Blizzard lurar kunderna!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PointMan
"Haha, fan va ägd, lol!!11!11"

Håll keften jävla offer.

Klart som fan man blir lurad när det gäller WoW, FÖRST ska man betala vad "spelet" kostar.
När man gjort det, kan man spela i några dagar innan man måste betala MER för att spela vidare.

Det vore som att man spelar Doom3, mitt i allt kommer det upp en ruta där man måste skriva in sitt kreditkortsnummer för att komma vidare i spelet.
Hade ni köpt och spelat det spelet då?

Nej är svaret.
Men så fort de nämner order "online" så vips, är alla villiga att betala svinmycket för att kunna spela spelet.

Borde inte något pris försvinna, antingen priset för spelet i affären eller priset för att spela sitt KÖPTA spel?!

D.v.s. mer eller mindre lurad (kalla det vad ni vill, kontentan av det är den samma!)

Vad tror du underhållskostnad / månad är för Doom 3 när väl spelet är släppt? Jag kan helt ärligt inte komma på något som de behöver betala efter spelet är släppt. Bara att hoppas att intäkterna från försäljningen går över utvecklingskostnaderna.
Underhållet för ett MMORPG / månad handlar om många miljoner. Bara bandbredd till blizzards servrar är säkerligen några miljoner / månad. Lägg till support / övervakninspersonal, lön till folk som jobbar med att utveckla spelet m.m. så är det GANSKA stor skillnad på ett FPS och ett MMORPG.
Därför man betalar en månadskostnad.

Permalänk
Medlem

på min vanliga förpacking står det "INTERNET CONNECTION REQUIRED"

Visa signatur

I5 2500k@4,6ghz 8gb ram, 6950 Asus Directcu II Fractal design define r3, Corsair h60.
Microsoft sidewinder 4, Logitech mx518, Benq 24", Beats by dr.dre Studio edition.
PSN: Sazern

Permalänk
Medlem

Skrämmande vad många här som inte verkar ha gått utanför dörren på ett par år. Antalet människor som köper spel utan att veta mycket som spel är ganska hög, kanske t.o.m. en majoritet. Testa bara att ställa er i en spelaffär som Game eller EB Games och se hur många det faktiskt är som kommer in och köper rena skitspel. Jag ser det inte som något konstigt alls med tanke på hur överhypat WoW är. Dock kan man förvänta sig att personen iaf kollar kraven för spelet innan denne köper det, som vanligtvis står på baksidan av boxen.

Permalänk
Medlem

Jag tycker följande:

1) Otroligt klantigt av Blizzard att inte skriva ut att man måste ha en internetuppkoppling och att det senare tillkommer månadsavgifter. Det har man iofs gjort på de flesta av kartongerna, men ändock klantigt att inte göra det på alla.

2) Killen som köpte spelet gav också sken av att vara klantig. Som någon redan nämnt så kostar just den versionen säkert upp mot 600 kr på El-Giganten. Köper man ett spel för så mycket pengar ska man inte kolla hur snygg spelkartongen är utan man ska rimligtvis läsa på om spelet. Då hade denna fakta framkommit och han sluppit känna sig lurad.

3) Sverkers reaktion är miserabel. Utan att komma ihåg exakt vad han sa så han något i stil med att det är en ny trend att ta betalt per månad men missar samtidigt att det är något som efterfrågas av konsumenterna. Han vinklar det som att MMORPG är ett fenomen likt virus eller de s.k. dialers, något ont som man märker i efterhand. Hallå! 999999999 av 1000000000 som spelar och köper MMORPG är fullt insatta i hur det fungerar. Förmodligen är det bara den här bonnläppen i inslaget som gjort detta misstag i Sverige.

