Spelen räcker inte till!

Permalänk

Spelen räcker inte till!

Först var det 9800pro som var det värsta, ca 1 år senare kom X800-korten och sen Nvidias 6800-kort och sedan dess har vi fullkomligt bombarderats med Ultra och XT och andra mer eller mindre hottade modeller.

Nu finns ju även 7800-serien som t.o.m ska vara 40-50% bättre än ett 6800U, och så vitt jag vet så fanns det inte ens nåt spel som 6800U hade ens lite problem med - samma sak med X850XT.

Ändå finns det redan nu ett 7800GTX och snart ATI´s R520(eller vad det nu heter)baserade kort. Lite onödigt ärligt talat!
Ok jag klagar inte visst är det kul att utvecklingen går framåt, men nu har det ju faktiskt gått snabbare än vad spelutvecklingen har hunnit med.

Det är ju dags att uppgradera sig snart har vart på väg över ett år nu men eftersom marknaden ändrar sig så pass kraftigt hela tiden - och mitt nuvarande graffe trots alla förväntningar klarar av ett nytt spel som jag trodde var tvärkört - så blir det att man sitter och väntar på bättre och bättre kort hela tiden.

När sjutton kommer spelen som inte dagens kort klarar av egentligen? Och då menar jag inte ElderscrollsIV eller Prey, Quake4 etc för dom kommer och funka finfint med dagens kort.

Visa signatur

A64 X2 4400+//XP-120mm\\DFI-Lanparty Ultra-D//Gainward 7800GTX\\CorsairTwinxC2 2048MB//WD-Raptor74GB10000rpm+300GB\\Tagan480W 2force

Permalänk
Medlem

Så länge folk fortsätter köpa de nyaste och häftigaste grafikkorten så kommer de fortsätta att utvecklas mot högre klockfrekvenser och sånt. Det finns ju folk som spelar BF2 på 1600x1200 med AA/AF som kräver en del, sen om det är lönt får man ju fråga sig själv.

Däremot om folk hade insett att de inte behöver det så hade kanske tillverkarna försökt göra strömsnålare, kallare och tystare grafikkort med samma prestanda. En möjlighet i alla fall.

Finns det en köpare, finns det någon som vill sälja.

Visa signatur

Sitter här och pillar mig i naveln.

Permalänk

Visst är det så men det vore iallafall roligt om spelen kunde utvecklas lika snabbt som korten.
Fast nu när nästa generations konsoler är här tror jag faktiskt att det kommer att gå lite snabbare. Iallafall med X360 pc-konverterningarna.
Bara och hoppas.

Ska iallafall köpa ett nytt graffe till runt nyår någon gång. Förhoppningsvis blir det ett ATI om dom har hunnit släppa sin variant av superkort.
Är ingen fanboy av ATI men har alltid gillat deras drivrutiner bättre, det finns fler och med mer inställningsmöjligheter.

Visa signatur

A64 X2 4400+//XP-120mm\\DFI-Lanparty Ultra-D//Gainward 7800GTX\\CorsairTwinxC2 2048MB//WD-Raptor74GB10000rpm+300GB\\Tagan480W 2force

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är rätt skönt att man inte måste köpa ett nytt grafikkort varje år. Angående konsolerna så kanske dom driver på det lite eftersom dom har jäkligt nice grafik när dom kommer, men sen hänger dom ju kvar i ett antal år också.

Det vore trevligt om spelutvecklarna kunde optimera spelen bättre till PC och på så vis få snyggare spel utan högre krav på hårdvaran, som till konsolerna. De spelen blir ju lite snyggare med åren trots samma hårdvara. Tyvärr är det ju svårt när det finns så många olika typer av hårdvara med olika drivrutiner m.m.

Visa signatur

4670K@4.4, GTX760-DC2OC-2GD5, Z87I-PRO, 8GB RAM (CML8GX3M2A1600C9), Seasonic G-550 550W

Permalänk
Hedersmedlem

Att klaga på att garfikkorten är för bra!!! allt skall man då få höra.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk

Sitter man på en 21" CRT så är det klar att man måste ha ett 7800GTX?

