nytt sätt att kyla cpu'n "bubbelkylning"

Permalänk
Medlem

nytt sätt att kyla cpu'n "bubbelkylning"

Har haft en ide i huvudet nu i en vecka.. tänkte fråga ifall man kan genomföra den..

:

Vattenkylnings system. "bubbelkylning" .
Jag tänkte mig att vattenblocket är mycket större, så att man får minst 1-2dl vatten i.. (ex. som om blocket var en liten vattentank) .. sen så har man en luftpump som blåser in kall luft så att bubblorna kyler ner vattnet. sen skulle det bli tvunget att ha en ventil som släpper ut luften men inte vattnet...

låter det lite krångligt`?

här är en bild som kanske kan förklara hur jag menar..

Visa signatur

format c: /q

Permalänk
Medlem

allt det där vattnet + tanken och plattan måste ju väga en hel del.. sedan vore det väl en kanska stor risk för spill när man ska på LAN osv... så kan jag tänka mig att vattnet kyls bättre genom en radiator.. annars var det en god ide..

Visa signatur

"With a rubberduck one's never alone"

Permalänk

Kul ide, tråkigt att behöva trycka ner den lite :/
Problem:
Vikten.
För många moment. Varför inte pumpa luften direkt på kylflänsen?

Den stora fördelen med vattenkylning är ju att man leder bort värmen en bit för att få plats med en stor yta mot luften där man kan föra bort värmen. På det här sättet får man inte en så stor yta mot luften och vattnet blir bara en omväg för värmen.

Hoppas du fattade vad jag mena. Men det var helt klart en intresant ide.
Det bygger ju lite på en bakvänd bong-kylning. Alltså att man låter vattnet falla genom luften för att kylas istället för att använda en radiator.

Visa signatur

| i9 9900K | Z390 AORUS | 48GB Corsair VENGEANCE LPX | RTX 2600 SUPER |
| Dell UltraSharp U2724 x2 | Logitech Z5500 | Dygma Defy | Logitech lift |

Permalänk
Medlem

en annan sak som jag tänkt på är att köra med vattenblock som har kylfläns utanpå med en fläkt på.

Permalänk
Medlem

Vattenpipa någon?

Visa signatur

[size="1"]Men vad vet man[/size]... Att Rubiks Kub är beroendeframkallande.
#ås@QuakeNet for ever!

Permalänk
Medlem

Kommer ju låta en massa, blubb blubb..
Men skulle man ha stor tank och cirkulera vattnet skulle det kunna funka. Men radiator är nog rejält mycket effektivare.

Permalänk
Medlem

dn0 och NaWi. Ni missar poängen med vattenkylningns egentliga egenskaper. Att tillföra luftbubblor till vattnet skulle bara försämra prestandan då vatten är en bättre värmeöverförare än luft. Hade man gjort en block som på bilden hade processorn slocknat efter ett tag på grund av för hög temperatur. Luftbubblorna kan inte kyla vattnet på det sättet. Tillförde man mycket kall luft (komprimerat) är vattnet bara ivägen. Samma sak med en fläns på blocket. Det är ingen ide att kyla vattenblocket med luft då det inte skulle ge en förbättring alls om man nu inte tillförde väldigt kall luft vilket i sin tur skulle göra allt mycket svårare och helt onödigt då det finns bättre sätt att kyla med kall luft. Tex kyla radiatorn istället skulle ge bättre prestanda än att kyla blocket direkt.

Det är dock alltid kul med idéer! Vill man lyckas med nåt måste man alltid försöka och lära sig av sina misstag.

Permalänk
Medlem

ArtMan:
Iden med vattenkylning är att ha ett medium som man kan kyla över en större yta utan att det begränsas av avståndet från processorn.
Bubbelsaken gör ju samma sak. Du kan ha en jättestor tank och kyla men massor av bubblor.
En vattenkylning är ju luftkyld bara att det är en mycket större yta mot luften, om man har bra radiator.

Permalänk
Medlem

Problemen med vikt kan man ju lösa genom att ha ett vanligt system med vattenblock, slangar, pump och tank, men istället för radiator ha bubbeltjossan i tanken.
Tror dock inte att det kommer kyla vattnet särskilt effektivt, men jag skulle gärna se nån testa.
Om man har samma luftmängd som genom en radiator (vilket förmodligen kräver ganska mycket luftpump), och luftbubblor med samma diameter som avståndet mellan flänsarna i radiatorn (~1mm), så kanske man kan få ungefär samma kyleffekt.

Hur mycket det låter beror nog mest på hur högljudd luftpumpen är. Tanken där det bubblar går nog ganska bra att ljuddämpa.

Visa signatur

Min dator är tuffare än din.

