Permalänk
Medlem

Bra öronsnäckor?

Köpte ganska nyligen en TwinMos Red Rock efter att jag tröttnat på min gamla Yepp, dock var det förstås otroligt dålig kvalitet på de medföljande lurarna. De bästa öronsnäckorna jag har just nu är ett par från en gammal sony cd-spelare men de är inga jag är nöjda med ändå.

Har ni några rekommendationer när det gäller öronsnäckor?
Har läst om Koss The Plug samt Sony MDR-EX71SL och det verkar som om man antingen hatar eller älskar dom beroende på om dom passar ens öron. Sen känns Sony MDR-EX71SL lite väl dyra men det kan vara värt pengarna om de verkligen är bra.

Använder lurarna när jag cyklar eller transporterar mig på annat vis, stör mig just nu väldigt på att jag får massa vindbrus med mina nuvarande snäckor.

Permalänk
Medlem

Gå ner till teknikmagasinet och kolla med Koss the plug. Där kan du byta ut de om du inte gillar de.. har hänt mig några gånger och teknikmagasinet i Malmö är schjysta =).

Visa signatur

"Signatur raderad, max tre rader i size 1. Se reglerna". - Vicotnik (The evül one!)

Permalänk
Medlem

Köp MDR-EX71 för 60$ från www.audiocubes.com. Bästa luren någonsin under 700kr (över 700kr = shure Ec2). Kan välja mellan vit och svart lur.

Rekomenderas

Visa signatur

p910i, iPod 4G 20Gb,

Permalänk
Medlem

jag kör mdr-ex71lp, schyssta som fan , kostar 550kr ut hos oss, finns mdr-ex51lp (ej kort sladd...annars samma typ av lur) 450kr

Visa signatur

P4/775 @ 3.2ghz | 1gb ram | 2x160gb SATA raid0 | Geforce 6600GT | Nec DVDR-3500 | 19" BenQ | Logitech DiNovo

Permalänk
Medlem

JensOfSweden säljer E2C för 599 har jag för mig. Dom lär visst vara ruskigt bra, har dock inte testat själv.

Permalänk

Har kört med Koss The Plug i över ett år, ljudet är fullt tillräckligt, men de är knappast stryktåliga. (Trånga jeansfickor är inget bra ställe att förvara dem på)

Permalänk
Medlem

Jag har kört med Koss The Plug drygt ett år nu och de funkar väldigt bra. Var bara försiktig med att låna ut dem till folk med mycket öronvax för de blir grymt äckliga då

Visa signatur

Ibland kör jag Wintendo men mest kör jag Ubuntu.

Permalänk
Medlem

har haft koss the olug nån månad och är grymt nöjd men man fick en chock i början när jag insåg hur mycket vax jag har i öronen...det är även på väg till baka

går det att tvätta lurarna eller nåt?

Permalänk
Medlem

Köpte mig ett par Koss The Plug, och jag kan väl säga att jag har aldrig varit så beviken.
De var helt omöjliga för mig att få in i öronen. Jag försökte om och om igen på olika sätt, men fick dem inte att sitta kvar i öronen. Flrera jag känner har också provat dem men utan framgång.
När jag sedan ville lämna tillbaka dem så fick jag inte det pga att de var använda. Så det känns lite surt att betala 200:- för ett par lurar som är helt värdelösa för mig.

Är det kanske någon som har nått tips om hur jag ska få dem att sitta kvar i öronen?

Permalänk
Medlem

Xade så svårt kan det väl inte vara? Tryck ihop dem och dra örat framåt medans du stoppar in dem så att kanalen expanderas lite, tryck in ordentligt och skruva lite på den tills den sitter.
Har ett par The Plug, ljudet är väl ok men inte mer, och de pajade efter ett halvårs normal använding. Eller pajade gjorde de inte, men sladden började lossna från fästet :/ Kanske kan fixas med en klick lödtenn iofs, ska kolla lite på det.

Har köpt mig ett par Sennheister MX500 istället som jag är rätt nöjd med, 250 på webhallen. De mjuka sakerna man sätter på sitter iofs skitdåligt, mina ramlade av och försvann på några dagar. Men de funkar rätt bra ändå, speciellt ljudmässigt. Rekommenderas över The Plug, sitter iofs inte lika bra men men.

EX71 ska väl också vara bra men lite dyra, de har dock lite "japanskt" sound dvs mycket bas och mindre mid. Själv är jag inte så jättebastokig och föredrar ett med mer platt sound, det beror väl helt enkelt på vad man föredrar

Visa signatur

hmm

Permalänk
Medlem

Har själv Shure E2c, slog till när JoS hade fel pris i sin webshop (fick dem för 399kr). Kostar nu 599, kanske lite mycket jämfört med The Plug, men jag gillar dem skarpt, mycket bra ljud. De är täta också, svårt att höra något utanför när man lyssnar på musik.

Visa signatur

The only problem with Microsoft is they just have no taste. They have absolutely no taste. And I don't mean that in a small way, I mean that in a big way, in the sense that they don't think of original ideas, and they don't bring much culture into their products.

Permalänk
Medlem

Har själv Sony MDR-EX71SL och jag får inget vindbrus eller liknande när jag cyklar/går etc. Helt klart värt pengarna. Snygga är dom också

Visa signatur

-._.-

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av YouAsk
jag kör mdr-ex71lp, schyssta som fan , kostar 550kr ut hos oss, finns mdr-ex51lp (ej kort sladd...annars samma typ av lur) 450kr

Var menar du med "ut hos oss", teknikmagasinet eller?

