
för en duron klarar EXAKT samma saker som en XP-processor
(angående P4 vs Celly.. ja och vi vet att P4-kärnan förlorar mycket mer på att bli av med sin cache - taufik, vart vill du komma? Duron har 128kb L1cache+64kb L2cache - varken 128 eller 64kb....)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dj_linder
Jo Duron har 64kb cache.. men testa det progget jag skrev om i inlägget över dig.

men har du en AMD processor som är klockad 200*12 så blir det...
duron -> 2900+
thoroughbred -> 3100+
barton -> 3600+
AMD64 -> 4000+

så visst är det skillnad på dom alltid.

Det där programmet är lurat, tänk på alla nya insturktioner det är i varje ny processor. Duron har inte mkt att hänga i julgranen jämfört med en AMD64, så låt oss säga att du får upp en Duron så den motsvarar den långsammaste AMD64:an enligt det där programmet, vad tror du händer egentligen vid ett benchmark test?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
Sapphire RX 7900 XTX

Permalänk

men om du inte fattar så jämförde jag aldrig den mot en AMD64!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

snackar du om en XP3000+ eller en A64 3000+?
fer en duron klarar EXAKT samma saker som en XP-processor
(angående P4 vs Celly.. ja och vi vet att P4-kärnan förlorar mycket mer på att bli av med sin cache - taufik, vart vill du komma? Duron har 128kb L1cache+64kb L2cache - varken 128 eller 64kb....)

Ja det är ju det jag säger..
Att när en prolle tappar cachen så blir den slö.
Fan att folk hela tiden ska ta det som en förolämpning när man nämner en p4 eller så.

Typ ja men p4 har ju inte si o så.
(BRYSKT) NEJ VADÅ! P4 ÄR BÄST!

Permalänk
Medlem
Citat:

Det där programmet är lurat, tänk på alla nya insturktioner det är i varje ny processor. Duron har inte mkt att hänga i julgranen jämfört med en AMD64, så låt oss säga att du får upp en Duron så den motsvarar den långsammaste AMD64:an enligt det där programmet, vad tror du händer egentligen vid ett benchmark test?

Det är fortfarande AMD's sätt att sätta sina siffror.. sen om dom inte stämmer till 100 skiter jag fullständigt i eftersom "3000+" bara är ett cirka för att visa ungefär hur snabb den är i jämförelse mot en intel 3ghz'are.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av taufik
Ja det är ju det jag säger..
Att när en prolle tappar cachen så blir den slö.
Fan att folk hela tiden ska ta det som en förolämpning när man nämner en p4 eller så.

Typ ja men p4 har ju inte si o så.
(BRYSKT) NEJ VADÅ! P4 ÄR BÄST!

ok, håller du med om att Net-burst arkitekturen behöver/är starkt beroende av mycket L2Cache och en hög FSB ?
för du drar fram exemplet på ett fall där prestandan mer än halveras när man går från [800FSB+512kb cache] till [400FSB+128kb cache] ooch vill påstå att det gäller på en processor som bevisat tappar max 10% på ett förlora halva sin cache[xp->duron] (visst skulle den ha tappat mer, troligtvis 25-40% om den blev av med 3/4 cache och halva FSB.. men så är ju inte fallet!)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dj_linder
Det är fortfarande AMD's sätt att sätta sina siffror.. sen om dom inte stämmer till 100 skiter jag fullständigt i eftersom "3000+" bara är ett cirka för att visa ungefär hur snabb den är i jämförelse mot en intel 3ghz'are.

Fel. En AMD64 3200+ spöar en Intel 3.2ghz. Inget att mäta med, kolla på tester och skapa egna åsikter är det bästa.

Visa signatur

tomt

Permalänk

Pandrone
en A64 3000+ - ja
en XP 3000+ - nej
och att det är ett så stort fel i märkningssystemet bryr vi oss inte om - vi säger bara vad det rätta "namnet" är
(och enligt det programmet som är länkat till ovan så är AMD64-processorerna "felmärkta" - en A64 @2GHz m 1mb cache skulle varit en "3400+" vilket den inte är)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Sluta käfta, Durons med Applebred kärnan (1400, 1600, 1800) är en Thoroughbred med mindre cache bara. 2400MHz motsvarar nog en Tbred på "3000+". Sen jämför man självklart inte med en Athlon64 heller utan med AthlonXP.

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Medlem
Citat:

Pandrone
en A64 3000+ - ja
en XP 3000+ - nej
och att det är ett så stort fel i märkningssystemet bryr vi oss inte om - vi säger bara vad det rätta "namnet" är
(och enligt det programmet som är länkat till ovan så är AMD64-processorerna "felmärkta" - en A64 @2GHz m 1mb cache skulle varit en "3400+" vilket den inte är)

3400+ är väl på 2ghz med 1mb cache?

Medans 3200+ är 2ghz med 512kb cache?

Rätta mig om jag har fel.

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilfirin
3400+ är väl på 2ghz med 1mb cache?

Medans 3200+ är 2ghz med 512mb cache?

Rätta mig om jag har fel.

A64 3200+ har 1MB chache.

och 3400+ är 2.2Ghz med 1MB cahce, har jag för mig.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CCWarlock
A64 3200+ har 1MB chache.

och 3400+ är 2.2Ghz med 1MB cahce, har jag för mig.

Ah så det är 3000+ som har 512kb cache 2ghz då

Tack för klargörandet.

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Medlem

Duron är samma processor som AthlonXP med enbart strypt cache. Samma instruktionset osv. Så man kan säga att en Duron tappar c:a 20-25% i jämförelse med en AthlonXP i samma klockfrekvens.

En duron ÄR snabbare än P4 i samma frekvens (dock inte när det gäller media enkoding osv, där spöar P4 t.o.m AthlonXP).

PR-Ratingen är egentligen inte en jämförelse med P4 utan den är egentligen jämförd mot gamla Athlon K-7 som nu råkar vara väldigt lik P4.

Rätta mig gärna om jag har fel för detta är vad jag fått reda på, jag kan ju ha fel så rätta mig gärna isåfall

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Myglarn
Duron är samma processor som AthlonXP med enbart strypt cache. Samma instruktionset osv. Så man kan säga att en Duron tappar c:a 20-25% i jämförelse med en AthlonXP i samma klockfrekvens.

En duron ÄR snabbare än P4 i samma frekvens (dock inte när det gäller media enkoding osv, där spöar P4 t.o.m AthlonXP).

PR-Ratingen är egentligen inte en jämförelse med P4 utan den är egentligen jämförd mot gamla Athlon K-7 som nu råkar vara väldigt lik P4.

Rätta mig gärna om jag har fel för detta är vad jag fått reda på, jag kan ju ha fel så rätta mig gärna isåfall

Den nu officiella förklaringen på PR-ratingen är att dom jämnför med Thunderbird, men egentligen jämnför dom med P4. Anledningen är pga påtryckningar från Intels sida, då dom hotade med "Legal Actions".

Visa signatur