Permalänk
Medlem

Vad gör en diod?

Jag tror jag har hittat första felet i routern jag meckar med.

Det sitter en diod, inte en lysdiod utan en vanlig alldeles i början på 5 volt.
När jag strömsätter routern ser jag hur den gnistrar eller blinkar till och blir skitvarm.

Jag vet att dioder enkelriktar spänning men gör dom något mer? Törs jag koppla förbi den med en vanlig sladd?

Det är isåfall inte tänkt som en permanent lösning utan mer som labbande. Jag vill dock inte riskera att bränna nätagget till min dator som isåfall kommer driva routern.

Permalänk
Medlem

köp en ny liten diod och löd dit istället?

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem

Du ska nog inte koppla förbi den, den sitter antagligen bara där som en försäkring men det gör den ju utav en anledning också.

Permalänk
Medlem

Upptäckte nu att det är ett litet ytmonterat motstånd som är dött...vem vet vad som mer har pajjat. Jag skulle tippa på att hela skiten är åskskadat...

Däremot en liten intressant detalj. Det är en wireless-router och inuti det sitter det ett "vanligt" 22 mbits pccard. Förvisso smått modifierat för att kunna ha två externa antenner och säkerligen med någon special firmware i sej men....skoj att se en såpass enkel lösning ändå.

Permalänk
Medlem

en diod leder ström i en riktning, alltså den leder från minus till plus (eller om det är tvärtom?)

Visa signatur

"Angels banished from heaven has no choice but to become demons"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Viciou§
en diod leder ström i en riktning, alltså den leder från minus till plus (eller om det är tvärtom?)

Spelar det nån roll, jag menar det beror ju på vilket håll man sätter den? Och man säger väl att strömmen alltid åker från + till minus (fast den inte gör det)

Permalänk

Är det original-strömaddaptern? annars kan det vara att det är en så kraftig nätdel så dioden som är avsedd för orginaltransformatorn inte pallar riktigt.

Btw. vad är det för router? Det där med Pccard lät intressant.

Om du inte får igång routern är jag kanske intresserad av den. Tror du att du kan få en bild på kortet som sitter däri?

Visa signatur

| i9 9900K | Z390 AORUS | 48GB Corsair VENGEANCE LPX | RTX 2600 SUPER |
| Dell UltraSharp U2724 x2 | Logitech Z5500 | Dygma Defy | Logitech lift |

Permalänk
Medlem

Bild...

http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload6/DSC00903.JPG

EDIT: Bilden är på 350 kb så den kan upplevas tung för modemanvändare.