Permalänk

ASCH JAG GÖR EN NY TRÅD!!!!!

LÅS TRÅDEN!"!!!!!

Permalänk
Medlem

tycker inte om dells chassimode..jag tycker det ska vara produkter från datorbutiken som man själv bygger ihop..varför anpassa sig till andras chassi..välj ditt egna bekväma vackra..:D

Visa signatur

[Lanparty UT nf3 250gb] [A64 3000+] [Kingston Value 512] [Maxtor DiamondMax Plus9 160gb S-ATA] [OCZ Modstream 450W] [Leadtek 6800LE 1.3V@16/1,6] [TT Tsunami]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SkAliz
DELLs värstig dator lär inte ha en 3,0a i alla fall

Dells värsting har 3.6, med 4gb minne

Visa signatur

UNIX/Programmering.

Permalänk
Medlem

Asså dell värstings dator går på 164 tusen =D
jag satt ihop det värste på dell
så jag tror nog inte du ska få den värsta dell datorn =P

Permalänk
Medlem

En liten varning tilll människan som ska köpa värstingdator:

OM DU KÖPER FRÅN DELL,
KÖP DÅ INTE XPS Gen 3!

Dell släpper nämligen XPS Gen 4 den 18:e november!

XPS Gen 4 kommer sponka XPS Gen 3 med råge, så spara pengarna och vänta!

Jag gjorde det misstaget, hade datorn i 2 dagar innnan jag såg att dem släpper Gen 4, ringde till chefen och fråga vad fan dem höll på med, och nu är burken på väg tillbaka... därför jag har konfigurerat ett eget datorsystem istället, och så upptäckte jag att det var minst 1000 gånger mer prisvärt och bättre än den datorn jag fick från Dell.

Så mitt råd:
Vänta några veckor om du ska köpa från Dell, då dem släpper en ännu bättre dator än XPS Gen 3.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av G.Custer
Min gammelfarmor tänkte som du och köpte lösa delar från Datorbutiken. Sen kom hon på att hon inte kunde bygga ihop den.

Du bör nog i fortsättningen inte utgå ifrån att alla i världen kan bygga datorer utifrån lösa komponenter.

Hon kunde ju betalt DB för att bygga ihop den...? Och det är ju inte svårt själv heller, alla delar passar ju bara på en plats

Visa signatur

I distrust governments because I’ve studied history. Ask Joe this question: who does most of the killing? Who does most of the theft? Even the body-count of the worst criminals and terrorists pales in comparison to the death toll the average government inflicts on its own people. And it is not criminals who tax away 5/12ths of my income. - Eric S Raymond
http://www.css3.se

Permalänk

Verkar som du ska ha en dator för lite alltmöjligt och villha en dator med bra suport och så.

Ni behöver ju inte ta det absolut värsta som finns eller så för längden det hängermed mot priset är det inte värt.

Delldator
P4 3 - 3.6 ghz
512 - 1024 ram
160 - 300 gb hårddisk
dvd-brännare mm

med det så funkar allt datorn i ett par är utan problem

Visa signatur

MacBook Pro 13,3 M1 - 2020
iMac 21,5 4K - 2017
iPad Pro 10,5 Wi-Fi 32 GB - 2017
iPhone 13 128 GB

Permalänk
Avstängd

som vanligt så kommer alla in och töntar till sig.

Vissa får erbjudande på jobbet ifrån dell osv, det kanske är därför dom ska köpa en dell?.
Tänk till lite. Nu vill/kan dom kanske inte köpa en dator på datorbutiken pga avbetalningar och mycket annat.

En dell med bra cpu,x800xt osv funkar minst lika utmärkt som vilken annan dator du sätter ihop.

Ta den och var glad typ

Permalänk
Medlem

Istället för att bråka om priser, Dell kontra hemkok kan väl ni som är bevandrade i löskomponentköpandet fixa fram priser på en dator som motsvarar följande konfiguration:

Surfa till www.dell.se, gå till PC för hemanvändare och klicka på "min inköpskorg". Titta i korgen med nr BR2364-2977156 och lösenord "m".

Jag kan se direkt på hemsidan vad jag får betala om jag köper den hos Dell (32kSEK), jag vet också vad jag får betala via ett HemPC-erbjudande (mycket mindre).

