ansluta till internet med SUSE 9.2

Permalänk
Medlem

ansluta till internet med SUSE 9.2

jag har installerat linux suse 9.2 och allt är frid och fröjd. enda problemet är att jag inte kan ansluta till internet, jag kan komma in på min router (D-link 604) och jag kan pinga gatewayn, men inget annat. någon som har ett förslag? (har inte använt linux mycket innan, mest windows. så jag är inte helt inne på det...)

jag har letat på internet och läst andra trådar, men har inte sett något som hjälpt

Visa signatur

"Anger dwells only in the bosom of fools."
- A. Einstein

Permalänk
Medlem

Vilken internetleverantör har du? Vissa kräver att man först loggar in på en inloggningssida (login1.telia.com för Telia t.ex)

Visa signatur

Credo certe ne cras

Permalänk
Medlem

har du anget nameserver?

Visa signatur

iMac 27" 2.8GHz Quad-Core Intel Core i7 - 8GB 1066MHz DDR3 SDRAM - ATI Radeon HD 4850 512MB - 2TB Serial ATA Drive - 8x double-layer SuperDrive

Permalänk
Medlem

f_edemar:

jag har spray 2000, jag kan inte komma in på inloggnings sidan, den säger samma som den gör på allting annat jag försöker "hittar inte värddatorn"

T-birds:

Vad är nameserver, och var anger man det?

Visa signatur

"Anger dwells only in the bosom of fools."
- A. Einstein

Permalänk
Medlem

nameserver, DNS, Domain name server. Du anger den i filen /etc/resolv.conf

*edit: Får din router nåt ip förresten?

Permalänk

Har du en default gateway?

Testa (som root)

route add default gw 192.168.0.1

eller vad du nu har som gateway.

Permalänk
Medlem

BigBen:
jag kommer inte in i resolv.conf, åtkomst nekad,, den säger att det är ett tomt dokument på 0 byte, andra intilligande .conf filer kan jag gå in i...

Razor-SWE:
ja jag har en default gateway, 192.168.0.1

Visa signatur

"Anger dwells only in the bosom of fools."
- A. Einstein

Permalänk

Försök o inte namnge den på resolv.conf.

Gör så här istället eftersom det alltid funkar för mig.

Gå in på Yast2 modules --> nätverksenheter --> nätverkskort.

Sedan ändrar du inställningar där som passar dig. Jag tror du ska aktivera DHCP för det är ganska ofta ISP:erna stödjer det. Klicka sedan på SLUTFÖRD eller NÄSTA vad det står så sparas allt. Pröva då att gå in på din inloggningssida. Funkar det inte skriv ifconfig för att få fram ditt nätverkskortsinformation. Där kan du se lite info om den, om den är på eller av, fått nåt ip etc. Ser du inte ens den där så är den inte aktiverad och det är klart du inte kan logga in då.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nerus
BigBen:
jag kommer inte in i resolv.conf, åtkomst nekad,, den säger att det är ett tomt dokument på 0 byte, andra intilligande .conf filer kan jag gå in i...

Razor-SWE:
ja jag har en default gateway, 192.168.0.1

Du måste vara root för att ändra i den filen. Förövrigt så kan det mycket väl vara så att filen inte finns, då är det bara att skapa den.

Ett exempel på en /etc/resolv.conf fil :
nameserver 10.0.0.1
nameserver 10.0.0.2

Permalänk
Medlem

yay, tack jättemassor till er som hjälpt till, jag gjorde some DeeXt sa,, fixade de me nameserver, va egentligen T-bird som sa det, men jag fattade nog inte riktigt. det funkar iaf nu.

Visa signatur

"Anger dwells only in the bosom of fools."
- A. Einstein

Permalänk

(Lånar tråden så slipper jag göra ssamma)

Jag har samma problem men fattar inget med linux men vill så gärna gå över till linux med små steg. Jag vet inte var man söker /etc.......... och hur man ändrar. Allting är så nytt för mig och jag känner mig förvirrad men tänker om bara jag får igång internet så klarar jag mig. Kan någon beskriva hur man gör ganska grundligt, jag skulle upskatta det. (Har försökt men lyckas inte med något)
Har BBB uppkoppling med 24/1 (om det nu betyder nått)

All hjälp upskattas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kalla_Anka
(Lånar tråden så slipper jag göra ssamma)

Jag har samma problem men fattar inget med linux men vill så gärna gå över till linux med små steg. Jag vet inte var man söker /etc.......... och hur man ändrar. Allting är så nytt för mig och jag känner mig förvirrad men tänker om bara jag får igång internet så klarar jag mig. Kan någon beskriva hur man gör ganska grundligt, jag skulle upskatta det. (Har försökt men lyckas inte med något)
Har BBB uppkoppling med 24/1 (om det nu betyder nått)

All hjälp upskattas!

Det hela beror på vilken dist du kommer köra, men om du inte får nån möjlighet att välja statisk/dynamisk address i installationen så kan du köra (i en term/console) "dhclient eth0" eller "dhcpcd eth0"

Visa signatur
Permalänk

Den bästa hjälpen är att låna en bok för linux nybörjare. Det är den smartaste och snabbaste sättet att komma igång.

Permalänk

jag har provat men får följande ressultat: comand not found (eller liknande)

Ang. boken så fixar jag det men tänkte bara lösa problemet med internet först sen läser jag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kalla_Anka
jag har provat men får följande ressultat: comand not found (eller liknande)

Som allsmäktige root, eller som en futtig vanlig användare?

Visa signatur

We shall never cease from exploration And the end of all our exploring Will be to arrive where we started And know the place for the first time.
- T. S. Eliot

Permalänk

Kalle Anka spelar du BW?