Vilken DVD-Brännare?

Permalänk
Medlem

Vilken DVD-Brännare?

Det är så att jag är på väg att köpa mig en DVD-Bränanre efter ett tags funderande om jag verkligen behövde en eller inte. Jag kom på att jag skulle ha användning av en och såg mitt problem som löst till nästa dök upp.

Vilken ska jag ha?

DVD-Brännar djungeln är större och tätare än jag trodde.
Priserna skiljer oerhört och hastigheter och funktioner hit och dit.

Så nu ber jag er om tips. Har sett en LG spelare som kan bränna DVD i 16x men är det verkligen nödvändigt när det knappt finns skivor för 8x? Eller är utvecklingen så snabb att jag snart har sådana skivor till rimligt pris?

Dual-layer funktionen ser jag som en fördel men skivorna är svindyr och jag undrar om den funktionen är för avlägsen för att välja en sådan brännare?

Så hur snabb brännare vill jag ha för att den inte ska vara slö jämfört med dem andra om ett par månader

och är Dual-layer funktionen nåt att satsa på? Skjunker Dual-layer skivorna i pris snart eller tar det ännu längre tid?

Ge mig de tips och råd och varningar ni har erfarenhet av.

Visa signatur

AMD Athlon, Radeon 9800Pro in BX-02

Permalänk
Medlem

Köp nån billig 8x brännare nu och sluta oroa dig inför framtiden, det kommer alltid bättre saker hela tiden.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

NEC 2510 ska vara bra i alla fall enligt några tester jag läst... rätt billig också

Permalänk
Medlem

Jag har en NEC 2510 och den funkar helt okej, inga problem än så länge iaf.

Visa signatur

Abit NF7-S rev 2.0 || Barton 2800+ @ 2300 (200*11.5) AQUCA || SLK900u/tt smartfan II || 2*256 Twinmos/Winbond PC3200 (CH-5) || Sapphire Radeon 9700 Pro || 2*Maxtor 160 Gb || Lian-Li 602

Permalänk
Medlem

Köp en Nec 2510 billig och bra.

Eller en Nec 3510 16x om du orkar vänta nån månad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
Köp en Nec 2510 billig och bra.

Eller en Nec 3510 16x om du orkar vänta nån månad.

Vänta en mådand? Dem är väll ute för fullt redan nu eller?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kr4ntz
Vänta en mådand? Dem är väll ute för fullt redan nu eller?

Nopes, preliminärt 25/8, men det drar lätt iväg.

Sen vet i sjutton vad de skall heta.
de kallas både 3500 och 3510.

Permalänk
Medlem

Den kallas enbart ND-3500A. Det var Komplett som skrev fel innan men de verkar ha ändrat det nu. Går redan att få tag på från en del webshoppar inom EU.
Nackdelen med den är att den inte stödjer bitsetting på DVD+R/RW samt den är rätt långsam i 8x då NEC av någon anledning valt att köra med samma slöa ZCLV-teknik som för ND-25x0A istället för att använda PCAV eller tidigare skiftningar i zonerna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jsl_80
Den kallas enbart ND-3500A. Det var Komplett som skrev fel innan men de verkar ha ändrat det nu. Går redan att få tag på från en del webshoppar inom EU.
Nackdelen med den är att den inte stödjer bitsetting på DVD+R/RW samt den är rätt långsam i 8x då NEC av någon anledning valt att köra med samma slöa ZCLV-teknik som för ND-25x0A istället för att använda PCAV eller tidigare skiftningar i zonerna.

Så ND-3500 Viklket är den här? ; http://www.acp.nu/produktinfo.asp?id=50026390
är alltså seg vid bränning i 8x ?

Ser att NEC 2500 och NEC2510 är intressanta men dem är alltså också då sega vid 8x?`(Gåller det bara 8x eller vilken hastighet somhelst?)

