Missa inte Amazon Prime Deal Days!
Permalänk
Medlem

Blanda Al och Cu?

Jag har en aluminiumradiator och ett koppar block. Eftersom koppar är så mycket ädlare än aluminium kan man vänta sig galvaniska strömmar som ev. kan resultera i att radiatorn börjar läcka... Någon som har haft problem eller vet något om detta?

MVH: Sandro

Permalänk

ingen risk

Permalänk
Hedersmedlem

Kopparen kan äta upp aluminiumet. Finns tillsatser (t.ex. WaterWetter) som ska stoppa (eller iaf sakta ner) galvanisk korrision, men jag skulle nog inte chansa. Kopparradiatorer är inte så svåra att få tag på.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Avstängd

Ta en koppar "50 öre" mynt och en aluminiumfolie och lägg det i saltvatten... men jag vet inte om det händer bara när saltet finns där eller ej

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk

Tror du borde kunna slänga ner en offernod, som de de har på fartyg. Kasta ner en riktigt oädel metall i tanken så tar den smällen eftersom den är lägst i hackkedjan. (har för mig att det funkade så men kemi/fysik är inte min starka sida )

Permalänk
Medlem

Zink är en klassisk offeranod.

Visa signatur

[CM Stacker | Asus P4P800-E Deluxe i865P | P4 NW 2.8@3.4 GHz | Geil & Crucial 4x512MB DDR500 (2.5-4-4-8) | PowerColor ATI Radeon X800 XT-PE | Soundblaster Audigy 2 ZS | Waterchill] - Live For Speed

Permalänk
Medlem

Jag fixar en offeranod för säkerhets skull.... Låter bäst, lite jobbigt bata att jag har skippat tanken. Blir jobbigare att fästa anoden, men det löser sig nog.

Tidigare idag när jag fyllde systemet så var vätskan i systemet ljusblå av glykol. Men nu är den helt klar så jag misstänker att galvaniska strammar har gjort att färgen har satt sig ikylaren på något sätt...

Permalänk

+_+ Skulle färgen "lossnat" från glykolen pga galvaniska strömmar? Låter tämligen otroligt.

Permalänk

nej inte "lossnat" men antagligen så har kopparen som får överskott på elektroner dragit till sig joner ifrån vattnet. Och det var antagligen de joner som färgade vattnet(Glykolen?).
Om jag vore du så skulle jag inte chansa utan ta och köpa en kopparradiator. För att anoden kommer att "lösas" upp efter ett tag. Fråga mig inte hur lång tid det tar.
Men om du inte vill det så kan du ju ta och lägga i ett halvkilo mynt eller något i den stilen;)

Permalänk
Avstängd

jag gillar dator

Visa signatur

homo jag är