Blizzard lurar kunderna!!

Permalänk

Visst verkar det helt galet att köpa en samlarutgåva av ett spel som man inte ens vet är ett MMORPG. Den poäng som jag tycker går missad är väl att Blizzard tidigare har släppt spel inom samma varumärke som varit (delvis) onlinebaserade utan att ha en månadskostnad. Det är ju faktiskt fullt möjligt att man är ett warcraft fan utan att ha koll på vad ett MMROPG faktiskt är och därför köper WoW i tron om att det fungerar precis som WC3 serien vid onlinespelande. Klantigt av killen men jag kan förstå att folk gör det misstaget.

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Nja har inte detta pågått i snart 5-6 år ändå?

UO som kom ut 95(?) körde med samma betalningsgrej, så det har funnits ett bra tag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Nja har inte detta pågått i snart 5-6 år ändå?

Redan Meridian59 som kom 96 hade det (UO kom förresten 97 mig vetligen.), så mer än så är det. Det spelet såldes dock vad jag vet inte i Sverige. Saken är väl den att MMORPGn är rätt nytt för den stora massan även om de funnits ett par år. Här i Sverige är väl WoW i princip genombrottet för genren, visst det fanns ju lite folk här och var som kände till Everquest också, men jag tycker det verkar som varenda kotte nästan har hört om WoW.

Permalänk
Medlem

herre gud, gick han bara in i butiken och köpte spelet med den snyggaste förpackningen eller? De flesta gör väll lite research så att dom åtminstonde vet vad det är dom köper...

Visa signatur

HP 6715s
500gb Extern HDD
Gamertag Jo11e

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xaanin
Redan Meridian59 som kom 96 hade det (UO kom förresten 97 mig vetligen.), så mer än så är det. Det spelet såldes dock vad jag vet inte i Sverige. Saken är väl den att MMORPGn är rätt nytt för den stora massan även om de funnits ett par år. Här i Sverige är väl WoW i princip genombrottet för genren, visst det fanns ju lite folk här och var som kände till Everquest också, men jag tycker det verkar som varenda kotte nästan har hört om WoW.

Vet många som lirade ragnarök också.

Permalänk

Det står på lappen på baksidan så inte har Blizz gjort något fel. Den hade väl antagligen trillat bort...
Angående betalningen så fattar jag inte varför folk klagar. Är ju kanonbra att vi får riktiga servrar. Hade inte varit någon höjdare om folk hade haft sina egna med värdelös ping och som stängdes ner mitt i en instans eller raid.
Blizzard är värd alla de pengarna!

Permalänk
Medlem

anarchy online är väl också ganska gammalt eller?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fear The Llama
Hade inte varit någon höjdare om folk hade haft sina egna med värdelös ping och som stängdes ner mitt i en instans eller raid.
Blizzard är värd alla de pengarna!

haha

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Deltaxy
Det finns säkert dom som kan fixa servrar. Problemet är ju att man inte har något val.
Det borde ju gå att välja ifall man vill spela genom Blizzards server som kostar pengar eller
en gratis privat. Alla spelare behöver väll inte vara samlade på ett ställe.
Man skulle ju kunna spela över en privat i mindre grupper eller flera privata ihopkopplade.

Och patcher varje vecka är väll inget man ska behöva betala för. Isåfall kan ju företagen utveckla spelen några månader och sedan släppa +40 patcher under de två kommande åren bara för att hålla intresset vid liv.

Det finns nog väldigt få personer som har resurserna som krävs för att hålla en privat MMORPG-server uppe, och de som har de resurserna vill nog inte göra det gratis. Med tanke på att
man vill kunna ha åtminstonde ett par tusen personer online samtidigt så krävs med mycket bandbredd och en fet databas för att det ska flyta på.

Om folk skulle kunna välja att inte betala för patcharna skulle det köras så många olika versioner av spelet att det vore omöjligt att få dem att lira tillsammans. De enda realistiska alternativen är patchar eller inga patchar, och då väljer nog de allra flesta att betala litet varje månad för att få ett spela som hela tiden underhålls.

Personligen tycker jag att fördelarna med att betala en månadskostnad för ett online-spel överväger den struntsumma man betalar varje månad, och jag tycker att ett spel man betalar för får mycket bättre community än ett gratis-spel. Tycker man inte det kan man välja att inte betala och spela något som inte har en månadskostnad istället.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem

Man köper ju inte collectors edition boxen om man inte vet ett smack om spelet...