När ni har hittat jämförbara komponenter och kommit fram till ett pris kan vi väl jämföra alternativen?

Mvh,
Mathias

Permalänk

Jag ångrar delvis att jag satte ihop min maskin själv. Nu har jag något fel med bilden + att någonting tjuter i datorn. Det är skitsvårt att felsöka, och jag undrar om jag kommer att få löst mina problem. Hade jag haft en Dell tillexempel så hade det bara varit för mig att skicka in maskinen.

/Fredrik

Visa signatur

AMD Ryzen 5700X3D // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti (+150/+800) // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte heller alls meningen med att ens överväga att köpa en värstingdator från Dell. Man kan konfigurera deras datorer så att de får bra prestanda men det är SKITDYRT, bara att uppgradera en DVD-spelare till en DVD-brännare kostar närmare 2500:- !!! Det är synd att folk i allmänhet inte har bättre koll på vad grejer kostar. Om man skulle vilja uppgradera en 40Gb hårddisk till 80Gb är skillnaden närmare 800:-. Tänk då på att den snabbaste DVD-brännaren idag som klarar alla format (både +/- DVD-RW) kostar ungefär 700:-. En mellanskillnad på 2500:- är då vansinne att betala.

Folk som har koll på vad sakerna kostar köper bara en dator på Dell om man köper en grundkonfiguration, dvs en dator som de annonserar om utan att göra någon som helst ändring i konfigurationen. Gör man minsta ändring så blir det extremt mycket dyrare än att köpa i vilken annan butik som helst. Dell's erbjudanden om datorer följer ungefär samma prissättning som de stora nätbutikerna datorbutiken.com, Komplett, JME med flera men ska man uppgradera/anpassa datorn så köper man inte hos Dell - det blir extremt dyrt.

Vänd dig till t ex datorbutiken.com istället - de har en alldeles utmärkt datorkonfigurator och färdiga paket man kan utgå ifrån och ändra i om man vill till mycket lägre kostnad. Du får bättre grejer och bättre prestanda till väsentligt mycket lägre pris då. De butikerna jag talar om bygger och testar åt dig givetvis precis som Dell gör. Ofta kan du också få lika lång garantitid som Dell ger och supporten hos dessa stora väletablerade aktörer såsom datorbutiken.com, Komplett och JME är vida bättre än Dell's support som man aldrig kommer fram till och sällan får några rätta svar av.

Här kommer en jämförelse mellan Dell-datorn som finns på sidan:
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?cartId=106075
Den heter "DimensionTM XPS Förstklassig spellösning"
och kostar 22690:- inkl moms.

Jämför det med ett paket på datorbutiken.com med samma specifikation:
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?cartId=106075
Den kostar 17560:- inkl moms
Det är en skillnad på över 5000:-!!!
Om man vill att datorbutiken.com monterar och testar datorn åt den kostar det 990:- men då är det ändå en skillnad i pris på över 4000:- för i stort sett identiska datorer.

Dell är inte billiga...Dell var billiga förr, men inte nu längre.
Ibland har de dock riktigt billiga datorer men då är det rätt sunkig prestanda och man kan inte ändra i de paketen t ex uppgradera hårddisken utan att det blir skitdyrt.

Och vill dina föräldrar köpa denna dator som en HemPC via arbetsgivaren och på så sätt få den skattesubventionerad går det bra att göra på datorbutiken.com också, det är inget konstigt med det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av KalleKofot
Dummaste jag har hört, du kan konfiguera din egna Dell dator och är minst lika bra som du köper annanstans. Skillnad = skit dyrt för den pengen, kan få mycket mer för pengarna på den billigaste onlineaffären. Säj till din farsa att han läser på lite och köper lösa delar, grymt mycket mer dator för pengarna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredrol

Och vill dina föräldrar köpa denna dator som en HemPC via arbetsgivaren och på så sätt få den skattesubventionerad går det bra att göra på datorbutiken.com också, det är inget konstigt med det.

Hur vet du det?

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem

I detta fall är det ju intressant att jämföra vad "hempcpriset" blir inte vad burkarna kostar på normalt vis: Frågan är ju om man skall plocka ihop en egen pc från datorbutiken eller hoppa på företagets hempcerbjudande.....?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Hur vet du det?

