Permalänk

Laptop för musiker? (PC, ej Mac)

Blir skvatt galen på hur otroligt oöverskådligt och jobbigt det är att hitta en laptop som fyller en musikers behov.

Någon som känner till någon bra/billig laptop som har:

* 24 bit 96 khz ljudkort av hög kvalité med 2 analoga in och 2 ut
* TV-UT
* DVD+R brännare
* 512 mb (eller uppgraderbart till 512)

* Som håller sig tyst...
* ...och aldrig blir VARM alls!

* Tar gärna en "skit-cpu" hellre än ett högt pris/värmeutveckling, då alla dagens cpu:er duger gott för mina musikerbehov.

Alla punkter är überviktiga att de uppfylls. Hoppas att nån svarar nu, men chansen är väl liten...

Visa signatur

Max fyra rader i fast bredd

/OSkar000

Permalänk
Medlem

musik-lap

Hej!
Jag letar själv efter något liknande, men tyvärr verkar det som om ljuddelen är helt oprioriterad i bärbara. Något chip inbyggt i moderkortet. Man är nog tvungen att lägga en tusing eller två på ett externt kort.
När det gäller tyst och svalt är det nog centrino ..........

Permalänk
Medlem

sist jag kollade kostar en Creative Audigy 2Z externt Pc-kort cirka 1200 kr

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Hedersmedlem

Jag skulle köpt ett externt ljudkort, till exempel ett M-Audio FireWire Audiophile (http://m-audio.com/index.php?do=products.list&ID=mobileinterf...).

Det lär knappast finnas bärbara med integrerade musiker-ljudkort (pga begränsad kundgrupp, tekniska svårigheter etc.) och Audigy skall du givetvis hålla dig miltals ifrån om du skall producera musik på datorn.

Edit: Ops, kollade inte rubriken

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

Jag har en Zepto 4200 Terminator IV och det är en riktigt bra maskin. Den kör Intels Pentium Mobile och blir inte särskilt varm alls. Du kan givetvis köpa en annan bärbar med sämre processor i, men ska du köra Cubase med massa pluggar och många tracks så kommer det krävas en del från datorn också.

En bärbar med inbyggt riktigt bra ljudkort tror jag blir svårt att hitta. Antagligen är marknaden för liten. Köp till ett externt ljudkort, om du hittar något som du är nöjd med. Soundblaster har släppt sitt Audigy2 till bärbara: http://forum.sweclockers.com/showthread.php?threadid=350410

Alternativt letar du upp något USB-baserat ljudkort.