Tror bara det var en som inte var nöjd med spelet. Som vill ha tillbaka pengarna

Permalänk
Medlem

Står ju med stora fina bokstäver på framsidan av förpackningen att man måste spela online och dessutom betala månadskostnad.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 750 2,67GHz
RAM: Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz
GPU: Asus GeForce GTX 970 Strix
SSD: Samsung SSD 830 128GB

Permalänk

Fyfan, det stod inget på Doom3-förpackningen att det var läskigt. Nu har jag fått svåra psykiska problem. Jag stämmer de för faen!

Permalänk

Oj, tänk om man måste ha ögon för att läsa en bok? Oj gode gud, man måste öppna boken också? Den killen har nog suttit i Kattlas grotta ett bra tag.

Visa signatur

Den som spar han har

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blodpudding
Han som var med hos Sverkerbubben var säkert ett jon och en bondläpp, det tvivlar jag inte på. Men det skulle kanske inte skada ifall man hade bättre märkning (kanske på svenska) på alla spel. Jag bryr mig då inte men, det finns ju folk som inte har en aning. Alla era morsor och farsor vet nog fan inte att man måste bli uppstyrd per månad när man köper ett datorspel

By the way!!! PLUS ansåg att informationen om spelet var bristfällig. INTE att man måste pröjsa för skiten per månad.....

Och till er som gör så smarta jämförelser med mobiltelefoner och TV-apparater...Oj oj oj, Om man inte fattar att man inte måste pröjsa för att ringa får man inte ett abonnemang. Vad jag vill säga är att dom grejerna har alltid kostat pengar. Däremot så är ju månadsbetalning för ett datorspel ett tämligen nytt fenomen, vilket i sin tur nog gör att några få stackare gör ett misstag när de köper spelet..

Mvh

Förstår inte varför du ska tjabba om att det är Blizzard som gjort fel. Visst det finns sånna som inte vet vad MMORPG är och kanske råkar köpa ett utan att själv veta det. Men det är ju inte spelföretagens fel! Sålänge dom skriver på boxen att det kostar i månaden så är det inte deras fel om någon klantig jävel inte läser det. Man behöver inte vara datornörd för att förstå att man ska kolla upp vad det är man köper. Blizzard har ju skrivit detta på både CE och Standardversionen. Tycker det är jävligt kasst av Plus när dom inte kollar upp det som "kunden" påstår och sprider falsk info.

Visa signatur

"Har du glömt bort att Splinter Cell är tråkigt och att Metal Gear Solid piskar det som en läderintresserad tysk från Bayern?"

Permalänk

Det måste ses!

Visa signatur

Citera för att jag ska hitta tillbaka.

Permalänk
Avstängd

På min box står det tydligt

Visa signatur

Workstation:: DFIut NF4 SLI-D - Radeon x850 - AMD 64 venice 3800 - 2048mb ram - NEC 3520A - Maxtor extern 160gb - Seagate baracuda 200gb - Windows pro x64
Server/lek:: Intel p4 2000+ - Geforce 3 Ti 200 - 512mb ram

Permalänk

Han får faktist skylla sig själv när han köper ett spel utan att titta på systemkraven och utan att göra research om det.

Till er som tycker det här med månadsavgift är helt absurt. Har ni någonsin hört om folk som klagar på att det laggar i en speciell stad? Varje WoW "server" består i själva verket utav 20st servrar (om jag inte minns helt fel) som ska samverka för att hålla 1 realm uppe. Kom inte med lama argument om att privatpersoner faktist kan klara av att ha en egen server uppe utan problem. Jovisst, när det laggar när man grindar mobs i ett tomt litet område, försök hålla en hel värld uppe.

Att dra paraleller mellan WoW och FPS spel en annan sak som är helt befängt. Visst, många av WoW spelarna är "OMGWTF CS" spelare och vill spela WoW p åsamma sätt, men glöm inte bort att WoW ska vara ett RPG! För er som inte vet vad förkortningen står för så kan jag upplysa om att det är Role Playing Game, dvs rollspela och inte "WTFPWNHAXXA" någon!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sammekiller
På min box står det tydligt
http://img135.echo.cx/img135/2899/dscn15838qu.jpg

Hur mycket är månadskostnaden egentligen?

Internet connection required kan ju betyda att man måste registrera sig innan man kan
börja spela, inte att man bara kan spela online.

Tror att många rusar och köper detta bara för dom har spelat WarCraft förut.

Tänk vad många servrar man kunde köpa ifall alla som lirade WoW betalade
till nån/några som fixade servrar, eller så kunde man köpa 3 miljarder röda godisbilar, eller 59 triljoner gem eller 500 elefanter eller..................

