Permalänk
Medlem

Strömförbrukning!

Hejsan! Ska iväg på en lång flygresa, och har inhandlat ett extra batteri till min bärbara dator.

Nu undrar jag hur jag ska göra för att få maximala filmtid!
Vill titta på film på planet, och har tänkt att lägga in DivX-filmer på hårddisken.

Det jag då behöver är ju skärmen, högtalarutgången till ett par hörlurar, hårddisken, förutom minne cpu osv.

Resten, nätverskort, CD-spelare osv, vill ju gärna inte slita ut det, men om man t.ex. avaktiverar firewire och nätverkskortet i windows, borde det ju inte dra nån eller väldigt lite ström?

Sedan vilken spelare tror ni drar minst? spelar det någon roll?
PowerDVD 5 senaste har ju en funktion som minskar åtgången av ström t.ex.
Ska man köra den? fast den kör ju massa filter osv.
Och Windows Media player vet man inte vad den kör i bakgrunden.
Så funderar på min tredje favvorit, BSplayer, den är ju lite mer simpel, lättviktare.

Gör det någon väsentlig skillnad om man stänger av tjänster osv i Windows XP?
Idéer på någon mer åtgärd?

Eller är jag bara "paranoid" kanske? hehe

Permalänk
Medlem

Vilket flygbolag ska du flyga med?

Permalänk
Medlem

Finnair

Åker economy-class, en MC Donnell Douglas MD-11.
Så nej, tyvärr inget uttag för laptop =/

Permalänk

klocka ner den och dra ner på ljusstyrkan och ställ fläkten om det går... jag kan ställa den i eco

Visa signatur

| ASUS P5W DH Deluxe | Intel C2D E6600 | 4GB Corsair DDR2 6400 | Gainward 7950GX2 1GB | Raptor 74GB (system) + 1.7TB (lagring) |
| Samsung 20" Wide TFT | Hyundai L90D+ | Plextor 708A | Nec 3520A | Logitech MX518 | Enermax 550W |
| Laptop: 2.0GHz | 1GB | 6800go | 17" Wide 1920x1200 | DVD-RW | 4618 3DMark05 | (Dell Ins 9300) Dell 9300-Tråd

Permalänk
Medlem

Kolla igenom aktivitetshanteraren och stäng av sådant som du vet du inte behöver. Där kan du också se hur mycket processorkraft de olika spelarna använder i aktivt läge, sen är det ju en lätt match att bestämma sig för vilken man använder. Stäng av allt vad nätverk, firewire och sånt heter, du behöver ju det ändå inte där uppe. Sen finns det en sak till som kanske kan hjälpa dig, jag har tipsat om det i en annan tråd nämligen denna: http://www.pcaction.se/Products/SimpleProductInfo.aspx?ItemId... Fri frakt december ut iaf, eventuellt längre.

Visa signatur

Moderator på Sveriges största sida om saltvattensakvarier.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren!!!

Jo när jag drar ur elförsörjningssladden så går den ju ned från 1000Mhz till 750Mhz, o skärmens ljushet dras ned oxå. Men lite till kan man ju alltid skruva ned...

Att jag inte tänkte på att kolla upp hur mycket CPU-kraft de olika programmen drar.... hehe, men det är det man har forum till för, brainstorming!
Kylplattan får bli en annan gång...
Men är den jobbig att ta med? eller går det att rulla ihop den eller nått?
På bilden såg det ut som att man kunde vika ihop den?!

God jul!

Permalänk
Medlem

Glad to help!!
Ingen aning om hur plattan går o vika eller rulla, men man kan ju alltid ha den i samma fack som datorn i väskan, så tar det ju inte upp nån direkt plats heller.

Visa signatur

Moderator på Sveriges största sida om saltvattensakvarier.

Permalänk
Medlem

har pcaction fri frakt december ut? yahoo då blire ett Abit IC7 så jag äntligen kan börja klocka!

*offtopic* sorry

EDIt: glöm inte att din (om du är kille) spermietillverkning kan störas om du har den i knät.. så det är väl rekommenderat att ha en sån där kylkudde nån sorts kylningsplatta

Visa signatur

| 5950x | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600mhz cl 16 | x570 Aorus Master | 3080 Aorus Master | Gigabyte Aorus NVMe Gen4 M.2 2280 | Fractal Design Define 7 XL | Corsair H115i Pro XT | Corsair HX1000i 1000W |