Fläkten på Powerbook Titanium varvar inte ner

Permalänk

Fläkten på Powerbook Titanium varvar inte ner

Har nyligen köpt en begagnad Powerbook Ti 550MHz som jag är nöjd med, förutom det faktum att när fläkten väl har satt igång så vägrar den sluta.

Exempel: jag rippar en CD-skiva till mp3, fläkten varvar upp p ga. hög CPU-belastning, problemet ligger i att den efteråt inte varvar ner, ibland gör den det efter 30-60 min, men förtillfället sitter jag här och fläkten har fortfarande inte varvat ner trots att det gått över en timme. Det ligger inga program i bakgrunden och suger CPU-kraft, processorn ligger i 60-80% idle.

Jag kör OSX 10.3.7. Någon som haft dylika problem och har en lösning?

Permalänk
Medlem

har du något extra i usbportarna, alltså som en extern hdd eller något. Min fläkt slutar inte snurra när jag har min externa hdd i usbn

Permalänk

Nope.... Enda kablarna som är i är nätverk och nätsladd.

Edit: och det gör ingen skillnad i om nätsladden är i eller ej, testade nyss

Permalänk
Medlem

Om cpu:n ligger på 60-80% belastning i idle så är det självklart att fläkten går! Vet dock inte om det var så du menade?

Visa signatur

5D MkII

Permalänk

Nej, jag menade att processorn används mellan 20-40%, dvs. inte ens halva processorkraften används.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bottentroll
Nej, jag menade att processorn används mellan 20-40%, dvs. inte ens halva processorkraften används.

Ok, men det är fortfarande mycket, inte alls konstigt att fläkten går. Om du inte har igång nåt speciellt program så borde belastningen på CPU:n ligga runt 0-2%

Visa signatur

5D MkII