Jävulskap & annat kul med .cmd/.bat filer

Permalänk
Medlem

Vi borde ha en omröstning där vi röstar fram de bästa "knepen" för att jäklas lite med folk ;>

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Beelzi
Vi borde ha en omröstning där vi röstar fram de bästa "knepen" för att jäklas lite med folk ;>

Tycker jag låter som en mycket bra ide

förslag #1: http://tubgirl.com som startsida (klicka inte efefes)

Permalänk

någon som göra så att när man t.ex. klickar på .bat-filen så startar den 1000 porr-sidor! skulle vara riktigt kul o skicka till nått offer

Permalänk
Medlem

Jag gjorde en liten avstängningstimer för ett tag sedan

shut.bat (högerklicka - spara som).
Lägg den sedan i din Windowsmapp (vanligtvis C:\Windows\)
Därefter behöver du bara skriva "shut" i Kör/Run så får du upp en dialogruta med olika val att göra.

Det går givetvis att ändra i denna för att lägga till fler timmar etc.

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apelsinbanan
någon som göra så att när man t.ex. klickar på .bat-filen så startar den 1000 porr-sidor! skulle vara riktigt kul o skicka till nått offer

Fixar du fram en lista med 1000 adresser så ska det väl gå att fixa till

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av save
Jag gjorde en liten avstängningstimer för ett tag sedan
http://www.monstersofmedia.se/swec/shut.jpg

shut.bat (högerklicka - spara som).
Lägg den sedan i din Windowsmapp (vanligtvis C:\Windows\)
Därefter behöver du bara skriva "shut" i Kör/Run så får du upp en dialogruta med olika val att göra.

Det går givetvis att ändra i denna för att lägga till fler timmar etc.

Coolt, finns det något sätt så att shutdown-rutan lägger sig i bakgrunden bland processer. Alltså att ingen ruta syns, den gömmer sig i processer.

Visa signatur

Nvidia 7800 GT, AMD64 3500+, 1024MB RAM.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Magnetic
Coolt, finns det något sätt så att shutdown-rutan lägger sig i bakgrunden bland processer. Alltså att ingen ruta syns, den gömmer sig i processer.

Inte vad jag vet, en snabb lösning är att flytta den till något önskat hörn i nederkanten av skärmen. Den kan vara bra att se dock när den dyker upp eftersom det kan hända att något inte står rätt till i systemet. Jag antar att de flesta fick smaka på t.ex. viruset sasser som gjorde att den här rutan dök upp när man begärde tillgång till internet.

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini

Permalänk
Medlem
Citat:

Inte vad jag vet, en snabb lösning är att flytta den till något önskat hörn i nederkanten av skärmen. Den kan vara bra att se dock när den dyker upp eftersom det kan hända att något inte står rätt till i systemet. Jag antar att de flesta fick smaka på t.ex. viruset sasser som gjorde att den här rutan dök upp när man begärde tillgång till internet.

Sasser dödar ju LSASS vilket får Windows att gnälla och slänga upp den där rutan, samma sak med Blaster fast den angriper Remote Procedure Call (RPC).
Om man inte vill att avstängningsrutan ska synas så kan man ju lika gärna trycka shutdown direkt istället

Visa signatur

i7-4770K @ 3.5GHz - 32GB RAM - 2x 500GB SSD - 40TB HDD - GTX770

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frigolit
Sasser dödar ju LSASS vilket får Windows att gnälla och slänga upp den där rutan, samma sak med Blaster fast den angriper Remote Procedure Call (RPC).
Om man inte vill att avstängningsrutan ska synas så kan man ju lika gärna trycka shutdown direkt istället

Hehe jo men nu handlar det om en timer som räknar ned tid

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Hehe jo men nu handlar det om en timer som räknar ned tid

jag tror du missade nåt, när lsass eller rpc dör så skickar windows upp nedräkningsrutan.
magnetic undrade nämligen om man kunde dölja nedräkningsrutan, och sen nämde du sasser, så jag svarade på båda-in-one