Vad jag vet så har företaget dom jobbar åt kontaktat Dell för HemaPC och inte datorbutiken.com så det går inte alls att göra några avdrag från DB om inte företaget dom jobbar åt då väljer DB istället.

Visst det finns för och nackdelar men men...

Säg såhär då att familjen inte är 100 på datorer och gärna vill ha hjälp ibland och då är faktist dell bättre, jo varför undrar ni och det är som så att via dell får man ett nummer som man anger till suporten och som dom knapparin på sin dator och ser precis vad det är för dator dom har och kan snabbt och änkelt hjälpa dom med felet och skulle det inte lyckas så kommer en reparatör hem till dom dagen efter. (Lätt och smidigt)

Viss mån av avdrag blir det ju via Hempc köpet så jag tror inte att skillnaden på pris blir så stor då mellan DB & Dell faktist.

Tror inte heller datorbutiken skickarmed en massa nyttoprogram förinstallerat som kan vabra för en inte så kunnig datoranvändare heller.

Kortfattat

Dell+
Bra dator för inte så kunniga datoranvändare med mycket bra suport och användbara nyttoprogram förinstallerat.

Datorbutiken+
Lite billigare altenativ där man kan själv välja de delarna (Märkena på delarna samt välja AMD ochså) samt programen man vill ha.

Såhär ser jag det iaf hoppas det hjälpertill....

Visa signatur

iMac 21,5 4K - 2017
iPhone 13 128 GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Intel4Ever
Vad jag vet så har företaget dom jobbar åt kontaktat Dell för HemaPC och inte datorbutiken.com så det går inte alls att göra några avdrag från DB om inte företaget dom jobbar åt då väljer DB istället.

Precis vad jag ville komma fram till, hur vet han att företaget går med på ett hem-pc köp från DB?

Jag har själv gjort 2st hem-pc köp & vi kunde inte välja någon annan än DELL.

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Precis vad jag ville komma fram till, hur vet han att företaget går med på ett hem-pc köp från DB?

Jag har själv gjort 2st hem-pc köp & vi kunde inte välja någon annan än DELL.

Vild gissning antar jag vet ej

Visa signatur

iMac 21,5 4K - 2017
iPhone 13 128 GB

Permalänk

Ville bara....

Ville bara nämna att jag jobbar på ett större företag och i senaste hem-pc erbjudanted antog jag Dell Dimension XPS .

MODELL Dell Dimension™ XPS
PROCESSOR Intel® Pentium® 4 Xtreme med HT Teknologi 3.4 GHz/800MHz FSB/2MB Cache
BILDSKÄRM Dell 20” TFT (2001 HAS)
RAM-MINNE 1024 MB DDR2 RAM [533MHz, 2X512MB]
HÅRDDISK 320 GB SATA Raid 0 (2 x 160 GB) 7 200 rpm med 8 MB DataBurst - ® cache]
FICKMINNE Dell 128MB USB Memory Key
OPTISK ENHET 1 16xDVD
OPTISK ENHET 2 16xDVD+RW "dual layer"
GRAFIKKORT 256MB ATI Radeon™ X800XT med DVI/VGA/TV-Out,PCI Express™X16
LJUDKORT Creative Labs Sound Blaster® Audigy™ 2 med IEEE1394
HÖGTALARE Tillval
MODEM Internt V.92 DFV
NÄTVERKSKORT Integrerat Gigabit NIC
OPERATIVSYSTEM Microsoft® Windows® XP Home, Engelsk
PROGRAMVARA Microsoft® Office Standard Edition 2003, Svensk (Bipackas)
TANGENTBORD & MUS Trådlöst Dell Enhanced Multimedia Tangentbord & Mus
ANTIVIRUSPROGRAM Norton Internet Security 2004 inkl. 3 års live update, Svensk (Bipackas)
ÅSKSKYDD Ja, APC
GARANTI 36 månader hämta/lämna service. Emballage fritt.
KORTPLATSER 4 PCI, 1 PCI-E x 1, 1 PCI-E x 16
EXTERNA ENHETER 3 st 5,25” platser
INTERNA ENHETER 3 st 3,5” (HDD)
MAX RAM 4 GB (533 MHz)
MINNESPLATSER 4 st DIMM platser
PORTAR 8 USB 2.0 varav två i front, 1 st seriell, 1 st parallell, 1 st RJ45, Integrerat IEEE1394, Integrerat Raid

Högtalare Dell 5650 (5.1 system)

All detta gör lös på 828 Skr/mån (dras på bruttolön i 36mån)

Har nu haft den ett tag, kör spel som Far Cry, Doom3, CoD, Battlefield Vietnam mm, alles funkar perfekt. (pressar givetvis spelens inställningar till max med lite reservation för Doom, har inte hunnit testa full ut ännu)

Ha de !

