Internet stannar när telefonen används, hjälp sökes!

Permalänk
Medlem

Internet stannar när telefonen används, hjälp sökes!

Hej alla,

En vän till mig skaffade bredband i dagarna från Bredbandsbolaget. Det är sånt bredband man kan få i telefonjacket. Det funkar bra att surfa fram tills att telefonen ringer, eller man ringer någon själv. Då stannar Internet av helt för typ fem minuter, sen funkar det som vanligt igen.

Han bor i lägenhet och har två telefonjack. Ett utav dem verkar trasigt eller nåt för det funkar inte att koppla in telefon i, får ingen ton då. Men kan det vara så att det telefonjacket är förstajacket ändå?

Vi tror att det som fungerar är förstajacket, men är inte säkra.

Jag är inte så haj själv så jag vet inte hur jag ska hjälpa honom. Men någon här kanske vet mer?

Mycket tacksam för förslag på lösningar som vi kan prova.

(jag har försökt nå Bredbandsbolaget för support men kommer aldrig fram när jag ringer)

Permalänk
Medlem

Öppna uttagen och kolla. Det uttag som har två kablar (en in och en ut) är det första, och det som bara har en kabel (en in) är det sista, förutsatt att han som sagt bara har två uttag i lägenheten.
I lägenheter brukar första jacket sitta i hallen eller nära ytterdörren för övrigt.

Koppla så här (observera att färgerna inte behöver stämma, jag valde röd och blå för att de syntes bra):

Om du vill vända på det, så att det som nu är andra jacket istället blir det första så kan du koppla så här (förutsatt att det finns fyra trådar i kabeln/röret mellan de två jacken):

Visa signatur

"Penol, the makeup of mobbade makeup artists" - Ritarn, MNK, P3

Permalänk
Medlem

det första uttaget brukar väll oftast vara någonstanns i hallen annars...jag har mitt jack precis vid datorn

Permalänk
Medlem

prova att sätta den korta telekabeln i telejacket och sedan i splittern,sedan så tar du den långa från splittern till datorn.

Ja det låter som en dum grej , det tyckte jag oxå men nu så kopplar det inte ner när det ringer hos mig.

Visa signatur

Asus P4C800-E Deluxe, P4 E 3,2@3,52,Zalman Resorator, 1024 mb,geforce fx 5950 ultra,compaq P 1220

Permalänk
Medlem

Grejen är den att det bara finns ett telefonjack i lägenheten. Men det ska inte hindra något, det ska funka ändå.

Någon som har någon annan teori?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Placebo
Grejen är den att det bara finns ett telefonjack i lägenheten. Men det ska inte hindra något, det ska funka ändå.

Vad menar du? Du sa ju nyss att det är två telefonjack och att det ena inte fungerar?
Iaf, för att göra det enkelt kan du öppna båda telefonjacken och se till att alla trådparen är inkopplade på de undre anslutningarna. Koppla sedan in filtret (splittern) på valfritt telefonjack och sätt sedan alla telefoner efter filtret. Det är viktigt att alla telefoner/faxar och dyligt sitter efter filtret. Hjälper inte det så är det nog fel på filtret.

Förtydligande: Använd bara ett telefonjack.

Permalänk
Medlem

Ja, well, det finns ett telefonjack i det andra rummet men det är som sagt trasigt...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ja, well, det finns ett telefonjack i det andra rummet men det är som sagt trasigt...

Vad menar du med trasigt då? Är det sönderslaget eller? Du skrev ju i ditt första inlägg att du inte fick någon ton från det. Har du kollat mitt s.k. schema i mitt första inlägg och jämfört mot jacken?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Telefonjacket är nog inte trasigt utan snarare felkopplat. Det är jättelätt att koppla om telefonjack.

Permalänk

Lånar tråden litegranna..

En fråga till d-kopf som verkar ha koll på grejerna, å alla andra som har koll för den delen..
Sitter ett jack ifrån första jacket alltså andra jacket i "kedjan"

Hade tänkt mig att jag kopplar om första jacket till parallell koppling http://www.kjell.com/?page=http://www.kjelloco.se/kjellfakta/...
Sedan kopplar jag om "mitt" jack som första jacket var innan.. kan det fungera tro? Eftersom när det är parallell kopplat skall det inte brytas..

Citat:

från http://www.kjell.com/?page=http://www.kjelloco.se/kjellfakta/...

Om man önskar att inte telefonjacken bryts när någon lyfter luren ska uttagen parallellkopplas:

Kanske är helt ute å cyklar, jag vet inte

Visa signatur

In the land of the blinds, the one eyed man is king!
♪♪ Återinför Övriga Ämnen ♪♪

Permalänk
Medlem

Du menar att du vill koppla på följande sätt:

Det skall fungera alldeles utmärkt. Jack nummer 1 kommer inte att kunna bryta något av de andra jacken och inget av de andra jacken kommer att kunna bryta jack nummer 1. Lyssnar man i en telefon som sitter i jack nummer 1 så kommer man att kunna höra samtal som pågår via något av de andra jacken.
Jack nummer 2 kommer att bryta 3 och 4. nummer 3 kommer att bryta nummer 4 och nummer 4 kommer inte att bryta någonting. Jack nummer 2 kommer alltså aldrig att kunna brytas av något av de andra jacken.
Får jag fråga varför du vill koppla så här?