Permalänk

Stack:
Jo det går kanske, känns bara lite omständigt när man får en högpresterande radiator på skroten för ~100:- :/

Visa signatur

| i9 9900K | Z390 AORUS | 48GB Corsair VENGEANCE LPX | RTX 2600 SUPER |
| Dell UltraSharp U2724 x2 | Logitech Z5500 | Dygma Defy | Logitech lift |

Permalänk
Medlem
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NaWi
såhär menade jag:
http://nawie.mine.nu/vattenblock-med-kylflans.gif

Tanken i sig är helt okej, men rätt onödig.
Eller den skulle kunna fungera om du har dålig radiator som inte kyler särskilt bra, men annars är det bästa att transportera bort värmen i vattnet och kyla den med den fläkt i radiatorn. Tror inte du skulle så få ut så mycket av det där, skulle nog låta mest.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
NAS: Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk

Skulle man få bättre temperaturer om man gör som Nawi säger? Dvs sätta en kylfläns på vattenblocket och köra med traditionell radiator.

Visa signatur

Abit NF7-S rev 2.0 | XP2400 Mobile @ 2640 MHz AQYHA 0429 | X800pro <flashat> XTPE | 2x512 mb TwinMos Twister pc3700 | Maxtor,Samsung 280GB | DangerDen RBX,MAZE4,DHC,Eheim1048 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rumpel¤Skratz
Skulle man få bättre temperaturer om man gör som Nawi säger? Dvs sätta en kylfläns på vattenblocket och köra med traditionell radiator.

Tror inte det hade hjälpt så mycket då själva flänsdelen bara har väldigt liten kontakt med cpun delen, iställer större kontakt med vattnet, dvs så skulle den dels göra en minimal skillnad, samt om vattnet är svalare än temperaturen i chassit, så skulle den istället värma upp vattnet.

Visa signatur

| i5 750 (@3.7GHz, 1.28V) | P7P55D | Radeon 5850 | 4GB Ram | 500GB HD | Corsair HX520W | Noctua NH-U12P | Prolima MK-13 |
| Nintendo DS(33/66) @ ARM7: 57MHz, ARM9: 113MHz |
| HP 6735s | Sempron 3600+ | 3200HD | 2GB Ram | 160GB HD |

Permalänk
Medlem

Om man räknar med att vattnet går upp 0.1 grader på vägen genom vattenblocket så skulle det inte göra nån skillnad alls

Permalänk

vattnet skulle dunsta ut i luften och regelbunden påfyllning skulle krävas. Dessutom, hur skulle detta system kyla flänsen? Är det meningen att Luften som kommer insprutande skall kyla ner vattnet?

Visa signatur

- We are an army of dreamers, and therefore invincible. How can we fail to win, with this imagination overturning everything. - Subcomandante Marcos

Permalänk

men man kan ju försluta allting. dvs att man har en slang från luftbubblorna till pumpen som pumpar nya bubblar hela tiden.

Permalänk

Jojo man kan ordna bubblor o allting men VARFÖR?

Visa signatur

- We are an army of dreamers, and therefore invincible. How can we fail to win, with this imagination overturning everything. - Subcomandante Marcos

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NaWi
såhär menade jag:
http://nawie.mine.nu/vattenblock-med-kylflans.gif

det kanske inte skulle ge nån större prestandavinst, däremot skulle det kanske rädda en processor om man nu inte har automatiskt avstängning vid för hög temp.

funderade på detta på den glada T-birdens tid, då AMD var kända för att brinna..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ufos85
Tror inte det hade hjälpt så mycket då själva flänsdelen bara har väldigt liten kontakt med cpun delen, iställer större kontakt med vattnet, dvs så skulle den dels göra en minimal skillnad, samt om vattnet är svalare än temperaturen i chassit, så skulle den istället värma upp vattnet.

Jag tänkte inte främst på att kyla vattnet. Jag menade att man skulle kyla ner vattenblocket som i sin tur inte skulle värma upp vattnet lika mycket. Men relativt är det kanske inte så stor temperaturskillnad.

Visa signatur

Abit NF7-S rev 2.0 | XP2400 Mobile @ 2640 MHz AQYHA 0429 | X800pro <flashat> XTPE | 2x512 mb TwinMos Twister pc3700 | Maxtor,Samsung 280GB | DangerDen RBX,MAZE4,DHC,Eheim1048 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av )ExecutoR(
Jo det går kanske, känns bara lite omständigt när man får en högpresterande radiator på skroten för ~100:- :/

Extremt omständigt. JAG tänker då inte bygga nån... En tank med bubblor i kanske är dekorativt, men jag skulle fortfarande kyla med radiator.

Visa signatur

Min dator är tuffare än din.

Permalänk

Tänk även på dammrisken. Du ska blåsa in luft i vattnet som kyler processorn, tycker tyvärr att det låter som upplagt för strul, antingen får man ha bra dammfilter eller byta vatten ~1 gång per vecka.