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frigolit
jag tror du missade nåt, när lsass eller rpc dör så skickar windows upp nedräkningsrutan.
magnetic undrade nämligen om man kunde dölja nedräkningsrutan, och sen nämde du sasser, så jag svarade på båda-in-one

Aah my bad, får skylla på att jag är förkyld
"shutdown -a" i prompten tar annars bort rutan, för er som undrar. (Avbryter nedstängning)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vad är koden för att starta om datorn? Fattar inte så mycket av Saves kod

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

shutdown -r -t 3600 -f -c
Då startar datorn om efter 1h
-f = gör så datorn startar om utan att varna
-c = är kommentar
-t = kan jag tänka mig är tiden som kopplas ihop med det

Start -> Kör -> Skriv "cmd" -> Skriv "shutdown -?"
Så kan du läsa en del själv.

Så "shutdown -r" så startar datorn om direkt däremot med varning om jag tolkat det rätt. "shutdown -r -f" så startar den om direkt och utan varningar. Bara att du testar

Permalänk
Medlem
Citat:

shutdown -S = stäng av
shutdown -R = starta om
shutdown -L = logga ut

Exempelvis så kan du skriva såhär:
shutdown -s -t 3600 -f

Med -t ställer du in hur lång tiden ska vara innan datorn stängs av, man skriver tiden efter operatorn i sekunder, i det här fallet betyder alltså 3600 en timme. -f betyder att du vill stänga ned alla öppna program när datorn ska stängas av/startas om. Du kan även skriva in -c som sedan följs av ett meddelande inom citationstecken som ska stå i avstängningsvarningen. T.ex. shutdown -s -t 1800 -c "Timern har ställts in på en halvtimme".

Som tidigare sagt så använder man shutdown -a för att avbryta en nedstängning av systemet.

EDIT: _2FST_ va 2 fst 4 me

Visa signatur

Permalänk
Medlem

för att göra det enkelt så kan man ju bara dumpa outputen från om man enbart skriver "shutdown":

Syntax: shutdown [-i | -l | -s | -r | -a] [-f] [-m \\datornamn] [-t xx] [-c "kommentar"] [-d up:xx:yy] Inga argument Den här dialogrutan visas (samma som -?) -i Visa användargränssnitt. Detta måste vara första alternativ. -l Logga ut (kan ej användas med alternativet \m) -s Stäng av datorn -r Stäng av och starta om datorn -a Avbryt avstängning -m \\datornamn Namnet på en fjärrdator som ska stängas av/startas om eller där åtgärden ska avbrytas -t xx Timeout för avstängning, uttryckt i sekunder -c "kommentar" Kommentar för nedstängningen (högst 127 tecken) -f Avslutar progam som körs utan varning -d [u][p]:xx:yy Orsakskod för avstängningen u anger användarkod p anger planerad nedstängning xx är övre orsakskod (positivt heltal som är mindre än 256) yy är nedre orsakskod (positivt heltal som är större än 65536)

där står ju allting om kommandot

Visa signatur

Permalänk

gjorde en tråd om det här men _2FST_ tyckte jag skulle skriva här istället så jag gör väl som han säger...
jo jag har läst om folk som använt .bat filer till diverse saker här på forumet och och jag undra om ni skulle kunna hjälpa mig skapa en bat fil som tömmer vissa mappar på filer när jag trycker på den, vill gärna att ni förklarar vill lära mig lite också =P

Visa signatur

Haha, nästa gång du loggar in på swec se till att du loggar ut ^^ Hoe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PlastAnka
gjorde en tråd om det här men _2FST_ tyckte jag skulle skriva här istället så jag gör väl som han säger...
jo jag har läst om folk som använt .bat filer till diverse saker här på forumet och och jag undra om ni skulle kunna hjälpa mig skapa en bat fil som tömmer vissa mappar på filer när jag trycker på den, vill gärna att ni förklarar vill lära mig lite också =P