4) Någon var inne på detta tidigare och jag håller med, det känns fel att ett MMORPG ska kosta som ett fullprisspel i butik och sedan får man betala en ganska dyr avgift per månad. De 30 dagarna man oftast får gratis väger inte upp att spelet kostade minst 400 kr i butik. Visst är det en utvecklingskostnad men om man ska hårddra det så kostar de första 30 dagarna således 400 kr och är sedan värdelöst om du inte fortsätter att betala för att spela spelet. Ekvationen (ja förutom i spelbolagens budget) går inte riktigt ihop.

Visa signatur

En av två halvor i spelpodcasten Gejma. 🎮

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lordgonzo
Jag tycker följande:

1) Otroligt klantigt av Blizzard att inte skriva ut att man måste ha en internetuppkoppling och att det senare tillkommer månadsavgifter. Det har man iofs gjort på de flesta av kartongerna, men ändock klantigt att inte göra det på alla.

2) Killen som köpte spelet gav också sken av att vara klantig. Som någon redan nämnt så kostar just den versionen säkert upp mot 600 kr på El-Giganten. Köper man ett spel för så mycket pengar ska man inte kolla hur snygg spelkartongen är utan man ska rimligtvis läsa på om spelet. Då hade denna fakta framkommit och han sluppit känna sig lurad.

3) Sverkers reaktion är miserabel. Utan att komma ihåg exakt vad han sa så han något i stil med att det är en ny trend att ta betalt per månad men missar samtidigt att det är något som efterfrågas av konsumenterna. Han vinklar det som att MMORPG är ett fenomen likt virus eller de s.k. dialers, något ont som man märker i efterhand. Hallå! 999999999 av 1000000000 som spelar och köper MMORPG är fullt insatta i hur det fungerar. Förmodligen är det bara den här bonnläppen i inslaget som gjort detta misstag i Sverige.

4) Någon var inne på detta tidigare och jag håller med, det känns fel att ett MMORPG ska kosta som ett fullprisspel i butik och sedan får man betala en ganska dyr avgift per månad. De 30 dagarna man oftast får gratis väger inte upp att spelet kostade minst 400 kr i butik. Visst är det en utvecklingskostnad men om man ska hårddra det så kostar de första 30 dagarna således 400 kr och är sedan värdelöst om du inte fortsätter att betala för att spela spelet. Ekvationen (ja förutom i spelbolagens budget) går inte riktigt ihop.

1. Det står på boxen "Har både collectors och vanlig och det står samma sak på båda"
*First month of play included
*Internet connection required
*Addition online fees apply

4. Fördelen med att ett spel kostar pengar är :

Varje konto är knutet till ett kreditkort och då är det kanske inte så poppis att förstöra något i spelet "Eftersom de med lätthet kan kontakta dig"
Fuskningen är minimal eftersom du inte är sugen på att hosta upp 400-600 kr på en ny box samt lägga ner mer tid på en ny gubbe då de bannar dig.
Störigt betende etc etc blir anmält och kan resultera i en konto banningen "antingen perm eller ett par veckor"
Innehållet i spelet ändras, servern underhålls , man har support 24/7 etc etc.... klart att de som arbetar med det ska ha lön.

Kostanden per månad ligger på 120kr vilket motsvarar typ 2 pizzor eller 1.5 biobesök så någon större kostnad är det inte ifall man nu har skrapat ihop 400-600 för att köpa spelet.

Visa signatur

"Signatur"

Permalänk

jag tvivlar på att han inte visste han han skulle betalla för spelet, han körde säckert spelet å tyckte det va trist så han ville lämna tillbaka det och så säger han "Va betalla!!!!!"

Permalänk

Tycker det är sjukt att folk ens kan klaga på att man får betala för att spela spelet varje månad. Har man inte råd eller bara inte vill betala så spela inte det då. Patiens är fortfarande gratis. Det finns alternativ (mer eller mindre lagliga).
Vill jag ha en skiva så köper jag den, trots alternativen som finns. Spelar jag ett spel så betalar jag också för det. Det är så jag är lärd att göra.

