Filesystem type unknown (XPpro & SuSe)

Permalänk
Medlem

Filesystem type unknown (XPpro & SuSe)

Efter att ha gjort en extra partition (med partitionmagic 8.0) på hdd0 om 5 GB så installerade vi SuSe 9.1 på denna och det fungerar. När man startar datorn kommer det upp en skärm (SuSe's grafiska utseende) där man får välja om man vill starta LINUX, WINDOWS, DISKETT eller FELSÄKER. Linux fungerar men när man ska starta Windows så kommer det upp svart skärm med vit text (dos grafiska utseende) med texten:

root (hd0 ,0)
Filesystem type unknown, partition type 0x7
chainloader +1

Vet någon vad som kan vara fel och hur man åtgärdar. Gärna utan att behöva installera om windows.
Jag har provat att göra en reperation av windows från xpskivan men det blir stopp eftersom det administratörslösenord jag valt vid windowsinstallationen inte fungerar. Jag har loggat in som administratör från tid till annan så lösenordet kan jag.. Men nu blir det inte rätt, kan man på något sätt ta reda på om det ändrats och vad som i så fall är rätt lösen ?

//Markus:confused:

Visa signatur

Intel Core™ i7 920 Quad, Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 6GB, Radeon HD 4890, ASUS P6T SE, Western Digital Caviar® GreenPower™ 1TB Sata 3 Gb/s, 64MB, Win7 pro

P4 2,4@2,9. 1024 ram, Gigabyte 8PE667- ULTRA2, Diamondmax9 120GBb+200GB, Win XP pro, Hercules Raedon 9500p

Permalänk
Medlem

1. Kan du komma åt datan på din windowspartition i Linux (finns färdigmonterat under /windows/c vid start)?
2. Är bootloadern rätt inställd? Gå till Yast->System->Ställ in starthanterare. Posta konfig-filen här (klicka på knappen "Redigera inställningsfilen" i Yast för att visa den).

Visa signatur

Credo certe ne cras

Permalänk
Medlem

1. Jag kan se men inte ändra i windows partitonerna.
2. Den är som den stod från start, men redan när jag la in det så kom jag inte in i windows.
# Modified by YaST2. Last modification on Wed Dec 1 15:34:51 2004

color white/blue black/light-gray
default 0
timeout 8
gfxmenu (hd0,6)/boot/message

###Don't change this comment - YaST2 identifier: Original name: linux###
title Linux
kernel (hd0,6)/boot/vmlinuz root=/dev/hda7 vga=0x31a splash=silent linux26 desktop resume=/dev/hda6 showopts
initrd (hd0,6)/boot/initrd

###Don't change this comment - YaST2 identifier: Original name: windows###
title Windows
root (hd0,0)
chainloader +1

###Don't change this comment - YaST2 identifier: Original name: floppy###
title Diskett
root (fd0)
chainloader +1

###Don't change this comment - YaST2 identifier: Original name: failsafe###
title Failsafe
kernel (hd0,6)/boot/vmlinuz root=/dev/hda7 showopts ide=nodma apm=off acpi=off vga=normal noresume nosmp noapic maxcpus=0 3
initrd (hd0,6)/boot/initrd

Var kan man se vad jag ska skriva om den nu inte är rätt. root (hd0,1) har jag redan provat men det hjälpte inte... Då hitade den inte enheten.. Kan man på ultimatebootcd hitta något nyttigt program för att utläsa om den söker rätt partition?

edit: Bort med smiley's och notis om att jag provade sätta title Windows
root (hd0,1)
chainloader +1
och ändrade tillbaka så därför står det att senast ändringen är: Last modification on Wed Dec 1 15:34:51 2004

Visa signatur

Intel Core™ i7 920 Quad, Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 6GB, Radeon HD 4890, ASUS P6T SE, Western Digital Caviar® GreenPower™ 1TB Sata 3 Gb/s, 64MB, Win7 pro

P4 2,4@2,9. 1024 ram, Gigabyte 8PE667- ULTRA2, Diamondmax9 120GBb+200GB, Win XP pro, Hercules Raedon 9500p