Skrev nyss del /? i kommandotolken för att få fram detta,

Tar bort en eller flera filer. DEL [/P] [/F] [/S] [/Q] [/A[[:]attribut]] namn ERASE [/P] [/F] [/S] [/Q] [/A[[:]attribut]] namn namn Anger en lista med en eller flera filer eller kataloger. Jokertecken kan användas för att ta bort flera filer. Om en katalog anges, kommer alla filer i katalogen att tas bort. /P Frågar innan varje fil tas bort. /F Påtvingar borttagning av skrivskyddade filer. /S Ta bort angivna filer från alla underkataloger. /Q Ta bort filer utan att fråga /A Tar bort filer baserat på attributvärden attribut R Skrivskyddade filer S Systemfiler H Dolda filer A Filer klara för arkivering - Prefix som betyder "inte" Med kommandotilläggen aktiverade ändras kommandona DEL och ERASE enligt följande: Resultatet av växeln /S blir omkastat på så sätt att den endast visar filer som är borttagna, inte filer som den inte kunde hittas.

Kan du få fram en del på sen om man instället skriver del *.* så tar man bort alla filer i den mappen man stå i. Om man nu skriver det direkt i kommandotolken och inte gör det som en bat fil.

Däremot kan man skapa en liten bat fil med texten

del c:\program\*.*

och sen eventuellt kommandotillägg om man nu inte vill ha en varning om att ta bort filerna.

Fick du ett svar ifrån mig igen

Permalänk

tack för hjälpen men jag får det inte att funka =/ om jag förstått dig rätt så ska jag bara skriva:

DEL C:\Documents and Settings\Emil\Application Data\Mozilla\Firefox\Profiles\crkelkc1.default\Cache\*.*

i .bat filen och sen ska det funka? eller är jag helt ute och cyklar?

[edit] kan lika gärna fråga det här nu, om jag vill göra att jag rensar fler en bara den mappen är det bara skriva samma komando med en ny sökväg under den där rader exempel:

DEL C:\Documents and Settings\Emil\Application Data\Mozilla\Firefox\Profiles\crkelkc1.default\Cache\*.* DEL C:\Documents and Settings\Emil\Application Data\Mozilla\Firefox\blahablahablaha

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tack 2fast och Saves.

Man kan ju göra en ganska rolig grej genom att göra så att datorn stängs av
om en minut och skriver att den ska vänta i 59. Efter 59sek så stänger den av
"Stänga av kommandot". Helt enkelt så lurar man någon rejält.

Edit: Får inte detta att funka, det kanske inte går, vore bra om någon
la upp ett script om det går.
Här är mitt som INTE funkar så att ni kan fatta vad jag egentligen vill:
shutdown -s -t 60 -f
shutdown -a 59

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

tack för hjälpen men jag får det inte att funka =/ om jag förstått dig rätt så ska jag bara skriva:

DEL C:\Documents and Settings\Emil\Application Data\Mozilla\Firefox\Profiles\crkelkc1.default\Cache\*.*

i .bat filen och sen ska det funka? eller är jag helt ute och cyklar?

[edit] kan lika gärna fråga det här nu, om jag vill göra att jag rensar fler en bara den mappen är det bara skriva samma komando med en ny sökväg under den där rader exempel:

DEL C:\Documents and Settings\Emil\Application Data\Mozilla\Firefox\Profiles\crkelkc1.default\Cache\*.* DEL C:\Documents and Settings\Emil\Application Data\Mozilla\Firefox\blahablahablaha

Gjorde själv nyss två mappar i rooten på c:\ en som hette test och en som hette test2. La 5 st text filer i varje mapp och gjorde sen en batt fil med raderna

del c:\test\*.* del c:\test2\*.*

och då försvann dom 10 text filerna men mapparna finns kvar. Ska funka så enkelt iaf

Permalänk

provade samma sak som du gjorde och det funka, sen provade jag att kopiera in en annan sökväg: C:\Documents and Settings\Emil\Application Data\Mozilla\Firefox\Profiles\crkelkc1.default\Cache\
istället för test1 och då funkade det inte längre men test2 funkade fortfarande... den hoppar bara över den andra sökvägen.