Så vilken brännare skulle du rekommendera ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hej,
Jag har en NEC 2500 och den bränner en 8X skiva på 9 minuter, det räcker för mig.

Permalänk
Medlem

NEC'arna ligger på ca 9:30 för en helt fylld skiva vilket är bland de långsammaste brännarna i 8x. De snabbaste bränner på ner runt 8 min blankt i 8x. Inte hela världen kanske men känns lite onödigt då NEC med inte alltför stora svårigheter kunde fixat snabbare brännteknik typ PCAV då man använder CAV för 16x-läget alternativt startat i 6x istället för 4x med ZCLV som jag tror den gör i 12x.

BenQ DW1620 verkar rätt intressant annars. Bitsetting för alla plusformat samt PCAV/CAV för alla hastigheter över 6x istället för ZCLV vilket gör den snabb. Nackdelen är bara 2.4x DVD+R DL gentemot 4x för NECen. Möjligt att det kommer gå att firmware-uppgradera när efterföljaren DW1630 kommer dock...

Pioneer DVR-A08 är ett annat alternativ som är rätt lik NECen i finesser. Snabbare i 8x än NECen men långsammare i 12x och 16x. 16x-läget är förresten rena skämtet på A08:an då den blir långsammare än i 12x-läget tack vare att den använder ZCLV-teknik. Liksom för NEC bara bitsetting på DVD+R DL på den också (automatiskt) men inte på SL DVD+R/RW till skillnad från BenQen.

Permalänk
Medlem

kan tipsa om BENQ DW822A ... kostar runt en tusing och fungerar perfekt ...

http://www.elgiganten.se/is-bin/INTERSHOP.enfinity/eCS/Store/...

Visa signatur

Steve Jobs: We're better than you are! We have better stuff.
Bill Gates: You don't get it, Steve. That doesn't matter!

Permalänk
Medlem
Citat:

NEC'arna ligger på ca 9:30 för en helt fylld skiva vilket är bland de långsammaste brännarna i 8x. De snabbaste bränner på ner runt 8 min blankt i 8x. Inte hela världen kanske men känns lite onödigt då NEC med inte alltför stora svårigheter kunde fixat snabbare brännteknik typ PCAV då man använder CAV för 16x-läget alternativt startat i 6x istället för 4x med ZCLV som jag tror den gör i 12x.

Så en NEC ND-3510 från acp.nu : http://www.acp.nu/produktinfo.asp?id=50026392
för 975:- är en mycket prisvärd brännare? Okej, segare i 8x men bortsett ifrån det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Avsaknaden av bitsetting för DVD+R/RW ser jag personligen som så stor nackdel att jag inte kommer köpa den men annars verkar ND-3500A bra ja.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jokke
kan tipsa om BENQ DW822A ... kostar runt en tusing och fungerar perfekt ...

http://www.elgiganten.se/is-bin/INTERSHOP.enfinity/eCS/Store/...

700 kr på Computercity. Inte så bra på DVD-R/RW dock samt lite slö på CD-R/RW men på DVD+R/RW är den excellent.

Permalänk
Medlem
Citat:

Avsaknaden av bitsetting för DVD+R/RW ser jag personligen som så stor nackdel att jag inte kommer köpa den men annars verkar ND-3500A bra ja.

Okej den saknar bitsetting för DVD+R/RW men hur är det med NEC 2510 saknar den också det?
Jag väljer mellan en NEC 3510 eller 3500 (den i länken iaf) och en NEC 2510. Skriv gärna vilken du skulle ha valt av dessa två.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

kör själv på en nec nd-1300, bränner inte så många DVD-s. men skulle jag köpa en idag så skulle det bli en 2510

Visa signatur

Signatur raderad. Max tre rader i upplösningen 1024 x 768. /GAPa

Permalänk
Medlem

2510 stödjer bitsetting med en inofficiell läckt firmware avseed för HPs dvd520. HP släppte dock aldrig den brännaren vilket innebär att några firmwareuppdateringar med bitsetting lär nog inte komma.

