IE7, vilket skämt!

Permalänk
Hedersmedlem

IE7, vilket skämt!

Hej,

Som webbutvecklare har man ju väntat på denna version eftersom den breda massan fortfarande använder denna webbläsare. Som vi alla vet är ju IE förutom en enorm säkerhetsrisk även totalt urblåst på att försöka tolka CSS. Tidigare har vi ju hört att de skulle ta itu dessa problem. Men nu efter att Beta 1 har släppts (till utvecklare förvisso men givetvis har den ju läckt till P2P nätverken) strömmar rapporter om sanningen in. Och det är inte kul att läsa.

Citat:

To tell the truth, the only "improvement" I've noticed is the tabs, but tabs have been available as extensions for quite some time.

I was hoping for some CSS improvements. When I first installed it, I immediately went to a few of the more difficult CSS sites, to see if they'd render correctly. Nope - no such luck. See http://meyerweb.com/eric/css/edge/ [meyerweb.com] for example.

http://it.slashdot.org/comments.pl?sid=157261&cid=13185041

Citat:

CSS support has some minor improvements, but nothing groundbreaking. IE7 fails the Acid2 test miserably [...]

http://it.slashdot.org/comments.pl?sid=157261&cid=13186138

Sen läser vi vidare i WinSuperSites Wista Beta1 review:

Citat:

IE 7 isn't horrible, but it isn't going to set the world on fire either. Arguably, it doesn't need to: If IE 7 is simply Good Enough to stem the flow of users from Firefox, it will be very successful indeed. On that note, IE 7 includes a number of interesting features. The most obvious, of course, is its long-overdue support for tabs (Figure).

[...]

IE 7 also supports RSS feeds, though the support is so subtle you could easily miss it. When you navigate to a Web site that includes an RSS-based subscription, the new RSS Feeds toolbar button lights up red (Figure).

[...]

Microsoft is also working to mitigate so-called phishing attacks, where a malicious hacker conceals his Web site to make it look like an eCommerce or online banking site in the hopes that unsuspecting users will cough up their user names and passwords and, thus, other critical private data. The Phishing Filter, as it's called, is an opt-in feature. From what I can tell, it doesn't do squat, as I loaded two obvious phishing addresses into the application with nary a warning.

http://www.winsupersite.com/reviews/winvista_beta1_03.asp

Skandal, så slött av Microsoft. På 5 år lyckades de lösa ett ytterst fåtal CSS buggar, bygga in tabs (som funnits i andra webbläsare sedan tidens början) och en usel RSS läsare samt ett lamt skydd mot phising som kräver att man aktiverar det (hur många som behöver detta skydd kommer att göra detta).

Edit: Ja det är ju fortfarande en beta men man jag antar att MS inte plockar fram trollerihatten och den matchande vita kaninen till den färdiga produkten kommer

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

Firefox ^^

Visa signatur

AMD Opteron 146[CABYE] | Asrock Dual-SATA2 | Corsair 2x512 MB VS | Connect3D X800GTO - 16 P 540/580 | bZerk 500 W
Qtek 8010 | Canon PowerShot A610 Canon EOS350D/Sigma 18-200|Klap klap duktig 94 :)

Permalänk
Gäst

Tackar för infot, men jag blev inte förvånad.
Har varit en inbiten IE,men sedan ett par månader tillbaka så är det Opera som gäller.Vilken fantastisk webbläsare.

Permalänk
Medlem

Jahapp :/ Där dog det hoppet, bara att fortsätta med fulhack och koda efter IE.

Permalänk
Medlem

Tack för infon. Det säger bara hur mycket bättre firefox och opera är och förblir bättre än IE. Tyvärr hjälper det inte oss som håller på med webbdesign.

Permalänk
Medlem

Hade inte förväntat mej något mer så...

Permalänk
Medlem

Eldräv !

Permalänk
Medlem

Nej, Safari ska det vara.