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av d-kopf
Du menar att du vill koppla på följande sätt:

http://d-kopf.swecon.org/temp/tele_para_kask.png

Det skall fungera alldeles utmärkt. Jack nummer 1 kommer inte att kunna bryta något av de andra jacken och inget av de andra jacken kommer att kunna bryta jack nummer 1. Lyssnar man i en telefon som sitter i jack nummer 1 så kommer man att kunna höra samtal som pågår via något av de andra jacken.
Jack nummer 2 kommer att bryta 3 och 4. nummer 3 kommer att bryta nummer 4 och nummer 4 kommer inte att bryta någonting. Jack nummer 2 kommer alltså aldrig att kunna brytas av något av de andra jacken.
Får jag fråga varför du vill koppla så här?

ehh.. finns det ett bättre, enklare sätt är jag idel öra..
Var min första tanke bara

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hellscream
ehh.. finns det ett bättre, enklare sätt är jag idel öra..

Hehe, det är inte så svårt. Men alltså, det du vill åstadkomma är då att andra jacket inte skall brytas eller? Det går att kaskadkoppla också, (vilket i och för sig är lite mer komplicerat), men då måste du ha sex trådar i röret mellan första och andra jacket. Det man gör då är att koppla om så att jack 1 blir jack 2 och vice verca:

Punkterna symboliserar sockerbitar, fiskögon eller något annat slags kopplingsplint.
Det som händer i denna koppling är precis vad som skulle hända i vanliga fall, med den skillnaden att jack 1 och 2 är omkastade. Jack 1 bryter alltså alla andra jack och kan inte bli brutet av något av de andra jacken, men sitter då där jack 2 satt förut så att säga.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av d-kopf
Hehe, det är inte så svårt. Men alltså, det du vill åstadkomma är då att andra jacket inte skall brytas eller? Det går att kaskadkoppla också, (vilket i och för sig är lite mer komplicerat), men då måste du ha sex trådar i röret mellan första och andra jacket. Det man gör då är att koppla om så att jack 1 blir jack 2 och vice verca:

Ja, precis
Målet är ju att 2:a jacket inte skall brytas.. Denna koppling verkar ju lite mer "rätt" än min måste jag säga.. ska göra ett försök. Och går det inte så lär du höra av mig Men det verkar inte vara så svårt så till och med jag ska nog klara av det här..

Tack för hjälpen!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hellscream
Ja, precis
Målet är ju att 2:a jacket inte skall brytas.. Denna koppling verkar ju lite mer "rätt" än min måste jag säga.. ska göra ett försök. Och går det inte så lär du höra av mig Men det verkar inte vara så svårt så till och med jag ska nog klara av det här..

Tack för hjälpen!

Du kan också sluta använda jack 1, funkar likabra. Men då är det en fördel ifall man tex. har en bärbar telefon.

Permalänk
Medlem

Med höghastighetsDSL så gör man bäst i att ha så få skarvar som möjligt mellan inkommande kopparpar och sin modemutr.
Att koppla på 2:a jacket fungerar ja, men man löper viss risk att tappa prestanda.

Visa signatur

who's your mommy?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tracky
Vad menar du? Du sa ju nyss att det är två telefonjack och att det ena inte fungerar?
Iaf, för att göra det enkelt kan du öppna båda telefonjacken och se till att alla trådparen är inkopplade på de undre anslutningarna. Koppla sedan in filtret (splittern) på valfritt telefonjack och sätt sedan alla telefoner efter filtret. Det är viktigt att alla telefoner/faxar och dyligt sitter efter filtret. Hjälper inte det så är det nog fel på filtret.

Förtydligande: Använd bara ett telefonjack.

Okey, om jag bara ska använda ett telefonjack (förstajacket i hallen, det som fungerar) vad ska jag göra med det jacket då? Behöver jag göra något med det telefonjacket som inte fungerar (är felkopplat verkar det som)?

Sorry men jag är verkligen kass på telefonjack, men om ni säger hur man fixar så att man endast använder ett telefonjack och hur man kopplar det så kan jag säkert fixa det. Jag har en trådlös telefon så behöver bara ett jack.

Permalänk
Medlem
Citat:

Okey, om jag bara ska använda ett telefonjack (förstajacket i hallen, det som fungerar) vad ska jag göra med det jacket då? Behöver jag göra något med det telefonjacket som inte fungerar (är felkopplat verkar det som)?

Sorry men jag är verkligen kass på telefonjack, men om ni säger hur man fixar så att man endast använder ett telefonjack och hur man kopplar det så kan jag säkert fixa det. Jag har en trådlös telefon så behöver bara ett jack.

Kan du inte bara koppla som jag visade istället? Du verkar ju ha kommit fram till att jack 2 är felkopplat, eller hur? Det verkar ju meningslöst att ha ett jack som är trasigt. Men om du vill koppla ur jack 2 så visst kan du göra det, det är inte så svårt om du tittar på mina skisser.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Problemet är löst

Jag fick äntligen tag på BBB och dem skickade mig en ny "splitter", och dra på trissor, det kopplar inte ner längre!

Jag hoppas detta problem är ur världen och att det inte kommer tillbaks, och vill även tacka alla som tagit sig tid att svara i tråden och försökt hjälpa. Ibland är visst felet enklare än vad man tror, men man tar ju nästa för givet att det inte ska vara något fel på utrustningen man får skicket till sig...