EDIT: Kanske bör tillägga att jag förstår om ni tycker inlägget är off-topic men har svårt att spinna vidare på annat.

Visa signatur

Det sägs att om man kedjar fast ett oändligt antal apor vid var sin skrivmaskin, då kommer någon av dem att prestera ett litterärt mästerverk.
Internet har bevisat att så inte är fallet.

Permalänk
Avstängd

han är jävligt dum för att vara 20-25 år..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pluxor

BTW, på hur många mobiltelefoner står det att man måste ha ett SIM-kort som kostar pengar för att ringa? inte på någon av förpackningarna jag fått telefoner i...

Vi ringer Sverker! När jag köpte min mobil trodde jag de var skulle vara gratis att ringa, jag visste fan inte att man måste köpa kontant kort. Känner mig grundlurad!

Visa signatur

Du skall icke stjäla, staten gillar inte konkurrens.

Permalänk

Han som var med hos Sverkerbubben var säkert ett jon och en bondläpp, det tvivlar jag inte på. Men det skulle kanske inte skada ifall man hade bättre märkning (kanske på svenska) på alla spel. Jag bryr mig då inte men, det finns ju folk som inte har en aning. Alla era morsor och farsor vet nog fan inte att man måste bli uppstyrd per månad när man köper ett datorspel

By the way!!! PLUS ansåg att informationen om spelet var bristfällig. INTE att man måste pröjsa för skiten per månad.....

Och till er som gör så smarta jämförelser med mobiltelefoner och TV-apparater...Oj oj oj, Om man inte fattar att man inte måste pröjsa för att ringa får man inte ett abonnemang. Vad jag vill säga är att dom grejerna har alltid kostat pengar. Däremot så är ju månadsbetalning för ett datorspel ett tämligen nytt fenomen, vilket i sin tur nog gör att några få stackare gör ett misstag när de köper spelet..

Mvh

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E6850 3.0GHz / 1333MHz | 2x2GB OCZ Reaper RAM | Asus P5E | Lian Li PC-A71B | Gainward 8800GT 1GB Golden Sample | Seasonic PowerSupply M12 700W | Creative SB X-Fi Xtreme Gamer Fatal1ty | Western Digital Raptor 150GB SATA (10000RPM / 16MB Cache / SATA) | Hitachi t7k250 250GB SATA-II Deskstar 8MB | HP w2558hc 25,5-tums platt bredbildsskärm |
Min blogg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PointMan
"Haha, fan va ägd, lol!!11!11"

Håll keften jävla offer.

Klart som fan man blir lurad när det gäller WoW, FÖRST ska man betala vad "spelet" kostar.
När man gjort det, kan man spela i några dagar innan man måste betala MER för att spela vidare.

Det vore som att man spelar Doom3, mitt i allt kommer det upp en ruta där man måste skriva in sitt kreditkortsnummer för att komma vidare i spelet.
Hade ni köpt och spelat det spelet då?

Nej är svaret.
Men så fort de nämner order "online" så vips, är alla villiga att betala svinmycket för att kunna spela spelet.

Borde inte något pris försvinna, antingen priset för spelet i affären eller priset för att spela sitt KÖPTA spel?!

D.v.s. mer eller mindre lurad (kalla det vad ni vill, kontentan av det är den samma!)

Du tror inte att det kostar att underhålla servrarna så de slipper gnäll från sådana som dig om pingen stiger t ex? eller att patcha så att sådana som dig inte skriver 1000000 mail om att svärder går utanför handen

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk

varför är alla så elaka mot Sverker från plus, han gör bara sitt jobb

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av macke18
Du tror inte att det kostar att underhålla servrarna så de slipper gnäll från sådana som dig om pingen stiger t ex? eller att patcha så att sådana som dig inte skriver 1000000 mail om att svärder går utanför handen

Varför ska rollspel kosta när t.ex. FPS som Unreal Tournament inte gör det?
Tror Blizzard skulle tjäna eller få samma intäkter ifall det var gratis att spela
eftersom fler skulle köpa spelet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Deltaxy
Tror Blizzard skulle tjäna eller få samma intäkter ifall det var gratis att spela eftersom fler skulle köpa spelet.

