Permalänk
Medlem

Vad är en IO shield?

Tänkte ev. köpa ett moderkort men det saknas bland annat I/O shield +++. Vad gör den för ngt?

Mvh
Andreas

Permalänk

det är den plåten som man sätter i chassit för att passa in moderkortets portar. usb, ljud och lan anslutningarna kan sitta lite olika. men har man tur så passar moderkortet med den IO shield man har..

Visa signatur

Asus P5W-DH Deluxe (1707 BIOS, rev 1.04G), Conroe E6600 L632A604 @ 400x8 - BIOS vCore 1.43, Corsair TWIN2x2048-6400C4D Dominator, Geforce 8800GTS, Tagan EasyConnect 530W, Seagate Barracuda 120 GB (for OS's), Samsung 400 GB (data), NEC 3550A DVD, Noctua NH-U12, Antec P182B. WD Raptor 74/150 GB (for OS's) Ska inhandlas[/B]

Permalänk
Medlem

ah ok

men då verkar inte IO shilden på detta moderkortet
http://se.asus.com/products/mb/socket939/a8v-d/overview.htm

passa med chassi:

http://www.techniz.co.uk/modules.php?name=Reviews&rop=showcon...

om man försöker pussla lite med ögonen?

Det som saknas är: drivrutiner,kablar,manual,brackets,IO shield +++ saknas!!

Komplett tar 895kr för det (där jag ändå ska beställa en HD ifrån)
alternativet är att jag köper från ett annat företag men då slutar priset på 1122+ frakt (125kr) = 1250kr typ

Är det värt att köpa moderkortet på komplett trots det fattas dessa saker?

Mvh
Andreas

Permalänk
Hedersmedlem

På sidan med moderkortet som du länkar till så ser man öht ingen I/O-shield på någon av bilderna, så hur du 'pusslar' med ögonen är lite svårt att få ihop. Däremot är I/O-hålet på chassit av standardformat så valfri I/O-shield kommer att passa.

Tillägg: I/O-shielden är inte livsviktig, det kommer att funka bra utan. värre är nog att 'brackets' och kablar saknas då de brukar vara med kontakter specifika för moderkortet.

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem

aha trodde ioshielden var den plåt med hål man såg på baksidan av chassit (där moderkortets kontakter syns)

Jaja..beställer väl det tror jag

vad är "brackets"?

Mvh
Andreas

Permalänk

ASUS A8V Deluxe har portarna icke-standard-placerade (det syns)
det var faktiskt ett tag sen moderkorten kunde använda standard-plåten....

brackets - extra uttag som sitter i pci-plåtar (skruva fast i chassit - koppla till moderkortet med sladdar)

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem

ah ok. Gör man ett misstag om man då köper ett moderkort utan dessa saker? eller går det att fixa efteråt? eller göra ngt "hemsnickarat"?

Mvh
andreas

Permalänk
Hedersmedlem

Ja, I/O-shield är mycket riktigt den plåt som sitter kring kontakterna bak på moderkortet. Den som sitter på chassit trycker man lätt bort om inte hål och kontakter passar. Brackets är bakplan att sätta i de tomma kortuttagen bak på chassit, antingen helt släta eller försedda med kontakter specifikt för moderkortet.

EDIT: TOO LATE ! ;D

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk

misstag - nah, men det beror på hur mycket men vill ha de extra portarna.. det ser ju lite mer ghetto ut utan i/o-shield (om någon skulle kolla)

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem

Datorn kommer vara gömd i min sideboard (öppen baksida) så ingen kommer se det....

Edit: Nu är iaf ordern lagd orkade inte vänta längre nu..har krånglat tillräckligt (jobbigt när man är snål student och ska räkna ihop billigaste lösningarna. Köpt från 4 olika butiker.

Mvh
Andreas