Permalänk
Medlem

nej man måste ha 2

minst!

/kale

Visa signatur

2006-09-21 - Dagen då Swec lyfte

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Att klaga på att garfikkorten är för bra!!! allt skall man då få höra.

Om du läser så ser du att jag t.o.m har skrivit att jag inte klagar...tycker bara det är synd att spelen inte hänger med i samma takt som graffekorten!

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Miraculix81
Om du läser så ser du att jag t.o.m har skrivit att jag inte klagar...tycker bara det är synd att spelen inte hänger med i samma takt som graffekorten!

Men du klagar ju även om du inte säger att du gör det....:p

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

vad för grafikort ska man ha till Bf 2 , har GF 4 4800 se. det klara inte BF 2

fundera på köppa det sista apg grafikort . spara pengar till dubbla prossor om mjukvaran kund hänga på i utvecklingen

tittat på DDR3 med 256 , för apg

kan du göra flera saker , köra virus program sitta spela lysna på mp3 samtidigt

Visa signatur

Är dyslektiker
asus p4c800 E delux Intel 478 3.2GHzPrescott Hyper48 cup kylare Hitachi hårdisk250gb Crucial PC4000 BallistiX & Tr 500 mhz 1500 mb His 850 agp 540/1180 OCZ 700 watt Thermaltake Kandalf Super Tower Xaser VA9000BWS Plextor 716A IDE Samsung TS H352A

Permalänk
Antielefant

Hahahaha, ja mycket ska man höra.

Köp ett 7800 GTX, eller till och med två, sen laddar du upp Everquest 2 och tittar på grafiklagget

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

då måst jag bytta moderkort , om jag ska ha 7800 seri finns bara till Pci express , jag har som sockel 478 ,

Visa signatur

Är dyslektiker
asus p4c800 E delux Intel 478 3.2GHzPrescott Hyper48 cup kylare Hitachi hårdisk250gb Crucial PC4000 BallistiX & Tr 500 mhz 1500 mb His 850 agp 540/1180 OCZ 700 watt Thermaltake Kandalf Super Tower Xaser VA9000BWS Plextor 716A IDE Samsung TS H352A

Permalänk
Avstängd

De finns visserligen moderkort med PCI-Express till socket 478 men de känns egentligen som en nödlösning för att kunna köra de häftigaste grafikkortet. Men är man nöjd met datorn i övrigt så kan man ju köpa ett 7800GTX och ett ASUS P4GD1 moderkort.

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Medlem

den dagen Unreal Tournament 2007 med den nya UnrealEngine 3 kommer ut kan jag nog garantera att vi behöver 7800gtx och liknande

Permalänk
Medlem

Spelen har inte alls hängt med i utvecklingen, få spel är mer krävande (och nästan inga är snyggare) än gamla Far Cry och det fanns, och flyt på bra, redan på R9xxx/FX-tiden. Quake4 kanske är ett litet steg framåt men det behövs mer och det kanske F.E.A.R erbjuder men då är man fortfarande en generation efter då det går utmärkt på ATI's X och nvidias 6-sereie av kort.

UT07 lär kunna pressa ur ganska mycket ur R5xx/7xxx korten men då är nästa generation kort redan här...

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem

Ja, det är väl lite så att grafikkorten nästan har utvecklats snabbare än vad speltillverkarna trott.
Det har ju nästan aldrig varit så förut att man kan köra rubbet på max även med ny hårdvara.

Jag tror en anledning är att det blir allt större spridning på grafikkorten. Finns många som har 4200 kort tex och speltillverkna vill nog gärna att det ska funka på dessa potentiella kunder också.

Sedan är det så att det är rätt svårt att hantera de nya grafiska teknikerna för speltillverkare. Det är tex grymt jobbigt att göra normal maps, och specular maps osv tar också tid. Den nya displacement mappingen kommer göra sjukt stor skillnad när den börjar användas mer fullt ut, men den kräver också såklart mycket jobb.

Men visst frågan är om det kommer några grafikkortskillers inom rimlig tid.
/Andreas

Permalänk
Medlem

Det är ju inte svårt att göra normalmaps, har testat själv med Nvidias verktyg. Men det är klart att allt som man gör tar längre tid och tid är pengar.

