Linux: Vilken dist istället för FreeBSD 5.3?

Permalänk
Medlem

Linux: Vilken dist istället för FreeBSD 5.3?

Eftersom 5.3 ej kommit i stable än tänkte jag köra linux under tiden.

Mina krav är bara:
Stödjer S-ata-diskar

Ska ha ftp på den samt streama film från den.

Edit: Inser att linux har sina skillnader mot FBSD. Men Gentoo ska visst vara likt.

Visa signatur

Swec @ 2001 / Chalmerist - Javisst!
'Den som har flest prylar när han dör vinner!'

Permalänk
Hedersmedlem

Gentoo

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

slackware är väl mest likt(mest likt unix säger många iaf, och *bsd liknar ju unix, så..), sen om det är det bästa alternativet får du väl avgöra själv. Jag hade kört på gentoo om burken inte är för seg.

Visa signatur

Äntligen har jag fått svar på om vandrande pinnar kan gäspa. Det kan de inte. Ett av världens stora mysterier är löst.

Permalänk

Gentoo tror jag är mest lik.

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk

Crux är nog mer likt FreeBSD än Gentoo.

Visa signatur

Ubuntu/Fedora-troll, Mono-kodare,
Ogg Vorbis/Theora-fetischist samt FSF-förespråkare.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sebastianj
Gentoo tror jag är mest lik.

Nej, Slackware är faktiskt den dist som liknar UNIX mer än de andra. Det är delas mål, att vara så simpelt som möjligt och att vara så likt UNIX som möjligt.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0REc
Nej, Slackware är faktiskt den dist som liknar UNIX mer än de andra. Det är delas mål, att vara så simpelt som möjligt och att vara så likt UNIX som möjligt.

Mmm fast slackware har väl inte portage?

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Hedersmedlem

Sebastianj: Nej det har det inte, fast det har inte UNIX heller
Men man kan ladda ner emerde vilket är en port av emerge.

Sen finns ju swaret men det är inte lika mysigt

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

archlinux

Visa signatur

enlisy Systemd
WS1: X2 4400+ | WS2: X2 4000+ | Laptop: Athlon2 P520 | Server: XP 2400+

Permalänk
Medlem

Slackware med dropline-gnome kanske?

Visa signatur

Gula tankar sover bäst

Permalänk
Medlem

Ok, finns lite att välja på.
Har en 350 P2 som jag körde FBSD på.
Men en 800 har blivit ledig så jag flyttar nog om lite.

Visa signatur

Swec @ 2001 / Chalmerist - Javisst!
'Den som har flest prylar när han dör vinner!'

Permalänk
Medlem

En 800 kan du lätt köra gentoo på, inga problem. En 350 kan bli värre, men det går om man har tid och ork. Där funkar ju en binärdist(slackware med sina .tgz, debian med sina .deb, redhat/liknande med sina .rpm osv) bättre, i.o.m. att det blir snabbare att installera paketen. Men om den inte behöver X eller ska användas till att lekas med så kanske man inte behöver installera särskilt mycket på den, då funkar det ju att köra en dist som bygger allt från source(typ gentoo). Kör du dessutom en stage3 av gentoo så tar det ju inte så lång tid att installera heller, även om jag själv föredrar stage1. Har själv aldrig streamat film så jag vet inte riktigt vilka paket man behöver, men jag kan inte tänka mig att det är något enormt som tar tid att installera.

Testa lite olika helt enkelt.

Visa signatur

Äntligen har jag fått svar på om vandrande pinnar kan gäspa. Det kan de inte. Ett av världens stora mysterier är löst.

Permalänk
Medlem

Undrar om man kan installera .tgz-filer med Debian??

Eller funkar dom bara på Slackware?

Visa signatur

cause every passing minute...

Permalänk
Hedersmedlem

.tgz filer går att packa upp med

tar xfvz dinfil.tgz

Antagligen så läggs allting in i exempelvis /usr/någonmapp
mm
så det är bara att packa upp dem i en egen liten fin mapp och sen flytta innehållet till / så att det läggs i rätt mappar och bara att köra igång sen

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

Helt klart gentoo, har man en gång upplevt portage så vill man inte ha något annat sen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lazer
Helt klart gentoo, har man en gång upplevt portage så vill man inte ha något annat sen

Jaså? Har inte jag märkt. Körde Gentoo Linux innan, och visst då var portage underbart. Men efter ha kört FreeBSD ett bra tag nu så vill jag inte ha något annat än ports

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ajsie
Undrar om man kan installera .tgz-filer med Debian??

Eller funkar dom bara på Slackware?

kika in alien, 'apt-cache show alien' så ser du vad det gör.

Permalänk
Medlem

Ok, kan jag köra en projektor via S-video på vilket Linux som helst?

Visa signatur

Swec @ 2001 / Chalmerist - Javisst!
'Den som har flest prylar när han dör vinner!'

Permalänk
Medlem

Ja, varför skulle du inte kunna det? Linux(kärnan) är densamma, applikationerna du installerar fungerar på samma sätt oavsett dist(de kan se annorlunda ut, men de funkar likadant). Det som skiljer är väl möjligtvis om det finns något inbyggt verktyg för att fixa allt, men det skulle jag tro ingår i KDE och/eller Gnome, alltså finns även det oavsett dist.