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Deltaxy
Hur mycket är månadskostnaden egentligen?

Internet connection required kan ju betyda att man måste registrera sig innan man kan
börja spela, inte att man bara kan spela online.

Tror att många rusar och köper detta bara för dom har spelat WarCraft förut.

Tänk vad många servrar man kunde köpa ifall alla som lirade WoW betalade
till nån/några som fixade servrar, eller så kunde man köpa 3 miljarder röda godisbilar, eller 59 triljoner gem eller 500 elefanter eller..................

Det är därför det även står ADDITIONAL ONLINE FEES APPLY

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blaze101
Han sa att min tv drar ström!
stämmer det verkligen?
hur mycket drar den?
kostar det inte jättemycke pengar i månaden?

aaaaaaahhh!!!
ska ringa muhammad jag köpte tvn av o kräva att han betalar min elräkning!

lol lol lol lol lol lol lol lol lol lol

Permalänk
Medlem

Bara lite reality check för några av er:
"Tror ni verkligen de behöver alla dessa pengar till servrarna? "
(inget påhopp till just dig som skrev detta).

1) Spel görs till stor del för att tjäna pengar. Naturligtvis tjänar Blizzard asmycket på wow, allt behövs inte för att betala servrar, men de måste ju göra vinst också.

2) Bara för att vissa spel tjänar asbra så gör inte alla det, därför behövs rejält med överskott på de som går riktigt bra.

3) MMORG är grymt dyra att göra. Om de skulle sluta ta betalt efter release även om andra hade servrar så hade det nog varit tveksamt finansiellt ändå.

4) Det är sällan speltillverkarna som har något med det finansiella att göra. Vinster och kostnader är det till stor del investerare som gör. Dvs banker, aktiägare osv. Om det inte finns möjlighet för märkbar vinst som kan täcka risken så kommer inte dessa finansiärer att finnas och då görs inte så många spel.

5) utvecklingen av MMORG är enormt mycket dyrare efteråt. Just för att de ständigt byggs vidare. Normallt sitter ett team på 20-50st och jobbar fulltid efter att spelen släppts, naturligtvis finns inte sådana team kvar på andra spel. Spel som Diablo som hade mycket bra fixar och patchar hade troligen en kanske som jobbade med patchar, troligen ännu mindre, tex en person som jobbar halvtid på just diablo.

Kort sagt, låt de som gör asgrymma spel bli rika. Det har de förtjänat. Har de jobbat med blod svett och tårar med att göra "the coolest game on earth" så har de verkligen förtjänat en belöning. Som Gabbe skrev att han såg fram emot att säga till en av sina anställdas fruar. Ge henne en stor check och visa att "it was all worth it". Precis som många andra jobbade de säkerligen 16 timmar om dagen länge, länge.

Angående priser:
Startavgiften borde de kunna göra lägre eller så kunde de ha längre gratisperiod. MMORGen brukar inte vara lika dyra som vanliga men kostar ofta 300. Det hade varit trevligare om de kostat tex 150kr och var nerladdningsbara och ingår en månad. Då hade jag definitivt provat fler själv.

Någon jämförde med Doom3 också att efter att man spelat en månad så poppar det upp en ruta. Hallå, spela Doom3 i en MÅNAD? Max Payne i en månad? Det är rätt få spel som man håller mer än några dagar eller någon vecka, just för att spelen tar slut. Spel som CS, Heroes, Quake3 håller naturligtvis längre, men i dessa tider då speltiden ofta är 8-15 timmar på spel
så tycker jag en månad låter rätt ok ändå. spelar du 3 timmar om dagen blir det ändå 90 timmar.

Personligen tror jag det finns bättre alternativ till betalningen som kommer. Mer nedladdningar av spelen och förhoppningsvis mer uppdelad betalning. Jag skulle tex kunna tänka mig att betala ett belopp för att få spela ett spel i tex en vecka. Eller kanske att spelen är uppdelade. Eller bara att de är nedladdningsbara och därför billigare. De borde kunna minska priserna med kanske 40% om de inte finns i butiker.

/A

Permalänk
Medlem

Ifall man köper WoW för att man gillar warcraft, så borde man någon gång under alla de år som de har pratats om WoW ha snappat upp att det ska kosta.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av f97ao
Bara lite reality check för några av er:
"Tror ni verkligen de behöver alla dessa pengar till servrarna? "
(inget påhopp till just dig som skrev detta).