Visa signatur

Bärbar: 12" PowerBook G4 1.5GHz, 768MB RAM, 60GB HD
Stationär: PowerMac G5 Dual 2GHz, 1GB RAM, 160GB HD, 20" Cinema Display

Permalänk
Avstängd

Jag skriver detta i IE7, och jag tycker det fungerar utmärkt.

Visa signatur

. C++
. PHP

Permalänk
Medlem

Re: IE7, vilket skämt!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasy

Skandal, så slött av Microsoft. På 5 år lyckades de lösa ett ytterst fåtal CSS buggar, bygga in tabs (som funnits i andra webbläsare sedan tidens början) och en usel RSS läsare samt ett lamt skydd mot phising som kräver att man aktiverar det (hur många som behöver detta skydd kommer att göra detta).

Har du altså provat IE7 själv, eller går du efter texten du har citerat?

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Jag skulle inte vara så snabb att klanka ner på IE 7 eftersom det, precis som ni säger, är i betastadiet. Stöd för transparent PNG finns och fler CSS-fixar lär det bli på vägen mot skarp version. Den som lever får se...

Permalänk
Medlem

Avant Browser

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NineFour
Firefox ^^

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mysterious
Eldräv !

Citat:

Ursprungligen inskrivet av blixa
Nej, Safari ska det vara.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cyberz
Avant Browser

Jag trodde det var IE 7 vi skulle diskutera i denna tråd...

Permalänk
Geeks
SweClockers

Det är precis så monopol fungerar. Microsoft behöver inte förbättra ett piss, eftersom huvuddelen av sålda operativssystem följer med nya datorer. Med lite marknadsföring och "puts på ytan" så hänger uppgraderarna på dom med. Efter en tid så blir det outhärdligt att använda något annat operativsystem än det senaste, eftersom hårdvarutillverkarna slutar skriva drivrutiner till äldre system.

Tant Agda och farbror Olof behöver de inte bekymmra sig över, de kommer aldrig installera något annat än det som de alltid använt (läs IE).

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet 1–3 » SweClockers chefredaktör 2007–2015 (Team Jonas, Emil, Jacob och Ytterberg)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xphaze
Det är precis så monopol fungerar. Microsoft behöver inte förbättra ett piss, eftersom huvuddelen av sålda operativssystem följer med nya datorer. Med lite marknadsföring och "puts på ytan" så hänger uppgraderarna på dom med. Efter en tid så blir det outhärdligt att använda något annat operativsystem än det senaste, eftersom hårdvarutillverkarna slutar skriva drivrutiner till äldre system.

Tant Agda och farbror Olof behöver de inte bekymmra sig över, de kommer aldrig installera något annat än det som de alltid använt (läs IE).

Nog för att dom har monopol, men finns det inte en uns utav "stolthet" från dom som utvecklar mjukvaran? Dom skulle väl ganska lätt kunna komma upp i tex firefox kvalitet om dom bara ville? Tror inte microsoft anställer idioter. Eller?

Permalänk

Microsoft har klurat ut att de genom att lägga till tabbar kan få den breda massan att sluta byta till alternativa webbläsare. Just tabbfunktionen är den för icke-tekniska användare mest påfallande skillnaden mellan IE och Firefox.

Microsoft har ännu en gång misslyckats att vinna en smula förtroende.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av polygon5
Nog för att dom har monopol, men finns det inte en uns utav "stolthet" från dom som utvecklar mjukvaran? Dom skulle väl ganska lätt kunna komma upp i tex firefox kvalitet om dom bara ville? Tror inte microsoft anställer idioter. Eller?

Handlar om prioriteringar. MS behöver inte satsa resurser på utvecklingen helt enkelt. De kan koncentrera sig på områden där de ännu inte har monopol. (sökmotorer, antivirus, konsolmarknaden, webtjänster för att nämna några)

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet 1–3 » SweClockers chefredaktör 2007–2015 (Team Jonas, Emil, Jacob och Ytterberg)

Permalänk
Medlem

Vi bör väl tänka på att detta inte är den slutliga versionen av Internet Explorer 7 som läckt ut, utan en tidig beta-version.

Permalänk
Medlem

Var det någon som trodde att IE 7 skulle bli något revolutionerande? Microsoft gör som de brukar när de ska skriva nya program. De öppnade koden för IE 6 sedan tog de "File --> Save as" IE 7.

Visa signatur

MacBook Pro: 2.0GHz Intel Core Duo / ATI x1600 256MB / 1x1GB 667 DDR2 / 100GB SATA Drive@5400rpm

Permalänk
Medlem

Lol opera 8.02!

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk

Somsakt IE7 är ju bara i beta stadiet och många fel och brister som raporteras till MS kommer säkerligen fixas innan den lanseras... Kör själv på IE6 och tycker det fungerar skitbra till vanliga sidor men är man inne på skumma sidor föredrar jag nog Opera...

Visa signatur

MacBook Pro 13,3 M1 - 2020
iMac 21,5 4K - 2017
iPad Pro 10,5 Wi-Fi 32 GB - 2017
iPhone 13 128 GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ashim
Jag skriver detta i IE7, och jag tycker det fungerar utmärkt.

Jag skriver också detta i IE7 och kan meddela...
IE har fan aldrig vart bättre!
Tycker att snabbheten är enorm, nästan i klass med opera..
Nu får ni gärna klaga på mig, men jag har också ogillat IE fram till IE6.. men nu med IE7 så är det en av dom bästa jag använt på länge!

Trodde aldrig jag skulle säga detta... men:
Tummen upp för Microsoft!

Visa signatur

C#/MonoGame Fanatiker.
Pixel Artist & Game Developer

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AJL
Jag skriver också detta i IE7 och kan meddela...
IE har fan aldrig vart bättre!
Tycker att snabbheten är enorm, nästan i klass med opera..
Nu får ni gärna klaga på mig, men jag har också ogillat IE fram till IE6.. men nu med IE7 så är det en av dom bästa jag använt på länge!

Trodde aldrig jag skulle säga detta... men:
Tummen upp för Microsoft!

Håller med till 100%, fungerar utmärkt

Visa signatur

. C++
. PHP

Permalänk
Medlem

IE 7 i winxpsp2 svensk

Permalänk
Medlem

Kan man få tag i betan nånstans?
vill så gärna testa

Visa signatur

#unsure

Permalänk
Medlem

IE7 blir säkert jättebra att använda för den stora massan. När jonasy startade den här tråden så var det ur webbutvecklarens perspektiv och det är ju en helt annan sak.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xphaze
Handlar om prioriteringar. MS behöver inte satsa resurser på utvecklingen helt enkelt. De kan koncentrera sig på områden där de ännu inte har monopol. (sökmotorer, antivirus, konsolmarknaden, webtjänster för att nämna några)

Jaa, det och världsherravälde.

Permalänk
Gäst

Jag tror som många här att IE kommer bli bra.
Tänk på nu att tråden handlar om en Betaversion och allt arbete är inte klart.Man ska inte måla "fan" ännu,men jag hoppas att Microsoft tar åt sig all kritik oavsett om det är positiv eller negativ.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DreamMaan
Jag tror som många här att IE kommer bli bra.

"Windows är som att röka, prova aldrig.....Du blir beroende, dum och det kostar bara pengar!"

Direkt från hästen mun, eller vad heter det?

Permalänk
Medlem
Citat:

I want to be clear that our intent is to build a platform that fully complies with the appropriate web standards, in particular CSS 2 ( 2.1, once it’s been Recommended). I think we will make a lot of progress against that in IE7 through our goal of removing the worst painful bugs that make our platform difficult to use for web developers.

IE Blog

Visa signatur

We are stuck with technology when what we really want is just stuff that works.
blog - flickr - del.icio.us - last.fm