Permalänk
Medlem

Klockning av ett Radeon 9200.

Hejsan, jag är inte alls hemma på det här med klockning, och skulle nu vilja få svar på nåra frågor, samt tips...

För det första, så vill jag bara säga att jag har en 2.8 celeron, med 512 ram, och då Radeon 9200...

Jag tycker inte att nått spel igentligen ska lagga på denna datorn, men jag har ack fel, jag spelar ett spel (på nätet) som bygger på simpel grafik motor, och t om där så "laggar" det. Jag har asså dålig fps också.

Så nu tänkte jag att bli av med detta lagg samt dåliga fps, så jag ska klocka mitt grafik kort.

Frågor:

1. Är det farligt att klocka grafik kortet? Jag menar är det stor risk att det går sönder?

2. Vad är det som igentligen blir bättre med grafik kortet när man klockar det? Blir det bättre grafik, man slipper lagg osv osv?

3. Hur gör jag? Jag skulle hemskt gärna vilja ha en utförlig beskrivning hur jag ska gå till väga.. (Med tanke på att jag vet i princip "nada" om detta)

Så det var la det som jag skulle uppskatta om ni hjälpte mej med.

Tack på förhand //Ett lagg monster

Permalänk
Medlem

Hej

1. Finns ju alltid en liten risk men om man tar det försiktigt ska det nog gå bra!

2. Man pressar kortet att göra mer än det igentligen ska "Högre klockfreqvenser"

3. Tror det finns ett program som heter atitool finns nog med i nerladdnings arkivet här på sweclock oxå.. sen så börjar du med att höjja frekvenserna med 5mhz i taget oxå kör du 3dmark03 eller nått krävande spel tills du börjar få grafik fel eller att datorn hänger sej och då minskar du 10-15mhz

Sen så kan det ju alltid små lagga fastän man klockar grafikkortet för dej med radeon 9200 och celeron ingen av sakerna där är ju exakt nått att spela med dock

Hoppas jag sa iaf rätt nu e lite smått trött.. Ska pallra mej till jobbet nu..

Lycka till å ha de gött!

Visa signatur

Gam dator: Rampage 3 Extrem, 6x4GB Ram lägsta hastighet på minnet är 1600mhz Högsta G.skill ripjaws 2133mhz + ramkylare, Processor(ER) 6Core12Trådig Xeon x5660 Men eftersom jag haft så jädra ont i ryggen har jag bara kommit till att ta ut gamla processorn den nya ligger ihopklistrad i ett brev en x5670(Kan vara 75) Iaf många multipliers högre. Ljudkort Asus Z. Några normala diskar + 2ssd Intel 730 mm. Gfx Asus matrix platinum 290x. Corsair hx650 ca 3 år gammalt. Fractal design R4 window. Skärm phillips brilliance 29" 2560x1080p Finfin skärm :)