Permalänk
Medlem

Speccade på 2,75V... trodde det var speccade för 2,85. Då borde 2,8V duga. Det varierar alltid lite från minne till minne. Ta tex mina minnen; de flesta får bäst resultat vid 2,9... jag får mycket bättre vid 2,7.

Enklaste för dig att se om det är minnena som krånglar är att köra memtest86 på test #8 - 30 repeats. test #5 - 30 repeats. är de stabila då är det oftast processorn som har nått sitt tak (alternativt processorns minneskontroller).

Visa signatur

Vänligen,
Gabe

Permalänk
Medlem

Gabe

Asså det är något som är galet med datorn hittade en stabil inställning:

230 fsb @ 1.5 V 4x HT
DDR333 @ 2.75 V

Var helt stabil i OCCT, Prime95 samt Memtest86...trodde allt var frid och fröjd, men sen när jag bara sitter i windows och lullar runt så börjar det med att startmenyn låser sig och vägrar reagera, varefter den sidan jag uppe slutar reagera tills allt bara fryser förutom muspekaren. Detta har hänt förut, ibland när det händer så börjar datorn att tjuta. Vad är felet :'(

När man sen startar om så bootar inte datorn, piper inte heller, bara svart skärm. Får man stänga av datorn och sätta igång den och vänta ett tag tills det står något om att cpu-frequenzy has been changed, blabla bios bootar fail-safe och tryck delete för att ändra....eller något liknande.

Visa signatur

CPU: Intel i7 12700K (Scythe Fuma 2) GPU: MSI GeForce RTX 10GB GAMING Z TRIO 3080
Moderkort: Asus ROG Strix Z690-I Gaming WiFi DDR5 Ram: Corsair Dominator Platinum RGB Black DDR5 5200MHz 2x16GB
Chassi: Cooler Master NR200P PSU: ASUS ROG Loki 850W SFX
SSD: Samsung 970 2TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cruZZade
Gabe

Asså det är något som är galet med datorn hittade en stabil inställning:

230 fsb @ 1.5 V 4x HT
DDR333 @ 2.75 V

Var helt stabil i OCCT, Prime95 samt Memtest86...trodde allt var frid och fröjd, men sen när jag bara sitter i windows och lullar runt så börjar det med att startmenyn låser sig och vägrar reagera, varefter den sidan jag uppe slutar reagera tills allt bara fryser förutom muspekaren. Detta har hänt förut, ibland när det händer så börjar datorn att tjuta. Vad är felet :'(

När man sen startar om så bootar inte datorn, piper inte heller, bara svart skärm. Får man stänga av datorn och sätta igång den och vänta ett tag tills det står något om att cpu-frequenzy has been changed, blabla bios bootar fail-safe och tryck delete för att ändra....eller något liknande.

Menar du att den var stabil? Eller att du trodde den var stabil tills du började göra diverse grejor i Windows?
Uppdaterade du BIOS? (VIKTIGT!)
Funkar allt frid och fröjd om du kör med endast en sticka i?

Visa signatur

Vänligen,
Gabe

Permalänk
Medlem

Gabe

Har provat alla senaste bios men enligt datorbutiken hade en hel del stabilitetsproblem med det senaste så jag kör med det dom tipsade, nästnäst senaste

Asså....körde test och en halvtimme torture i OCCT, 40min blend i Prime95 samt 1 timme memtest. 100 % stabil inget error...hur fan kan den då balla ur i Windows?

Att tillägga är att dessa problem har kommit på senare tid..kunde köra 2,5 @ 1.475 förut...utan hängningar i Windows eller bootproblem.

Visa signatur

CPU: Intel i7 12700K (Scythe Fuma 2) GPU: MSI GeForce RTX 10GB GAMING Z TRIO 3080
Moderkort: Asus ROG Strix Z690-I Gaming WiFi DDR5 Ram: Corsair Dominator Platinum RGB Black DDR5 5200MHz 2x16GB

Permalänk
Medlem

Vad ligger du på för temperaturer i idle/load?
Vad är _max_ som du kan köra utan att det blir konstigheter i Windows?

En halvtimmes test i OCCT räcker oftast... så den ska ju vara stabil... men om du kör Prime95 över natten (8h) så ser du om den verkligen är mycket stabil.

Fungerar allt med en sticka i?

