Permalänk
Medlem

Kylflänsen lossnade(!)

Datorinfo:

EpoX 8k5a2
AMD AthlonXP 2400+ (oklockad)
Samsung 1x512 MB 333 Mhz

Har lite problem med familjens dator (är typ it-ansvarig när jag är hemma ). Plötsligt stängde den av sig samtidigt som det kom ambulansljud från pc-speakern.

Jag stängde huvudströmmen och lossade sidoplåten och fick se att kylflänsen hade lossnat och bara hängde på fästhakarna på ena sidan som en halvöppen dörr.

Jag antog att det var överhettningsskyddet som hade löst ut och moderkortsmanualen bekräftade detta, så jag provade att sätta tillbaka kylflänsen och starta den igen (fick svalna en kvart också). Kan tillägga att det inte luktade det minsta bränt.

Den går igång i ungefär en sekund (alla fläktar börjar snurra) men sedan slår den av med ambulansljud igen. Moderkortet verkar ha klarat sig, för act/link-lampan lyser på nätverkskortet när standbyströmmen är på och displayen hinner visa i alla fall "C1" innan den stänger av sig.
Jag provade att cleara CMOS, men fortfarande samma resultat.

Mina teorier:
# Aningen är processorn bränd och moderkortet reagerar genom att aktivera överhettningsskyddet.

# Eller så gick termodioden sönder så att den tror att det är konstant överhettning.

# Eller båda dessa saker.

Är det någon som vet om överhettningsskyddet använder dioden i processorn eller sockeln?

Jag ser det som ganska troligt att processorn hann skadas, för överhettningsskyddet lär väl knappast ha hunnit reagera? Det kanske hinner med om fläkten stannar eftersom metallen i flänsen leder bort värmen, men om flänsen lossnar tar det ju inte många sekunder innan det blir rökeffekter.

Kom med erfarenheter, teorier, tips osv!

Hur kan flänsen lossna förresten? Min första tanke var att plasthakarna hade gått sönder, men de var hela och fina.

Visa signatur

Har Du läst hela tråden innan du postar?
"You can't cheat an honest man. Find someone that wants someting for nothing. Then give him nothing for something."
| Stoppa "storebror" | www.againsttcpa.org |www.protectprivacy.org |