Använda inbyggd RAID-kontroller utan RAID?

Permalänk
Medlem

Använda inbyggd RAID-kontroller utan RAID?

mitt mobo (Abit KG7-Raid) har inbyggd kontroller för raid och jag undrar om man koppla in diskar på dess kontakter utan att köra raid?
alltså använda dom som vanliga IDE-kontakter?

Visa signatur

Asus P6X58D-E || Intel Core i7-930 || Corsair H50 || 3x4GB Crucial Ballistix Elite 1866MHz CL9 || Sapphire R9 390 Nitro 8GB || Sandisk Extreme II 2x120GB RAID 0 || Antec P183, 4 st Chassifläktar || Antec True Power 650W || ASUS VG248QE

Permalänk

du måste nog köra någon form av raid array på den disken för att den ska fungera.

Om kontrollerna stödjer jbod så kör det. för det är mest likt "vanlig IDE" fast man _kan_ köra fler diskar om man vill det.
annars går det ju att köra raid 0 med, på bara en disk och då kommer den ju vara nästan som en vanlig disk. (fast då lägger nog raid kontrollern något system på disken så den bara fungerar på kontrollern i fortsättningen.)

Visa signatur
Permalänk
Medlem

okej...

men om man ändå måste krångla så kan man lite gärna köra raid då ju...
min tanke var att slippa krånglet med raid eftersom det ändå knappt ger några prestandafördelar vid vanligt datoranvändande enligt bla storagereview...

Visa signatur

Asus P6X58D-E || Intel Core i7-930 || Corsair H50 || 3x4GB Crucial Ballistix Elite 1866MHz CL9 || Sapphire R9 390 Nitro 8GB || Sandisk Extreme II 2x120GB RAID 0 || Antec P183, 4 st Chassifläktar || Antec True Power 650W || ASUS VG248QE

Permalänk

Klart att man kan köra diskarna utan att ha raid på de extra ideplatserna.
Det skall bara vara att koppla dit de.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

aha vore ju trevligt om det va så enkelt
egentligen bara att prova men jag har bara en HDD i datorn, så det e inte så lätt prova...

Visa signatur

Asus P6X58D-E || Intel Core i7-930 || Corsair H50 || 3x4GB Crucial Ballistix Elite 1866MHz CL9 || Sapphire R9 390 Nitro 8GB || Sandisk Extreme II 2x120GB RAID 0 || Antec P183, 4 st Chassifläktar || Antec True Power 650W || ASUS VG248QE

Permalänk

På alla RAID controllers jag känner till så kan skippa att sätta dem i en så kallad Array. Då funkar diskarna enskilt precis som på vanlig IDE controller.