/A

1 Realm = 20datorer
Det finns vet inte exakt men säg 10st realm (finns nog mycket mera)

det blir jävla massa datorer

Hårdvaran måste kollas/bytas

Dom som jobbar som support måste ha lön
Sen ska ju tillverkarna ha fina pengar med så dom kan komma på Diablo 3 o StarCraft 2

119kr/mån är inget.. Men det blir ju 400 000*120kr+++++ i månaden för dom

Permalänk
Medlem

10 realms? Snarare runt 40-50

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kurre

Lugnt då. Bara 800-1000 datorer som står på och slukar ström dygnet runt plus bandbredden till det och säkert en staff på 5-10 pers plus alla i utvecklingsgruppen

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2690, 272GB, 3TB SSD, Nvidia Tesla P4
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2697v2, 256GB, 2TB SSD
Xpenology Storage - SuperMicro X10SLL-F/SC825TQ, Xeon E3-1231 v3, 16GB, 90TB HDD
Xpenology Backup - Dell PowerEdge R230, Xeon E3-1220v6, 16GB, 12TB HDD

Permalänk
Medlem

Tror ändå killen har kollat på originalkartongen och bestämt att köpa CE, sen rev han bort klisterlappen och bestämde sig att bli en lokal kändis Tror han har lyckats. Årets Idiot!

offtopic : ojdå, Saeris. vi är i samma guild

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790X-DS4 | AMD Phenom X4 9850 BE @ 3Ghz | Noctua NH-C12P | 4x1024mb PC8500 @ 1066Mhz | ASUS EAH3870X2 @ 876/ 1910Mhz | Seagate 250 GB SATAII x 2 |
Logitech Z-5400 | Crosair 750W ATX | 3DMark: 03: 59068 | 05: 20082 | 06: 15250 | Vantage: 8363

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Badkharma
Det är därför det även står ADDITIONAL ONLINE FEES APPLY

& var står det att det endast är ett online spel? Det står att ytterligare online kostar pengar.

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
& var står det att det endast är ett online spel? Det står att ytterligare online kostar pengar.

Ok kolla dom tre raderna.

FIRST MONTH OF PLAY INCLUDED - Redan här bör man ana ugglor i mossen
INTERNET CONNECTION REQUIRED - Senast jag kollade i en engelska ordlista betydde require krav!
ADDITIONAL ONLINEFEES APPLY - Vad hade han tänkt att dom kostnaderna skulle komma ifrån, då det redan står att man har en gratismånad och att man behöver internet?

Permalänk

Men ärligt talat!!! JA! han som var med på + er en sopa och JA! Sverker tar i så han skiter knäck och JA! jag vet att onlinespel har funnits ett bra tag, men förekomsten att man måste dega per månad är väl ett ganska nytt grepp, vilket jag tycker är helt okej för att man får grym support, mycket uppdateringar samt finfina servrar.

MEN!!!!!!! Jag bara säger att det skulle kanske inte skada om infon var tydligare, både på förpackningarna och hos de som säljer dessa spel. Jag vill nämligen tjata lite extra om det här med att det finns andra än själva spelaren som köper spel t.ex. mormor, pappa, mostrar m.m. som kanske inte är lika kunniga som alla ljushuvuden här på detta forum. Jag menar, spelet ser ju kul ut med alla tomtar och troll så det blir nog en kanonpresent åt lilla Kalle tycker mormor som inte är helt grym på engelska heller....

Finns det ingen som kan hålla med om detta eller är bara Blizzard världens bästa företag som inte kan bli bättre?? Eller förresten hela branchen borde kunna bli bättre. Skriv ut requirements ännu tydligare också så kan alla dumskallar köpa grejer dom kan använda

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E6850 3.0GHz / 1333MHz | 2x2GB OCZ Reaper RAM | Asus P5E | Lian Li PC-A71B | Gainward 8800GT 1GB Golden Sample | Seasonic PowerSupply M12 700W | Creative SB X-Fi Xtreme Gamer Fatal1ty | Western Digital Raptor 150GB SATA (10000RPM / 16MB Cache / SATA) | Hitachi t7k250 250GB SATA-II Deskstar 8MB | HP w2558hc 25,5-tums platt bredbildsskärm |
Min blogg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kurre

40-50?? Um..

http://www.wow-europe.com/en/serverstatus/
Europa: 104 Realms.

Tänk då också på att Spelet finns i USA & Korea (och snart Kina) också så där har vi ett jäkla gäng realms där med.

Skulle nog säga att det i dagsläget finns runt 200 Realms

Visa signatur

När jag går Off-Topic så står getterna stilla!