Permalänk
Medlem

Men gud, ni som gnäller på killen får ta och lägga ner (Fredrol, frekke,Zoxx0, Virustommy, Felle)
Snacka om att ni skriver oseriösa inlägg. Dell-datorn går genom HemPC-avtalet (34-60% billigare än ordinarie pris) vilket gör den väldigt prisvärd, klart de ska köpa den. Det är arbetsgivaren som väljer vilka paket som deras anställda ska få välja mellan och Dell har troligen vunnit en offentlig upphandling för att få detta avtal. Datorbutiken och andra har inte en chans i detta fall eftersom de inte erbjuder samma service och inte kan levera samma volymer, tänk på att medelsvensson inte kan bygga en dator. Det är endast de paket som arbetsgivaren erbjuder som den anställde får välja fatta det. (CrazzlY mfl)

Skruvis är den enda som verkar ha fattat detta.

Väljer ni ett X800 XT till datorn så kan ni spela hur mycket som helst.

Visa signatur

| AMD Athlon64 3000+@4048+ (9x285=2565MHz) | MSI K8N NEO2 Platinum | 1GB Corsair XMS PC3200 XL |
| Leadtek 6800LE (8/6) @ 410/830 | 3x120GB HD | 250GB SATA | NEC 3500-A | Logitech MX 510
| 19" DAEWOO CRT | SuperPI = 33s | Powered by: ColorsIT 400W (13A@12V = skräp)|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the_guru
Men gud, ni som gnäller på killen får ta och lägga ner (Fredrol, frekke,Zoxx0, Virustommy, Felle)
Snacka om att ni skriver oseriösa inlägg. Dell-datorn går genom HemPC-avtalet (34-60% billigare än ordinarie pris) vilket gör den väldigt prisvärd, klart de ska köpa den. Det är arbetsgivaren som väljer vilka paket som deras anställda ska få välja mellan och Dell har troligen vunnit en offentlig upphandling för att få detta avtal. Datorbutiken och andra har inte en chans i detta fall eftersom de inte erbjuder samma service och inte kan levera samma volymer, tänk på att medelsvensson inte kan bygga en dator. Det är endast de paket som arbetsgivaren erbjuder som den anställde får välja fatta det. (CrazzlY mfl)

Jag tycker ochså som du framgår det inte?

Visa signatur

iMac 21,5 4K - 2017
iPhone 13 128 GB

Permalänk
Medlem
Citat:

hörru ta och ge dig nu va?
jag upplyste honom om att de släpper en ny XPS, så anklaga någon annan istället

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CrazzlY
hörru ta och ge dig nu va?
jag upplyste honom om att de släpper en ny XPS, så anklaga någon annan istället

Du sa att han inte skulle köpa en Gen 3 utan en Gen 4. Han får ju knappas möjligheten att välja detta själv, det gör hans arbetsgivare och det är redan bestämt för ett tag sen vilka paket som ska ingå.

Visa signatur

| AMD Athlon64 3000+@4048+ (9x285=2565MHz) | MSI K8N NEO2 Platinum | 1GB Corsair XMS PC3200 XL |
| Leadtek 6800LE (8/6) @ 410/830 | 3x120GB HD | 250GB SATA | NEC 3500-A | Logitech MX 510
| 19" DAEWOO CRT | SuperPI = 33s | Powered by: ColorsIT 400W (13A@12V = skräp)|

Permalänk
Medlem
Citat:

Du sa att han inte skulle köpa en Gen 3 utan en Gen 4. Han får ju knappas möjligheten att välja detta själv, det gör hans arbetsgivare och det är redan bestämt för ett tag sen vilka paket som ska ingå.

jag sa inte att han skulle "köpa"... jag sa att OM han skulle köpa, det är en STOR skillnad därimellan