Visa signatur

Permalänk

Plastanka, kan det ha någonting att göra med att du har space i sökvägen? testa sätta hela sökvägen innom cituationstecken

Permalänk

tack best_king och _2FST_ för hjälpen nu funka det ^^

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag skriver igen eftersom ingen verkar ha sett det:
Någon som kan göra detta script fungerande?:
shutdown -s -t 60 -f
shutdown -a 59

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Jag skriver igen eftersom ingen verkar ha sett det:
Någon som kan göra detta script fungerande?:
shutdown -s -t 60 -f
shutdown -a 59

-t taggen är ju tid, så då borde det väll vara shutdown -t 59 -a. Men jag lyckas inte få det att fungera riktigt korrekt :/

Däremot står det såhär i hjälpen:

Citat:

-t xx Timeout för avstängning, uttryckt i sekunder

avstängning, kanske inte avbrytning (?)

Permalänk

hmpf, funkade... trodde jag, nu är det mysko.

del "C:\Documents and Settings\Emil\Application Data\Mozilla\Firefox\Profiles\crkelkc1.default\Cache\*.*"

den raden funkar, men ingen av nedanstående funkar.

del "C:\Documents and Settings\Emil\Lokala inställningar\Temp\*.*"
del "C:\Documents and Settings\Emil\Lokala inställningar\Temporary Internet Files\*.*"
del "C:\Documents and Settings\Default User\Lokala inställningar\Temp\*.*"
del "C:\Documents and Settings\Default User\Lokala inställningar\Temporary Internet Files\*.*"

Visa signatur

Permalänk
Citat:

hmpf, funkade... trodde jag, nu är det mysko.

del "C:\Documents and Settings\Emil\Application Data\Mozilla\Firefox\Profiles\crkelkc1.default\Cache\*.*"

den raden funkar, men ingen av nedanstående funkar.

del "C:\Documents and Settings\Emil\Lokala inställningar\Temp\*.*"
del "C:\Documents and Settings\Emil\Lokala inställningar\Temporary Internet Files\*.*"
del "C:\Documents and Settings\Default User\Lokala inställningar\Temp\*.*"
del "C:\Documents and Settings\Default User\Lokala inställningar\Temporary Internet Files\*.*"

Kan bero på att några filer är skrivskyddade. Det kan ändras med kommandot attrib.

>attrib /? Displays or changes file attributes. ATTRIB [+R | -R] [+A | -A ] [+S | -S] [+H | -H] [drive:][path][filename] [/S [/D]] + Sets an attribute. - Clears an attribute. R Read-only file attribute. A Archive file attribute. S System file attribute. H Hidden file attribute. [drive:][path][filename] Specifies a file or files for attrib to process. /S Processes matching files in the current folder and all subfolders. /D Processes folders as well.

Varför vill du radera all webbläsarhistorik?

Permalänk

Detta är inte direkt något jävulskap, men det är en bra grej för att gömma saker smidigt. Om du skapar en mapp med sökvägen C:\Mappen, så kan du skapa en BAT-fil med följande lilla kod i:
attrib +h +s C:\Mappen
Vilket får mappen att bli system-mapp och dold. Därför kan man inte se den, och inte heller söka efter den. Jättebra om man vill gömma saker
För att få tillbaks den ändrar du + (plus) teknen till - (minus).

Visa signatur

In Flames we trust

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The Unforgiven
Detta är inte direkt något jävulskap, men det är en bra grej för att gömma saker smidigt. Om du skapar en mapp med sökvägen C:\Mappen, så kan du skapa en BAT-fil med följande lilla kod i:
attrib +h +s C:\Mappen
Vilket får mappen att bli system-mapp och dold. Därför kan man inte se den, och inte heller söka efter den. Jättebra om man vill gömma saker
För att få tillbaks den ändrar du + (plus) teknen till - (minus).

bara att stänga av "Dölj skyddade operativsystemsfiler (system + dold)" i Windows XP :q

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Varför vill du radera all webbläsarhistorik?

hemligt

Visa signatur