Yeah riiiight.

Mycket kortsiktigt skulle de tjäna mer om det skulle vara gratis att spela - ungefär en månad skulle jag tro. Visst kan man bli sur denna kommersiella cirkus där spelföretag försöker pressa sista kronan ur sina kunder. Men att tro att de skulle tjäna mer, eller ens vara i närheten gällande intäkter utan månadsavvgift, är bara löjligt.

Och gällande topic så har jag också en CE box med en klisterlapp på baksidan där det står att internetanslutning krävs

Permalänk
Medlem
Citat:

Tror Blizzard skulle tjäna eller få samma intäkter ifall det var gratis att spela

Jag undrar verkligen om du är seriös. FPS spelens servers är oftast privatpersoner som sätter upp och underhåller på egen bekostnad. Vilka privatpersoner har bandbredd åt cirka 4000 personer får jag fråga? Det är vad jag hört max kapacitet för en WoW server för att inte tala om vad det krävs för övrig hårdvara. Jämfört med till exempel en halvtaskig CS server som kan köras på en 800Mhz med 2mbits uppkoppling. Sen skall vi nog inte ens tala om spelkvalitén om det är privatstyrda servrar för ett MMORPG.

Permalänk
Medlem
Citat:

Nej de skulle inte tjäna lika mycket... De måste ju spendera massa pengar på servrar, månadslöner till alla som arbetar med spelet, och de måste arbeta med spelet lång tid framöver... Det är inte så med UT, de kräver inte lika stor underhållning, de kräver inte att sätta upp egna servrar. Om de var gratis att spela och fler skulle köpa, så måste de skaffa ännu mer servrar, eftersom nu är de ganska instabillt, med några hundra tusen fler världen över skulle de va mer instabilt

Visa signatur

Du skall icke stjäla, staten gillar inte konkurrens.

Permalänk
Medlem
Citat:

Fixar dom ~70 serverar som pallar flera tusen användare på en gång, patchar/uppdaterar spelet varje vecka och har support 24/7 lär även UT få en månadskostnad ^-^

Visa signatur

*-'

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yimargi
Jag undrar verkligen om du är seriös. FPS spelens servers är oftast privatpersoner som sätter upp och underhåller på egen bekostnad. Vilka privatpersoner har bandbredd åt cirka 4000 personer får jag fråga? Det är vad jag hört max kapacitet för en WoW server för att inte tala om vad det krävs för övrig hårdvara. Jämfört med till exempel en halvtaskig CS server som kan köras på en 800Mhz med 2mbits uppkoppling. Sen skall vi nog inte ens tala om spelkvalitén om det är privatstyrda servrar för ett MMORPG.

Det finns säkert dom som kan fixa servrar. Problemet är ju att man inte har något val.
Det borde ju gå att välja ifall man vill spela genom Blizzards server som kostar pengar eller
en gratis privat. Alla spelare behöver väll inte vara samlade på ett ställe.
Man skulle ju kunna spela över en privat i mindre grupper eller flera privata ihopkopplade.

Och patcher varje vecka är väll inget man ska behöva betala för. Isåfall kan ju företagen utveckla spelen några månader och sedan släppa +40 patcher under de två kommande åren bara för att hålla intresset vid liv.

Permalänk

Vad smart han är om han försöker lämna tillbaka Collectors Edition istället för att auktionera ut den typ.

