SweClockers drop!
Permalänk
Medlem

AMD XP som tror att den är en Duron

Hej, jag har en amd xp 2000+ cpu. Problemet är att datorn tror att det är en amd duron 1250 MHz. Hur kan det komma sig? Problemet uppstod när jag försökte uppdatera bios på mitt gamla moderkort. Har ett nytt moderkort nu.

Undrar även hur snabb en 1250 MHz duron är i gämförelse med en celeroncpu och även hur snab min processor är efter att klockat upp den till 1800 MHz.

Visa signatur

Förut var jag blind, men nu kan jag C

Permalänk
Medlem

Ställ in rätt FSB i BIOS.

Permalänk
Medlem

FSBn är höjd. Använder CG-NVNF2, den fixar det åt mig

Visa signatur

Permalänk
Medlem

uppenbarligen gör den inte det om du inte får rätt värden

Visa signatur

||Fractal Design Define r4||Intel i7 4770K @ 4200mhz||Sapphire Radeon R9 290 + Gigabyte windforce R9 290 Crossfire ||Cooler master hyper 212 evo||MSI Z87-G45 GAMING ||Crucial Ballistix Sport 16GB 1600MHz||OCZ arc100 240gb||Seagate Barracuda 7200 1tb||Evga supernova g2 850w||

Permalänk
Medlem

Re: AMD XP som tror att den är en Duron

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr_ME
Hej, jag har en amd xp 2000+ cpu. Problemet är att datorn tror att det är en amd duron 1250 MHz. Hur kan det komma sig? Problemet uppstod när jag försökte uppdatera bios på mitt gamla moderkort. Har ett nytt moderkort nu.

Undrar även hur snabb en 1250 MHz duron är i gämförelse med en celeroncpu och även hur snab min processor är efter att klockat upp den till 1800 MHz.

1. Det spelar ingen roll vad moderkortet hittar den som
2. Spelar det någon roll? Det är inte BIOS som bestämmer vad för processor det är. Är det en Athlon XP så är det.
3. Den är nog ungefär 1800Mhz snabb eller så. Eller 2200+ om man vill använda PR-rating. Förutsatt att din 2000+ ligger på 1,66Ghz som standard.

Hur som helst, gå in i BIOS-setup när du bootar datorn och ställ in rätt FSB (133/166Mzh, eller vad det kan tänkas vara) så funkar det sen.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Tackar, har fått svar på det jag vill veta

Visa signatur