Permalänk
Medlem

Har nu läst en del om bitsetting och jag kan fortfarande inte begripa varför man vill ha det? Det låter som att man endast kan behöva ha det OM man har DVD-spelare som har DVD+R-kompabilitetsproblem och kräver några identifikationsbitar som berättar vilken typ av DVD-media man försöker spela upp.

Visa signatur

AMD 64 3500+ Socket 939 | ASUS A8N-SLI-PREMIUM| 2x512 Mb PC4000 Kingmax Hardcore | ASUS GeForce 7800 GT | 2x120 Gb S-ATA RAID 0 + 160 Gb IDE | Telia ADSL 24/1

Permalänk
Medlem

Visst fungerar alla DVD-spelare du någonsin kommer spela upp dina skivor på med DVD+R även utan bitsetting så har du ingen direkt nytta av det. Personligen vill jag ha möjlighet att kunna bränna så kompatibla DVDs som möjligt då personer jag känner har t ex DVD-ROM's och X-box (Samsung) som inte tar +R utan DVD-ROM book type.

Permalänk
Medlem
Citat:

Visst fungerar alla DVD-spelare du någonsin kommer spela upp dina skivor på med DVD+R även utan bitsetting så har du ingen direkt nytta av det. Personligen vill jag ha möjlighet att kunna bränna så kompatibla DVDs som möjligt då personer jag känner har t ex DVD-ROM's och X-box (Samsung) som inte tar +R utan DVD-ROM book type.

Så för mig det bitsetting inte är något krav vilken brännare tycker du jag ska välja?
3500 som klarar att bränna i 16x eller 2510 som klarar 8x.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

3500'an, inte direkt för att den klarar 16x DVD±R utan för att den bränner DL i 4x samt att den nyaste modellen från en tillverkare brukar få snabbast firmware-uppdateringar med stöd för nya media.

Permalänk
Medlem
Citat:

3500'an, inte direkt för att den klarar 16x DVD±R utan för att den bränner DL i 4x samt att den nyaste modellen från en tillverkare brukar få snabbast firmware-uppdateringar med stöd för nya media.

Okej. Hittar den på div. ställen blandannat på acp. Men det står inget om när den finns tillgänglig, medan andra skriver v.35. Vet du någonstans där den finns tillgänglig nu?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

jsl_80, du som verkar ha ruskig koll på det här, har du något omdöme gällande LG GSA-4120B ?

Permalänk
Medlem

kr4ntz: Jag har inte sett den i lager i Sverige än. Finns hos en del webbutiker i UK dock, typ http://www.bigpockets.co.uk/ och http://svp.co.uk/ Kan ju vara ett alternativ om du ändå tänkt köpa skivor, annars lär frakten bli för dyr.

mrko: Den verkar vara ganska restriktiv med vilken hastighet den tillåter för olika skivor men verkar å andra sidan prestera bra brännkvalitet. Första officiella firmware-versionerna supportade dock inte bitsetting för DVD+R DL vilket är ett måste annars ligger kompatibiliteten med DVD-spelare uppskattningsvis runt ~40-60 % gentemot 80-90 % med bitsetting. Finns dock en läckt intern firmware (N0AD) som stödjer det samt senaste officiella A104 ska stödja det. Båda två verkar dock lida av en del buggar så jag skulle nog avvakta med köp tills det är klart att de kan reda ut dem. Kolla LG-forumet @cdfreaks för mer info: http://club.cdfreaks.com/forumdisplay.php?f=91

Permalänk
Medlem
Citat:

kr4ntz: Jag har inte sett den i lager i Sverige än. Finns hos en del webbutiker i UK dock, typ http://www.bigpockets.co.uk/ och http://svp.co.uk/ Kan ju vara ett alternativ om du ändå tänkt köpa skivor, annars lär frakten bli för dyr.