Visa signatur

4670K@4.4, GTX760-DC2OC-2GD5, Z87I-PRO, 8GB RAM (CML8GX3M2A1600C9), Seasonic G-550 550W

Permalänk
Medlem

Rent tekniskt är det inte så svårt. Men praktiskt är det enormt tidsödande. Du kommer inte ifrån att du plötsligt måste modelera detaljerna som du innan bara behövde rita dit. Hårvaran har också problem att hänga med, 3d programmen har helt enkelt problem att hantera miljontals polygoner.

/A

Permalänk
Medlem

Jag anser att spelen är sjukt dåligt optimerade/programerade.
Vi behöver inte snabbare grafikkort som gör samma sak som förra generationen.
Vad som vore fint är bra optimerade spel till befintlig hårdvara och när det kommer nya kort låt det då vara kort med en mängd nya effekter i hårdvaran som gör spelen till just det kortet/korten snyggare och mer grafiskt realistiskt.

Vi behöver inte mer av samma som vi har nu, dvs skitdåligt optimerade spel och nya grafikkort som nästan bara gör att du kan spela dom dåligt optimerade spelen med mera Fps och mera AA/AF. För det är så det är, vi blir lite lurade av alla tuffa faktermer och lull lull som dom senaste grafikkorten skyltar med.

Det finns två stora aktörer nu, Ati och Nvidia.. Ska det vara så svårt att optimera för dem?
Ska det vara så svårt för Ati och Nvidia att göra bra drivrutiner? Nu kommer det minst en ny drivrutin i månaden.. Det vore bättre om dom tog längre tid på sig och gjorde dem rätt!

Det ska inte behövas 5 st patchar för att spel ska fungera och det ska inte behövas att prova sig fram vilken drivrutin som fungerar.

Det hela är ett stort skämt på konsumenternas bekostnad!

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Samsung Odyssey Neo G8 4K 240Hz. MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SCORPIUS
Jag anser att spelen är sjukt dåligt optimerade/programerade.
Vi behöver inte snabbare grafikkort som gör samma sak som förra generationen.
Vad som vore fint är bra optimerade spel till befintlig hårdvara och när det kommer nya kort låt det då vara kort med en mängd nya effekter i hårdvaran som gör spelen till just det kortet/korten snyggare och mer grafiskt realistiskt.

Vi behöver inte mer av samma som vi har nu, dvs skitdåligt optimerade spel och nya grafikkort som nästan bara gör att du kan spela dom dåligt optimerade spelen med mera Fps och mera AA/AF. För det är så det är, vi blir lite lurade av alla tuffa faktermer och lull lull som dom senaste grafikkorten skyltar med.

Det finns två stora aktörer nu, Ati och Nvidia.. Ska det vara så svårt att optimera för dem?
Ska det vara så svårt för Ati och Nvidia att göra bra drivrutiner? Nu kommer det minst en ny drivrutin i månaden.. Det vore bättre om dom tog längre tid på sig och gjorde dem rätt!

Det ska inte behövas 5 st patchar för att spel ska fungera och det ska inte behövas att prova sig fram vilken drivrutin som fungerar.

Det hela är ett stort skämt på konsumenternas bekostnad!

Ligger mycket i det där, tror jag med. De är inte intresserade av att optimera drivisar utan släpper hellre nya, dyra, kort som har bättre råstyrka. Sen ligger de dessutom minst två generationer framåt hela tiden, men istället för att vänta lite längre och släppa rejält mycket snabbare kort, mjölkar de marknaden med lagom snabbare kort som släpps oftare. (DVD-brännare är också ett bra exempel.) Vi konsumenter är ofantligt lurade, som i många andra fall...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av f97ao
Rent tekniskt är det inte så svårt. Men praktiskt är det enormt tidsödande. Du kommer inte ifrån att du plötsligt måste modelera detaljerna som du innan bara behövde rita dit. Hårvaran har också problem att hänga med, 3d programmen har helt enkelt problem att hantera miljontals polygoner.