Visa signatur

Äntligen har jag fått svar på om vandrande pinnar kan gäspa. Det kan de inte. Ett av världens stora mysterier är löst.

Permalänk
Medlem

Ok fint.
Kör nog 350 nämligen, så jag skulle behöva lite råd om vilken dist jag ska ta.
Om det går att kolla video via S-video utan GUi så är det bra.

Visa signatur

Swec @ 2001 / Chalmerist - Javisst!
'Den som har flest prylar när han dör vinner!'

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av filigran
slackware är väl mest likt(mest likt unix säger många iaf, och *bsd liknar ju unix, så..), sen om det är det bästa alternativet får du väl avgöra själv. Jag hade kört på gentoo om burken inte är för seg.

BSDarna är ju "riktiga" Unixdialekter.

Permalänk
Medlem

Lowe: Jo, men det _är_ ju inte UNIX, egentligen. Väl? Alltså liknar de UNIX.

Visa signatur

Äntligen har jag fått svar på om vandrande pinnar kan gäspa. Det kan de inte. Ett av världens stora mysterier är löst.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lowe
BSDarna är ju "riktiga" Unixdialekter.

*Väntar på att Robban@Lipogram ska kommentera...*

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk
Medlem

Vem orkar med dessa cd-skrivor? kör debian, det rekomenderar jag!

Visa signatur

ya rly!

Permalänk
Medlem

Alltså får man fråga en sak?

Mandrake ser ju riktigt läckert ut med tanke på dess GUI.

Ser debian 3.0 r2 ut desamma? Eller har den andra fördelar?

Och vet någon vad system minimum är för den nyaste Debian. Jag har en P2 233 mhzare...64 MB-EDORAM, 6,4 GB Hårddisk.

Visa signatur

cause every passing minute...

Permalänk
Medlem

Mandrake kör väl KDE? Och KDE ser inte annorlunda ut i mandrake. Kanske att de slängt in en liten logga nånstans, och att de har lite inställningar gjorda. Men det går att få likadant om man gör det själv.

En 233:a funkar debian utmärkt på, blir nog värre med X och då särskilt om du ska köra Gnome eller KDE.

Visa signatur

Äntligen har jag fått svar på om vandrande pinnar kan gäspa. Det kan de inte. Ett av världens stora mysterier är löst.

Permalänk
Medlem

Jag är inte alls insatt i skillnaderna mellan Linux distar så ni får gärna vara lite mer pedagogiska om ni vill

Visa signatur

Swec @ 2001 / Chalmerist - Javisst!
'Den som har flest prylar när han dör vinner!'

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zapher
Jag är inte alls insatt i skillnaderna mellan Linux distar så ni får gärna vara lite mer pedagogiska om ni vill

slackware är en av de äldsta distarna som finns, men den har inte förändrats så mycket alls, så jämfört med moderna distar är den inte speciellt bra på någon punkt (inte snabbare än någon annan, inget vettigt paketsystem och det finns andra 'bättre' att köra på små system), dock kan det vara ett trevligt alternativ om man prövar linux för första gången.

gentoo är nog den mest populära disten just nu, och de otaliga okunniga användarna brukar gnälla om hastighet och om att man kompilerar allt själv.
oavsett om man tröttnar lite på mentaliteten kring disten (det går rätt fort när man väl har kompilerat openoffice 5 ggr) så kan man inte bortse ifrån att portage är det kraftfullaste paketsystemet (dep track, patchning osv) som finns på nätet (IMHO), trots långa konstanta kompileringar och uppdateringar.
anses vara freebsd med linuxkärna.
(värt att notera: har förmodligen linux-branschens största officiella forum, med 68000 användare och topics som täcker _allt_)

debian - gammal på gatan, dock stabilare än gatan själv.
lite gamla paket om man inte kör testing eller unstable.

archlinux, ny dist, fritt inspirerad av crux men har drag från både debian och gentoo, shysst pakethanterare, trevligt community och allt sånt där tjafs man behöver för att pröva något nytt
det är vad jag kör själv

sen finns det massor av andra distar där ute (så som crux, fedora, mandrake och massor, massor, massor annat)
jag har läst lite intressanta saker om lunarlinux, men har inte kollat upp så mycket mer.

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode

Permalänk
Medlem

Enligt min uppfattning är Fedora väldigt kluvet, många gillar det/många hatar det.
Mandrake verkar vara en grafikjätte typ som Red hat och gentoo samt debian rekommenderas hej vilt.

Jag söker efter ett OS som går igång lätt(Typ FBSD-lätt, vilket är väldigt lätt ) och stabilt såklart.
Ej för plottrigt då det är ren server på 350 Mhz samt 128 mb minne.

Dessa alternativ är det jag väljer mellan:
Debian
Archlinux
Gentoo

Visa signatur

Swec @ 2001 / Chalmerist - Javisst!
'Den som har flest prylar när han dör vinner!'

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kent-Mustafa
*Väntar på att Robban@Lipogram ska kommentera...*

Om någon Unix-haxxor-wannabee vill tro att han kör Unix så är inte jag den som tar glädjen ifrån honom. Låt honom drömma vidare.