Permalänk
Medlem

Vektorförstoring?

Eller vad det heter. För visst finns det något som heter så, eller något liknande?

Tar det från början. Jag är ute efter ett sätt att förstora bilder rejält mycket, utan att förlora allt för mycket kvallite. Jag vill minnas att jag läst något om att vektorisera eller något liknande.

Vad innebär det? Hur gör man? Går det att göra i Photoshop?

Permalänk
Medlem

Det du behöver är en bild, gjort i vektorgrafik. Det går altså inte att ta vilken bild som helst, och förstora den (Utan att tappa kvalité).

Permalänk
Medlem

En vektorbild består, till skillnad från rasterbilder som är uppbyggd pixel för pixel, av former, t ex linjer, fyrkanter, cirklar och andra oregelbundna former som bestäms av knutpunkter och diverse annan information om dess böjning. Eftersom en vektorbild aldrig har någon fast storlek så är det bara att dra ut alla former så blir bilden större utan kvalitetsförlust. Visst, det tillkommer ju inte mer detaljer för att man förstorar men bilden blir absolut inte suddig och liknande.

Det man kan göra om man vill förstora en rasterbild är att först omvandla den till en vektorbild och sedan förstora den. Dock försvinner lite information vid själva omvandlingen, för att minimera förlusten bör det helst göras manuellt vilket är väldigt tidskrävande om det gäller foton.

Permalänk
Medlem

Typiskt. Men, kan man inte vektorisera vanliga bilder då? Varför har jag fått för mig att det går?
Av någon anledning har jag fått för mig att det är denna metod man använder när man gör bilder på kanske 50x50 meter, som smälls upp på gigantiska husväggar och sånt.

Permalänk
Medlem

jodå, du kan vektorisera vanliga rasteriserade bilder (bilder som bygger på pixlar).
Det är precis så reklamföretagen gör när det ska smällas upp annonser på husväggar osv.
Men som sagt är det ett jävla jobb att göra för hand. Finns program som är till för detta (adobe streamline till exempel, tror dock det ingår i senaste illustrator(?)), men resultatet med dessa program brukar inte bli så bra när det gäller vektorisering av komplicerade foton, då dessa innehåller mängder av färger och olika former på områden. Jäjä, det går som sagt å göra för hand.. finns nån gammal klassisk länk med illustratorbilder gjorda med fotorefernser som ser sjukt bra ut, men det tar som sagt tid och är krävande på alla möjliga sätt.

Permalänk
Medlem

finns ett plugin till illustrator som jag använder mycket flitigt. ska ju då helst vara bilder med få färger och inte för många små ytor med olika färg. funkar finfint. skall dock inte finnas för många små områden med olika färg, då blir det inget bra.

Permalänk
Medlem

Jag har inget emot att sitta framför photoshop/illustrator några dagar eller så. Så, fram med länkar. Gärna det pluginet du snackar om ASTRX och gärna länken du talade om Rippo.

Permalänk
Medlem

det heter typ silhoutte, finns att ladda hem i testversion.
googla efter det, hör av dig om du inte lyckas.