/A

Jag håller med om att det är tidsödande om man modellerar högupplösta modeller där man innan bara behövde göra en lowpoly-modell. Den tekniken ger bra normalmaps och jag tror att man allra oftast gör så, men man måste inte göra så faktiskt.

Du kan lägga på en gråskalig height map på en vägg te.x och få ut en normal map utifrån det. Väldigt små detaljer bör göras på det viset istället för att modellera. Fjäll på en karaktär är inte så effektivt att modellera till exempel. Idag är inte normal maps i spel så extremt detaljerade så att man kan se små fjäll kanske, men ville bara belysa att det finns olika tekniker.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det är ju inte alls lika ekonomiskt försvarbart att optimera drivrutiner (som sedan skeppas ut gratis) som att göra nya grafikkort som man sedan kan sälja till skyhöga priser och tjäna pengar på. Så som vanligt är det pengarna som styr. Tänk om företagen skulle tjäna pengar på att optimera korten, då skulle det blir fart kan jag tänka mig.

Men sen blir det ju svårt att optimera hela system till en pc när det är så många parter som måste sammarbeta. Hur som helst blir optimeringar lättare på konsoller. Sätt en standard att ha tangentbord och mus till dagens konsoller så kommer försäljningen att stiga i taket. Det är nog många med mig som fortsätter att klamra sig fast vid PCn (för gaming) just pga att konsollerna inte har tangentbord och mus som standard.

Om detta sker kommer datorer få en annan betydelse för många gamers tror jag. Man skulle inte behöva lägga ut flera tusen varje år på en massa hårdvara utan man kunde lägga dessa pengar på spel istället.

Ett exempel:
Du köper en dator som du ska ha till allt utom gaming. Då blir den inte dyr.
Spelar gör du på ditt konsoll som nu har tangentbord och mus med som standard, även två gamingkontrollers såklart. Nu kanske vi skulle börja prioritera tysta datorer allt mer, nu när vi inte behöver all denna prestanda.
Kanske en bärbar datorn skulle vara optimal, eller en liten barebone kanske.

Nu vet jag att det säkert är fler som tänker, varför inte ersätta datorn helt genom att erbjuda saker som enkel ordbehandling, fotoredigering och surfning på konsollen oxå. (Mer som en komplett nöjes och nyttomaskin som används vid TV'n) Men då blir det ett lite för stort hopp än så länge. Börja med att sätta in en bra standard för tangentbord och mus till konsollerna.

Detta skulle förändra dator och gamingmarknaden rejält skulle jag tro, på många sätt.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Curly
Spelen har inte alls hängt med i utvecklingen, få spel är mer krävande (och nästan inga är snyggare) än gamla Far Cry och det fanns, och flyt på bra, redan på R9xxx/FX-tiden. Quake4 kanske är ett litet steg framåt men det behövs mer och det kanske F.E.A.R erbjuder men då är man fortfarande en generation efter då det går utmärkt på ATI's X och nvidias 6-sereie av kort.

UT07 lär kunna pressa ur ganska mycket ur R5xx/7xxx korten men då är nästa generation kort redan här...

Precis!=)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80

Ett exempel:
Du köper en dator som du ska ha till allt utom gaming. Då blir den inte dyr.
Spelar gör du på ditt konsoll som nu har tangentbord och mus med som standard, även två gamingkontrollers såklart. Nu kanske vi skulle börja prioritera tysta datorer allt mer, nu när vi inte behöver all denna prestanda.
Kanske en bärbar datorn skulle vara optimal, eller en liten barebone kanske.

Nu vet jag att det säkert är fler som tänker, varför inte ersätta datorn helt genom att erbjuda saker som enkel ordbehandling, fotoredigering och surfning på konsollen oxå. (Mer som en komplett nöjes och nyttomaskin som används vid TV'n) Men då blir det ett lite för stort hopp än så länge. Börja med att sätta in en bra standard för tangentbord och mus till konsollerna.

Detta skulle förändra dator och gamingmarknaden rejält skulle jag tro, på många sätt.

Gillar den teorin faktiskt. Vi sparar pengar, och spelen blir bättre!