Evrion, När du beställde ifrån www.audiocubes.com, tog det lång tid att få dom? Åkte du på att betala moms/tull? Om dom tullar lurarna så är man uppe i över 550:- och då känns det bättre att köpa i en svensk affär.

Just att slippa vindbruset är väldigt viktigt för mig, idag blåste det som fan på hemvägen och vindbruset i lurarna överröstade båda musik och trafik!

Tack för alla svar så här långt, keep em coming

Permalänk
Medlem

Funderar också på att beställa ett par mdr-ex71lp (dock vita) från Audio Cubes men är lite fundersam när det gäller tullen, om det verkligen blir värt att beställa därifrån.

Permalänk
Medlem

köp Sony MDR-EX71SL de är oslagbara.. disktreta, håller annat ljud borta... bra ljud.. kan lätt sommna me dem i öronen..

Visa signatur

Asus Tuf Gaming 670e- Plus | Ryzen 7800X3D | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB Expo | WD BLACK SN850X 2TB WD - WD BLACK SN850X 1TB - WD Black SSD SN750 1TB | Corsair RM1000e 1000W | Noctua NH-D15S Chromax Svart | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Rog Falchion Mx Cherry | Xtrfy MZ1 Wireless

Skärm: Samsung 49" NEO G9 Ultrawide | Samsung Q90T | Asus TUF Gaming VG27AQ | AOC G2460PQU

Cockpit: Gunfighter Mk.III Base - Modern Combat Grip Ultimate | Gladiator NXT EVO Omni Throttle | Logitech Flight Rudder Pedals | Tobii eye tracker 5

Permalänk
Medlem

Är så många som rekommenderar dem så jag tror jag svänger förbi på teknikmagasinet imorgon och skaffar mig ett par för 550:-
Dyrare än vad jag planerat för ett par hörlurar men vafan, då har man ett par som låter bra sen oavsett vad man skaffar för spelare!

The plug känns som ett väldigt osäkert kort.

Återkommer med mitt omdöme om lurarna!

Permalänk
Medlem

Köpte ett par vita MDR-EX71SL på Ebay igår, gick på 360:- inkl frakt från Hong Kong

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Packe
Köpte ett par vita MDR-EX71SL på Ebay igår, gick på 360:- inkl frakt från Hong Kong

Det var grymt bra pris
Kom just hem med mina (svarta då) ifrån teknikmagasinet, 549:- men det känns bra att kunna lämna tillbaka på öppet köp då jag inte var riktigt säker på om de var så bra som många säger.

Första intrycket är mycket mycket bra. Det första som hände när jag satte in dom var att det kändes som att sätta på sig hörselskydd, allting skärmades av. När jag väl fått dem att sitta bra så blev ljudet underbart, vilket djup och vilken bas. Minst lika bra känsla i de "fullstora" hörlurarna jag köpt för 500:-
Ska ladda över lite blandad musik till spelaren nu och lyssna mer, antar att lurar precis som större högtalare ska spelas in.

Hittils så är jag mycket nöjd trots att de kostar sina slantar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xade
Köpte mig ett par Koss The Plug, och jag kan väl säga att jag har aldrig varit så beviken.
De var helt omöjliga för mig att få in i öronen. Jag försökte om och om igen på olika sätt, men fick dem inte att sitta kvar i öronen. Flrera jag känner har också provat dem men utan framgång.
När jag sedan ville lämna tillbaka dem så fick jag inte det pga att de var använda. Så det känns lite surt att betala 200:- för ett par lurar som är helt värdelösa för mig.

Är det kanske någon som har nått tips om hur jag ska få dem att sitta kvar i öronen?

Gör som när man sätter in öronproppar. Knåda ihop den mjuka delen, håll den ihoptryckt med höger hand, för vänster hand bakom huvudet och dra örat bakåt/uppåt när du för in proppen. Håll den sedan kvar med fingret ungefär en halvminut. Sen ska den sitta.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rool
Gör som när man sätter in öronproppar. Knåda ihop den mjuka delen, håll den ihoptryckt med höger hand, för vänster hand bakom huvudet och dra örat bakåt/uppåt när du för in proppen. Håll den sedan kvar med fingret ungefär en halvminut. Sen ska den sitta.

Hålla den så i en halv minut, ok
Men ifall man sen ska snacka med någon eller ifall dom råkar ploppa ur så måste man göra om processen. Och hur jobbigt är inte det? Skitstörande, jag bytte från the plug till porta pro efter någon veckas användning

Visa signatur

Walla?

Permalänk
Avstängd

Köp inte Philips SBCHE580 i allafall...var ute efter några snäckor till min nya muvo tx512 vid sidan av Koss Porta Pro som jag också beställt och det stod mellan sonys ed21lp och philips lurarna...philips var ca 80 spänn billigare så jag köpte dom.

Fan vad besviken jag blev på ljudet, skrikigt o tunt...allmänt jobbigt helt enkelt...föredrar faktiskt ljudet i knapparna som följde med muvon och det säger väl ganska mycket.

edit: tar tillbaks allt, har vant mig vid lurarna eller så har dom blivit inkörda och nu är jag faktiskt riktigt nöjd

Visa signatur

E8200@3,3ghz |G.Skill F2-8000CL5 2x2gb |Gigabyte EP35-DS3| XFX HD5770| Samsung F3 500gb| Seagate 7200.7 200gb |Antec Sonata 1|