Vilket av dessa är bäst, gf6800

Permalänk
Medlem

Vilket av dessa är bäst, gf6800

1: Leadtek WinFast GeForce 6800 128MB - TV-Ut / DVI / VGA

OBS:12 pipelines

pris ca 3000kr

2:Inno3D GeForce 6800 128MB DDR3 - TV-Ut / DVi
Memory Configuration :
i l• 128 256-bit DDR Memory
Specifikationer:
• Poweredi by lGeForce 6800 lGPU
j l• Superscalar 16-pipe GPU Architecture
i i• 0.13 Micronl Process Technology
i • High-Speedl GDDR3 Memory Interface
• 256-Bit Memory Interface lwith Advanced Memory Control
400MHz iRAMDACs supportsj 2048x1536 resolution at j85Hz

OBS: 16pipelines

pris ca 3000kr. Dock någon 10a billigare änn leadtek

Ska köpa ett av dom imorgon men är inte så insatt i grafikkort.
Så skulle någon vilja säga mig vilket jag ska satsa på.

Ska gå ihop med ett system följande:
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?cartId=100419
ps tillkommer mer ramminne senare

Jaha, vad tror ni.

Mvh Ludde

Permalänk
Medlem

kör på leadtek. sök lite så finner du svaret

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Hedersmedlem

Du ska absolut köpa kortet med 16 pipelines. Det är en väldigt stor prestandaskillnad med 4 pipelines till.

sebbeharry: läs på lite

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

ok.

jag har kollat runtlite.

Tänkte bara att 16 pipelines var bättre än 12.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag bytte själv från ett 6800 med 12 pipes till ett 6800gt med 16 pipes och det gjorde 2000 poäng i 3dmark 03. Korten var i övrigt exakt likadana.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

ok.Då köperjag ett inno 3d då och testar.

Fårse hur det är islutet av veckan.

Tack förhjälpen.

Permalänk
Medlem

Nu måste jag lägga mig i en gnutta, Inno3D kortet du skriver om är det ett av denna modell?

http://www.webhallen.com/prod.php?id=31587&ref=Buggy

Om det är det så har det inte 16 pipes utan 12, finns mig veterligen inget 6800nu med 16 pipes, de kort som har det heter GT & Ultra. Dock har Inno3D släppt ett kort som dom kallar 6800 premium edition, dom skriver att det har super scalar 16 pipe arcitecture men detta är inte antalet pipes utan det är 12 Pixels/Clock Rendering Pipeline som är det man ska titta på..... Det samma gäller faktiskt för deras 6800nu med, helt enkelt ett tappert försök att förvilla sina kunder

http://www.inno3d.com/products/geforce6/6800premium.html

http://www.inno3d.com/products/geforce6/6800.html

Om du läser noga så ser du att det står: "12 Pixels/Clock Rendering Pipeline " på båda korten.........

Tittar du sedan på GT & Ultra så ser du att det står: "16 Pixels/Clock Rendering Pipeline"

http://www.inno3d.com/products/geforce6/6800gt.html
http://www.inno3d.com/products/geforce6/6800ultra.html

Det bästa att göra är att länka direkt till produkten man funderar på att köpa.........

ilstallione, säger som du sa till sebbeharry........;)

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 12TB nvme, 2TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tellus82
Yadda yadda

Eftersom trådskaparen skrivit till [i]OBS: 16pipelines[/i] förutsatte jag att det var 16pipes på det. Det är också så att om du läser min rekommendation så baserar jag den enbart på antal pipelines och inget annat.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Superscalar 16-pipe GPU Architecture betyder INTE att det har 16 pipes aktiverade. Det är helt enkelt att lura kunderna när man skriver så. Det är bara 12 pipes öppna på ALLA "nu" kort. Att det har 16 pipe arkitektur är väl strunt samma i detta fallet när dom inte fungerar.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Hedersmedlem

Så straffa Inno3D och ta Leadtek i stället.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

affirmitive.

ok.

Då blir det ett leadtek då då.

Tack så mycket för hjälpen.

Fult av inno3d att försöka lura kunde på det viset.

Permalänk
Medlem

men var hittar man ett Leadtek 6800GT 256MB i dagens läge?

Visa signatur

Livet är ganska bra om man ser till alternativet

Permalänk
Medlem

Om det har 16-pipe GPU Architecture så borde det väl gå att låsa upp de 4 som är stängda eller?

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem

Jo det gör det men långt ifrån alla kort har fungerat bra efter man låst upp de sista 4 pipesen, verkar som att det verkligen är "fel" på dom avstängda pipesen i nVidias fall.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 12TB nvme, 2TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Jo det gör det men långt ifrån alla kort har fungerat bra efter man låst upp de sista 4 pipesen, verkar som att det verkligen är "fel" på dom avstängda pipesen i nVidias fall.

Verkar som Unwinder kanske har hittat en lösning på det nu:

http://forums.guru3d.com/showthread.php?threadid=108104&perpa...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det verkar som dom kan behålla sina extra vp units om dom 4 pipesen skulle ge artefakter

"I did however noticed artifacts at the pixel shader 2.0 test every time I run the card with
the ‘’extra’’ 4 pipelines enabled.The artifacts disappeared when I disabled the +4 pipelines, but I can however keep the extra vertex processor trouble-free."

Det bådar gott..... Lite synd att många kort har dåliga pipes bara, med allt upplåst utan artefakter hade det varit kalas.....

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Det verkar som dom kan behålla sina extra vp units om dom 4 pipesen skulle ge artefakter

"I did however noticed artifacts at the pixel shader 2.0 test every time I run the card with
the ‘’extra’’ 4 pipelines enabled.The artifacts disappeared when I disabled the +4 pipelines, but I can however keep the extra vertex processor trouble-free."

Det bådar gott..... Lite synd att många kort har dåliga pipes bara, med allt upplåst utan artefakter hade det varit kalas.....

Jag bytte kort av just dessa anledningar. Jag tyckte det var värt 400kr extra för de sista pipesen men jag förstår intresset för de som sitter med vanillakort.
Dock tror jag att när tillverkningen gått förbi initialskedet kommer fler gpu´s vara låsta enbart pga att det behövs till vanillakort och inte pga defekta pipes/vp-enheter som det verkar vara nu.
Bara att vänta och se hur det går för folk eftersom.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

ilstallione, ja såg alltså att de var 12pipes på det kortet. därför jag skrev ta leadtek. vem ska läsa på ?

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sebbeharry
ilstallione, ja såg alltså att de var 12pipes på det kortet. därför jag skrev ta leadtek. vem ska läsa på ?

Med den tydliga motiveringen du gav ber jag om ursäkt att jag inte såg att det var det du syftade på. Det framgår ju klart och tydligt att det är det du menar i ditt svar. Vill du fortsätta diskutera detta så föreslår jag

msn: ilstallione@hotmail.com

Visa signatur

Permalänk

Självklart ska du köpa Leadtek WinFast GeForce 6800 128MB