Permalänk
Medlem

Bygga en förstärkare

Hej.
För några år sedan höll jag på lite med elektronik och byggde lite diverse saker. Nu har jag dock glömt en del.

Jag tänkte att jag skulla försöka komma igång lite igen, med att bygga en enkel förstärkare för att kunna spela musik från min mp3-spelare i en högtalare, med åtminstone lite mer kräm än vad mp3-spelaren själv orkar ge.

Så, jag vill minnas att man kan bygga en väldigt enkel förstärkare något i den här stilen (se bild). Dock minns jag inte riktigt hur man ritar transistorer, men det ska försetälla en pnp-transistor. Jag minns inte heller åt vilket håll polerna på strömkällan skulle vara, eller om det kanske ska sitta någon typ av resistor där jag skrivit en etta. Isf, vad gör den?

Så, är jag helt ute och cyklar, eller är detta ett fungerande kopplingsschema?
Förresten, jag har ingen avsikt att köpa någon av delarna, så kan någon föreslå någonstans där man kan hitta en lämplig transistor, modell stor-nog-att-kunna-handskas-med?

Permalänk
Medlem

Den typen av förstärkare tror inte jag kommer låta bra.
Säk lite på webben så kanske du kan hitta lite trevliga ritningar.
Gainclone är en populär förstäkare som lämnar max 68w.
Annars så byggde vi en förstäkare till en lite radio lödkursen i skolan.
Kan kolla om jag hittar skemat till den. Men det orkar jag inte idag.

Visa signatur

DELL 20" 30" 20" PLP | Svorak.a5 | Kinesis Advantage Contoured <3 | Ergodox

Permalänk
Medlem

skulle vilja kunna bygga en 12 volts förstärkare som man kan koppla till tex ett par bil högtalare o jag kan inget om transistorer o sånt så då får ni säga exxact vad jag ska köpa bör vara på runt 2x 20 watt eller så.
är väll nått sånt trådskaparen behöver oxå antar jag?

tack på förhand

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Ska testa googla lite, men någon kanske ligger inne på något bra kopplingsschema?

Sen har jag glömt vilket ben som är emitter, kollektor osv, och vad de gör. Någon som har lust att ta en snabb genomgång på det?

Ska kika på hsw, där står alltid nått om allt.

edit: från hsw

Citat:

A single transistor like this represents one "stage" of an amplifier. A typical amplifier will have several boosting stages, with the final stage driving the speaker.

så, säg att jag boostar signalen på detta sätt kanske fem-sex gånger, skulle det ge något då?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hapone
Ska testa googla lite, men någon kanske ligger inne på något bra kopplingsschema?

Gör det, eller titta på denna sidan för ideer och tips...

[QUOTE]säg att jag boostar signalen på detta sätt kanske fem-sex gånger, skulle det ge något då? [/QUOTE]En förstärkare innehåller normalt 1, 2 eller 3 steg. Har man fler börjar det bli svårt med stabiliteten och förstärkaren börjar lätt självsvänga. Det är inte så enkelt att bygga en förstärkare som att bara koppla ihop lite transistorer och hoppas att det fungerar... Då kommer det inte att bli bra. Läs på lite om grundläggande förstärkarteknik och om hur en transistor fungerar...

Fråga sen igen... =o)

Visa signatur

Läs igenom ditt inlägg innan du postar...
Ljud? Elektronik? Jamen fråga då...

Permalänk
Medlem

Först måste du ju förstärka signalen o sen det sista så får du effekt förstärka den.. men kolla lite efter scheman o sånt.. lite jobbigt o komma ihåg alla saker..

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Varför inte titta på förstärkarkretsar med integrerade boosters osv... bra mycket enklare än att hålla på med stora transistorer.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Opatagio
Varför inte titta på förstärkarkretsar med integrerade boosters osv... bra mycket enklare än att hålla på med stora transistorer.

Eftersom att jag är mer intresserad av att lära mig hur det faktiskt går till, än att få en bra fungerande krets.