mrko: Den verkar vara ganska restriktiv med vilken hastighet den tillåter för olika skivor men verkar å andra sidan prestera bra brännkvalitet. Första officiella firmware-versionerna supportade dock inte bitsetting för DVD+R DL vilket är ett måste annars ligger kompatibiliteten med DVD-spelare uppskattningsvis runt ~40-60 % gentemot 80-90 % med bitsetting. Finns dock en läckt intern firmware (N0AD) som stödjer det samt senaste officiella A104 ska stödja det. Båda två verkar dock lida av en del buggar så jag skulle nog avvakta med köp tills det är klart att de kan reda ut dem. Kolla LG-forumet @cdfreaks för mer info: http://club.cdfreaks.com/forumdisplay.php?f=91

Du som verkar expert :D, om du skulle ha köpt en brännare i daxläget eller om inom 1 månad, vilken brännare hade du tagit

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

Svår fråga, hade nog behövt köpa två brännare för att bli helt nöjd
En BenQ DW1600/1620 för snabba och bra bränningar med DVD+R/RW inkl. stöd för bitsetting samt en Pioneer DVR-A08 för DVD-R/RW och 4x DL. NEC ND-3500A är kanske ett alternativ till A08:an där, finns dock för lite info om den än.

Måste jag välja en så blir det BenQen då DL-media ändå är så dyra att för de enstaka ex. man köper kan jag leva med lite lägre hastighet och ska jag välja mellan en brännare som presterar bra på DVD-R/RW resp. DVD+R/RW så tar jag den senare.

Permalänk
Medlem

köp en plextor 712 om du har råd

Visa signatur

Asus Z370-A ~ Intel Core i9 9900K ~ 64GB Corsair Vengeance 3200MHz ~ Asus RTX3080 OC ~ Samsung 970 EVO Plus 1TB ~ NZXT H440W New Edition Silent Ultra ~ Corsair RM750x ~ Noctua NH-D15

Permalänk
Medlem

Jag förstår fortfarande inte varför alla vill bränna sina skivor så snabbt som möjligt? Resultatet blir ju alltid sämre än om man bränner sakta. Jag bränner alltid mina skivor i lägsta möjliga hastighet, om jag inte har jättebråttom villsäga.. Jag vill ha så bra kvalitet som möjligt.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=fredrik=-
Jag förstår fortfarande inte varför alla vill bränna sina skivor så snabbt som möjligt? Resultatet blir ju alltid sämre än om man bränner sakta. Jag bränner alltid mina skivor i lägsta möjliga hastighet, om jag inte har jättebråttom villsäga.. Jag vill ha så bra kvalitet som möjligt.

du skojar..?

har en kompis som bränner DVD filmer i 1x eller MAX 2x!!!! Det är juh hjärndött.

Har du bra skivor och brännare kan du pressa ut mer hastighet än vad dom är specade för och få ut samma kvalite.

Visa signatur

Been leveling up since 1983

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NiQ
du skojar..?

har en kompis som bränner DVD filmer i 1x eller MAX 2x!!!! Det är juh hjärndött.

Har du bra skivor och brännare kan du pressa ut mer hastighet än vad dom är specade för och få ut samma kvalite.

Nej jag skojar inte .. Varför bränna snabbare och få ett sämre resultat när man har tid och ta det långsammare alternativet? Din kompis gör rätt. Det blir aldrig samma resultat om du bränner snabbare oavsett hur bra skivorna är ..
Tänk dig att du har en jättebra CD-skiva (ja ta en vanlig cd-skiva som exempel) och bränner den i 48x. Tror du då den håller samma kvalitet än om du brännt samma skiva i 4x? (i cd-bränning mätt). Nej skulle inte tro det.. Jag bränner alltid på lägsta möjliga hastighet för att få ut högsta möjliga kvalitet på skivorna. Men det kanske bara är jag som är sån .. Bättre kvalitet före kvantitet..

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |