Textning av film - se ut som på TV
Hej
Jag har fått ett jobb av socialstyrelsen i Umeå, eller något sånt, att texta en film de har gjort. Jag fattade inte riktigt varför, men tydligen hade de hört av sig till min skola för att få hjälp med detta och där hade de hänvisat till mig.
Hursomhelst, givetvis tar jag på mig uppdraget, även om jag ärligt talat aldrig har gjort detta förut.
Eftersom att uppdraget ska utföras imorgon har jag lite ont om tid att lära mig det hela. Så, jag tänkte att jag börjar kika runt på turtorials på www.videohelp.com m.m parallelt med att jag skapar en tråd här, där jag förhoppningvis får lite hjälp.
Jag har alltså aldrig förut lagt text på en film, annat än med Adobe Premiere, men detta är knappast det enklaste sättet, dessutom är skulle det vara bra om man fick texten att ligga på samma plats, och se likadan ut som på TV.
Dom hade tydligen laddat hem något program och skrivit subtitlarna redan, men då bara fått en textfil. Jag antar att det är något typ av .sub eller .srt, men jag har ingen aning. Dessutom vet jag inte vad det är för format på själva filmfilerna. Det lät inte som allt för proffisionella killar direkt.
All hjälp är välkommen. Vilket program är bäst att använd? Någon som vet någon bra guide, tillexempel på videohelp (finns en uppsjö av dem verkar det som). Någon som vet hur jag ska få dit den genomskinliga svarta remsan under texten, för att få det att se ut som på TV?