Permalänk
Medlem

.mkv codec?

verkar lite konstigt detta, på sidan fattar jag att ffdshow ska ha detta från 2003 redan, jag har nyare men filerna spalas inte. ska man inst deras codec också eller krävs det en särskild spelar eller vad?

http://www.matroska.org

(detta inlägg passade inte in någon speciell stans..)

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

prova VLC player

Visa signatur

amd 64 3000+@2.2ghz,abit kv8pro, Geil Dolden Dragon 512ddr 2-3-3-5/1,seageat barracuda 120gb,Seageate(modell?) 10gb,Radeon9800se@xt,Ocs Modstream 450w

Permalänk
Medlem

vlc läser mkv drägligt iom senaste versionen vill man använda en annan mediaspelare så är det väl bara att installera skiten från matroskas hemsida.

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Medlem

Matroska är väl ett påhitt från skaparen av MPC? Borde isf fungera bra med den

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk
Medlem

oki, tack.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av aac_ripper
Matroska är väl ett påhitt från skaparen av MPC? Borde isf fungera bra med den

mediaplayer classic? tjao, den är iof trevlig med textgrejen och så men den har också liknande crashbenägenhet som originalet med det namnet..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

http://haali.cs.msu.ru/mkv/MatroskaSplitter.exe

Sen bör alla directshow baserade spelare kunna spela filmen (förutsatt att du har codecs installerade).

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk

JetAudio kan spela alla mkv-filmer jag har iaf.

Visa signatur

I don't want to be human! I want to see gamma rays! I want to hear X-rays! And I want to - I want to smell dark matter!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
oki, tack.

mediaplayer classic? tjao, den är iof trevlig med textgrejen och så men den har också liknande crashbenägenhet som originalet med det namnet..

MPC crashbenägen? Skulle inte tro det. Har använt den i något år och kan räkna antal crasha på lilltån.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem

Matroska är en container (som tex .avi) och ingen codec. För att spela upp .mkv-filer behöver du en matroska-splitter, tex Gabests:
http://sourceforge.net/projects/guliverkli/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Coca

MPC crashbenägen? Skulle inte tro det. Har använt den i något år och kan räkna antal crasha på lilltån.

ehrm,, nja, får väll erkänna att det är jag som är lite crashbenägen också..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hamman
Matroska är en container (som tex .avi) och ingen codec. För att spela upp .mkv-filer behöver du en matroska-splitter, tex Gabests:
http://sourceforge.net/projects/guliverkli/

ok, det är mao "Matroska Splitter 1.0.2.6" jag behöver bara då?

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Ja. Du behöver också codecs för de strömmar som matroska-filen innehåller. Vill du tex se en film med ogg-ljud och xvid-video behöver du codecs för ogg och xvid, precis som med .avi alltså :).
Anledningen till att du inte behöver en avi-splitter är en sådan följer med Windows.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hamman
Ja. Du behöver också codecs för de strömmar som matroska-filen innehåller. Vill du tex se en film med ogg-ljud och xvid-video behöver du codecs för ogg och xvid, precis som med .avi alltså :).

japp, har rubbet där tror jag.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hamman

Anledningen till att du inte behöver en avi-splitter är en sådan följer med Windows.

aha. tackar för förklaringen!

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint