[PHP/mysql] Hur extrahera data från flera joinade tabeller på bästa vis

Permalänk

[PHP/mysql] Hur extrahera data från flera joinade tabeller på bästa vis

När man joinat väldigt många (4) olika tabeller i mysql kan man en tabellstruktur som ser ut något sånthär:

mat grönsaker potatis NULL mat grönsaker tomat NULL mat baljväxter ärtor NULL mat godis äckligt saltsill mat godis gott brio knark farligt opium NULL knark jättefarligt herion NULL

Om man nu vill skriva ut dessa som en hirarkisk lista:

- mat x grönsaker o potatis o tomat x baljväxter o ärtor x godis o äckligt » saltsill o gott » brio - knark x farligt o opium x jättefarligt o herion

Finns det något bra sätt att få ut just dessa, relevanta fält, utan att behöva krånga till det för mycket i php... Just nu kör jag med en väldigt bökig historia, som visserligen fungerar, men skapar en hel del problem. Skulle slippa en hel del huvudvärk om det fanns något annat bättre sätt.

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk
Hedersmedlem

Inte så länge du inte har någon struktur på din databas. Gör om den, med konsekventa kolumner.

Sen är det ganska mycket lättare att gruppera och sortera hej vilt.

Permalänk

Inget fel på strukturen, problemet är själva frågan tror jag, eller hur jag skall ordna upp resultatet..

Såhär kan sqlsatsen se ut:

SELECT menu.menu_name, menu_sub.menu_sub_name , menu_sub_sub.menu_sub_sub_name FROM menu > LEFT JOIN menu_sub ON menu.menu_name = menu_sub.menu_name > LEFT JOIN menu_sub_sub ON (menu_sub.menu_sub_name = menu_sub_sub.menu_sub_name);

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org