Permalänk
Medlem

Joniserare

Hörde av en kompis att man på någon sätt ska kunna bygga något han kallade för en joniserare (eller var der avjoniserare?) av en fläkt och någon enkel krets. Den ska tydligen göra så att dampartiklar och liknande framför fläkten ska få någon elektriks laddning och falla ner till marken. Typ.

Någon som vet något om detta?

Permalänk
Medlem

Vet inte hur önskvärt det är att skapa en massa elektriska laddningar i dammet i datorn. Kör med filter istället.

Permalänk
Medlem

Joniserare/avjoniserare brukar finnas som byggsats hos typ Kjell & Co

Permalänk
Medlem

Vad exakt är det, och hur funkar dom?

Permalänk
Medlem

Hur dom fungerar har jag iafall ingen aning om, men mitt sjätte sinne säger att det är inget bra för datorn iafall...

Visa signatur

Hyvää Joulua!

Permalänk

Re: Joniserare

Citat:

Ursprungligen inskrivet av hapone
Hörde av en kompis att man på någon sätt ska kunna bygga något han kallade för en joniserare (eller var der avjoniserare?) av en fläkt och någon enkel krets. Den ska tydligen göra så att dampartiklar och liknande framför fläkten ska få någon elektriks laddning och falla ner till marken. Typ.

det tar även bort lukt bara så du vet, kanske kan vara nått för ett stinkigt tonårs-datornörd-rum

Visa signatur

surgubbe, familjefar , nörderier i allmänhet

Permalänk
Medlem

det bildas typ "blixtar" som laddar upp dammet så det blir/får dragningskraft så det faller ner till marken.

edit: jag kan ha fel.

Visa signatur

i7.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oooo
det bildas typ "blixtar" som laddar upp dammet så det blir/får dragningskraft så det faller ner till marken.

edit: jag kan ha fel.

blixtar det vete faan. ska kolla upp det där lite nogrannare... jag vet iaf att det används i olika växtuppdrivningsprocesser som jag inte tänkte gå närmare in på.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Någon som vet lite mer exakt vad det heter då, så man kan söka på det?

Permalänk
Medlem

Re: Joniserare

Citat:

Ursprungligen inskrivet av hapone

...och sedan vaknade hapone ur sin fruktansvärda mardröm...

Visa signatur

PC anno 2012: (orkar inte uppdatera signaturen):

| i5 2500K @4.8GHz + Corsair H70 + 2x Scythe GT 1450rpm |
| ASUS P8P67 Pro B3 | 2x GTX580 3GB SLI @900/1800/2004 |
|2x 4GB Corsair Dominator GT @2133MHz | Corsair AX1200 |
| CM HAF 932 | Dell U2711 | 120GB Corsair Force 3 |

Permalänk
Medlem

hehe. hade just prov på detta i skolan ^_^.

"Joniserande strålning är strålning som kan jonisera atomer eller molekyler i kemiska föreningar. Joniserande strålning kommer bland annat från radioaktiva sönderfall och förekommer i tre former: alfastrålning, betastrålning och gammastrålning.
I biologisk vävnad uppstår skador när så kallade fria radikaler bildas och jonerna kan bryta upp eller förändra molekyler, t.ex protein eller nukleotider. "

Akta dig för att få sånt här på dig själv. Utsätts du förmycket joniserad strålnings så lägger först matsmälltningen, sedan nervsystemet och sist produktionen av röda blodkroppar. Det där var bara en varning ;P För jag tror inte ett sådant kit som GuruX sa fanns att köpa skickar nog inte ut så mycket stålning.

Jag skulle nog föredra damnfilter framför detta.

//Rille

Visa signatur

Inga upphetsande burkar.
Kameragear: D700 + 24-70 + 70-200 VR1 + 50/1.8 + SB-800

Permalänk
Medlem

Hmmm... kan inte alergiker köpa sånna där joniserar grejjor?

Har för mig att min syster prata om en sån innan hon skaffade katt...

Men principen är juh att damm och andra partiklar ska bli laddade (statiskt?) och sedan fastna vid golv väggar osv... istället för att åka ner i lungorna på alergikerna...

Permalänk
Medlem

Byggsatsen från kjell alstrar högspänning och när det sker en elektrisk urladdning i luften joniseras syreatomerna och bildar ozon (O3) Detta har inget med radioaktiv strålning att göra!

Visa signatur

Linux is like living in a teepee. No Windows, no Gates, Apache in house.

Permalänk
Medlem

Decube, det var en sån min vän snackade om tror jag! Någon som vet någon kopplingsschema till en sån?

Permalänk
Medlem

Ozon är ju inte speciellt nyttigt, vad har de de där joniserarna till förutom, det här med dam som nämndes

Permalänk
Medlem

Näe, men ozon är inte i samma liga som radioaktiv strålning.

Permalänk
Medlem

Ozonalstrande fläktar används bland annat när man skall sannera rökskadade hus efter brand. Ozonet får bort lukten effektivt.

Och som sades ozon är inte nyttigt (i förstora mängder såklart). Åska skapar också mycket marknäraozon, vilket man kan känna när man kommer ut efter ett åskväder.

Permalänk
Medlem

asså... detta med "air purifiers" e ganska stor i USA just nu...
http://www.macys.com/catalog/product/index.ognc?ID=88070&Cate... - här e ett exempel på en som använder den typ av teknik som ni snackar om. Dom använder elektrostatiska attraktions krafter för att rena luften. Dom gör detta genom att släppa ut negativt laddade joner i rummet vilka attraherar de positivt laddade partiklar i luften, tex. dam. Dessa större negativt laddade partiklar drar till sig en mängd av de mkt mindre negativa jonerna. SLutresultatet blir att alla luftburna partikla i ett rum har en negativ laddning vilket gör att det i sin tur attraheras till positivt laddade ytor i rummet, tex. TV skärm, soffa eller bordsyta. Detta leder i sin tur till sk. "black-wall-effekt", dvs all smuts i luften hamnar på väggar och andra ytor i rummet. I utbyte mot smutsiga ytor får man ren luft och ett system som klarar av att rena stora luft volymer. Med andra ord, man får skiten överallt utom i luften.
Således är det inget att rekommendera att sätta i datorn. Bättre då att ha en fritt ute i rummet och dammsuga väggar och golv regelbundet... men orka.... =P
Lättare att stoppa in filter i compen.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [dannzig]
blixtar det vete faan. ska kolla upp det där lite nogrannare... jag vet iaf att det används i olika växtuppdrivningsprocesser som jag inte tänkte gå närmare in på.

Fast då i syfte att ta bort (dölja) lukt..

Visa signatur

något fyndigt, alt. en skrytbeskrivning på min dator

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [dannzig]

hehehe, vad har du i garderoben måntro?

Permalänk
Medlem

Statisk elektricitet är väl ungefär samma sak? och sånt vill man inte ha nära en dator!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Sätt i ett filter fyllt med aktivt kol, det borde ju ta bort både de ena och det andra :). Avjoniserare vid datorn låter inte bra, och Ozon i större mängder är inte bra och luktar inte gott.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ProXXip
hehehe, vad har du i garderoben måntro?

ingenting vad jag vet. but i know some people who knows some people that do för att använda mig av ett modifierat ordspråk av en viss mr. huggy bear

Visa signatur