Visa signatur

Receptforum - Om maten själv får välja

http://www.receptforum.se

Permalänk
Medlem

haha vilka jävla n00bs ^^ de tror det är åldersgräns på förpackningen men det är ju spel-svårighetsgraden!!! vilka idioter.. opps... ber om förlåtelse men jag är arg..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kapten0
haha vilka jävla n00bs ^^ de tror det är åldersgräns på förpackningen men det är ju spel-svårighetsgraden!!! vilka idioter.. opps... ber om förlåtelse men jag är arg..

och jag som trodde det va den rekommenderade åldern med hänsyn till våld etc ...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blodpudding
text

Vem är du?

Såg att du bodde i Vallentuna.

Visa signatur

I'm frantic in your soothing arms, I can not sleep in this down filled world.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av philipabcq
varför är alla så elaka mot Sverker från plus, han gör bara sitt jobb

Jag gillar Sverker han förgyller min tillvaro

Permalänk
Medlem

har blizzards ansvarga kommenterat det här då? Dom måste ha någon kartong-sverige representant som vill skydda dem.

Visa signatur

(\_/)
(='.') • warpdrive - svenska citatdatabasen
(")-(")

Permalänk
Inaktiv

Sitter där ingen sådan lapp som säger något om det ska han självklart få lämna tillbaka spelet.

Sitter där en lapp får han skylla sig själv.

Dock fattar jag inte(precis som andra sagt) varför han köpte det när han inte vet vad det är. Såg han bara lådan eller och tänkte "snygg låda, jag köper det" ?

EDIT: nu kommer diskussionen om månadskostnad igen, tycker inte månadskostnaden är "fel" på något sett men det får ju vara realistiska summor. Blizzard har 1milj+ kunder i europa(kanske var hela världen) vilket blir 120 milj i månaden utöver de 500 milj de redan dragit in på försäljningen av själva spelet.

Tror ni verkligen de behöver alla dessa pengar till servrarna?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Modificated
Vem är du?

Såg att du bodde i Vallentuna.

He he! Anders och bor i V Bällsta Själv då??

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E6850 3.0GHz / 1333MHz | 2x2GB OCZ Reaper RAM | Asus P5E | Lian Li PC-A71B | Gainward 8800GT 1GB Golden Sample | Seasonic PowerSupply M12 700W | Creative SB X-Fi Xtreme Gamer Fatal1ty | Western Digital Raptor 150GB SATA (10000RPM / 16MB Cache / SATA) | Hitachi t7k250 250GB SATA-II Deskstar 8MB | HP w2558hc 25,5-tums platt bredbildsskärm |
Min blogg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blodpudding
Däremot så är ju månadsbetalning för ett datorspel ett tämligen nytt fenomen, vilket i sin tur nog gör att några få stackare gör ett misstag när de köper spelet..

Nja har inte detta pågått i snart 5-6 år ändå?

Visa signatur

MSI MPG X870E Carbon WiFi| AMD Ryzen 9 9800X3D@5,4 GHz locked| MSI MAG Coreliquid A15 360| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-37-37-50| MSI RTX 4090 Suprim X| Asus ROG PG32UCDM QD-OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CurunirOfValinor
Vad smart han är om han försöker lämna tillbaka Collectors Edition istället för att auktionera ut den typ.

Där sa du något!
För en månad sen hade han kunnat käna... ptja, storkovan?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av meat4u
Fast det roligaste i reportaget, förutom killens totala avsaknad av eget tänkade, är faktiskt Sverker Olofsson som är så allvarlig så att man inte kan hålla sig för skratt
Han är fan den enda i hela världen som kan få en sådan sak som höga tvättmedelpriser att låta som världens undergång. När jag tänker efter har jag nog aldrig ens sett människan le

Klaga inte på Sverker. Jag såg honom på ÖB i helgen

Visa signatur

Arguing on the internet is like competing in the special olympics...
even if you win, you're still a retard!

Permalänk
Medlem

Han verkar ha några fel.. "Och här ser man att det kostar 13 DOLLAR!". Ser han inte skillnad på euro och dollar tecknet så...

"Ja ja ja tycker att dom lurar folk."