Visa signatur

Vänligen,
Gabe

Permalänk
Medlem

Well...jag kan nu iaf konstatera att det inte har något med överklockning att göra. Datorn beter sig likadant i oklockat läge. Det har heller ingenting att göra med om det är två minnen i dual channel i eller inte. Kör jag med bara en av stickorna blir det samma problem.

Datorn fryser i Windows...det sker oftare och oftare och nu är datorn oanvändbar...kanske går att vara i Windows i några minuter sen fryser allt. Vet inte vad det är för fel :/ datorbutiken trodde att det kanske är minneskontrollern eller något annat som är fucked i cpun men...känner ingen polare som har en S939-bräda så kan inte felsöka.

Så, jag har en sproilans ny 20 000-kronors dator som är helt oanvändbar...precis min tur.

Visa signatur

Permalänk

Köp en ny eller ta garantin , gäller inte den ?

Permalänk
Medlem

Inte om han har byggt den själv.

Men du, jag tycker det låter som ett självklart fall av överhettning.

Har du kollat kylpastan och dammat? Hur bra chassikylning har du? Du kanske borde flytta datorn om den står i ett hörn eller så. Ställ den på golvet.

Permalänk
Medlem

Ja, det låter onekligen som om värmeproblem kan vara problemet... eller absolut ditt nätaggregat. Ser _väldigt_ klent ut för ett 7800GTX + överklock. Har du någon polare som har ett saftigt nätaggregat du kan prova?

Visa signatur

Vänligen,
Gabe

Permalänk
Medlem

zeroqp

Klart garantin gäller när jag byggt den själv, får du väl sluta svamla. Däremot måste jag ta reda på vad som krånglar, kan ju inte skicka in hela datorn.

Gabe

Min temp är ca 37-38 i idle. Så nä, det är inget värmeproblem.
Som sagt kör jag oklockat. Angående nätagget så varför skulle inte ett 480W räcka? 7800GTX är ju strömsnålare än 6800. Och om det skulle vara nätagget, varför fungerade den utmärkt förut?

Spänningen var btw helt stabil under torture test i OCCT.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Svamla kan du själv göra. Jag har läst på db att om du bygger ihop datorn själv kan du inte utnyttja garantin om du själv har sönder sakerna, vilket dom nog kommer säga eftersom du redan har klockat osv. fritt. Om du är utbildad elektriker/data ingenjör osv. hade det varit okej (enligt lag)...

Jag tar illa upp när du säger att jag svamlar. Du borde vara tacksam för att folk tar sig tiden och försöker hjälpa dig med DIN dator när DU har problem. Jag har gjort mitt, hursomhelst. Ursäkta om jag överreagerar, jag blir sån ibland. Tack och hej.

Permalänk

det är klart han har garanti på grejerna är väl inget konstigt men han kan ju inte skicka in hela burken för felsökning det får han göra själv.

ps det kan inte vara nåt med windows installationen?

Permalänk
Medlem

zeroqp

Ja du får väl ta hur illa upp du vill, men du svamlar oavsett. Givetvis har man garanti som med all annan elektronik du köper. Tror du på allvar att man får finna sig i att köpa trasig komponenter bara för att dom inte ingår i ett "paket"? Nu får du väl allt ta och ge dig.

biffen008

Yes har provat ominstallerat Windows...vilket btw nästan inte gick då den även låste sig under installationen >_<

Visa signatur

Permalänk

Jag hade samma problem med windows installation och VÄLDIGT ostabil dator, detta för att ett av minnena jag hade i datorn visade sig vara kaputt

Har du möjlighet att prova andra minnen, gör det.

Visa signatur

Celeron D 320 2400Mhz @ 2700 (Zalman CNPS7000B-AlCu LED) | 2x512Mb DDR PC3200 (Revoltec RAM Freezer) | Sapphire Radeon 9550 256Mb

Permalänk
Medlem

Ja, gör det. Prova att byta så mycket som möjligt. Ett par 2100 minnen går till och med bra.

Visa signatur

Vänligen,
Gabe

Permalänk
Medlem

En polare har kört mina minnen i sin burk i en vecka nu utan problem. Ska prova att köra med hans minnen i min men har svårt att tro att det kan vara det som är problemet då dom som sagt fungerar för honom.

Datorbutiken var lika förbryllad som mig angående de här märkliga frysningarna men gissade på antingen minnena, att nätagget har pajjat eller att cpun är fucked. Har tyvärr ingen möjlighet att felsöka varken cpun eller nätagget

Visa signatur