Vilken är den svalaste processorn just nu?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av airhead
Är den väl inte alls, den går ju på 0.1v mer orginal.

Nej, båda går väl på 1,4v som standard?

edit:
- http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/display/athlon64-venice_...

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Uj där ser man. Tycker det har basunerats ut att Venice är så väldigt mycket bättre och energisnålare men det var tydligen en halvsanning

Permalänk
Medlem

Verkar dock som Venice är den mest okonomiska, och att man loosar 2 grader har jag nog råd med...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dazzin
Men hur gör man det rent praktiskt? Är det bara att gå in i bios och sänka strömmen? Om man sänker för lågt, stänger datorn av sig då och man måste rensa cmos för att börja om? I så fall är det klockrent. Berätta gärna.

Jo, man går bara in i BIOS och sänker spänningen. Inget krångel egentligen. Om man sänker får lågt märker man det vanligtvis genom att datorn krashar eller startar om. Kör man test-programmet Prime95 för att testa stabiliteten, så brukar man ganska snabbt hitta gränsen för processorn. Oftast behöver man inte heller rensa CMOS om man går för lågt, utan det är bara att gå in i BIOS och höja lite igen.

Sedan behöver du tänka på en viktig sak: Moderkortet du köper måste ha möjlighet till att köra processorn på låga spänningar. Detta har nämligen inte alla moderkort. Kolla på tillverkarens hemsida, kika runt på nätet eller fråga på forum innan du köper. Moderkortet bör ju helst tillåta spänningen att ställas så lågt som 1,0V.

EDIT: Angående Venice vs Winchester så finns det lite olika resultat där. Lost Circuits rapporterar, till skillnad från X-bit Labs, att Venice är effektsnålare än Winchester.

Permalänk
Medlem

Alright, tack för klargörandet, då skall jag vara extra medveten om det vid tester.

Det är lite hucket som stucket med andra ord, gällande processornerna, billigaste alternativet är nog det bästa valet.

Permalänk
Medlem

Venice 3000+ utan tvekan som du undervoltar

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dazzin
Det är lite hucket som stucket med andra ord, gällande processornerna, billigaste alternativet är nog det bästa valet.

Nja, Venice är nog bästa valet som sagt. Kan vara ett par tior dyrare än Winchester ibland.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
Nja, Venice är nog bästa valet som sagt. Kan vara ett par tior dyrare än Winchester ibland.

Finns i princip inte kvar några WC i butik, du får en Venice för 1173:- så det är bara att köra.

Permalänk
Medlem

Jo givetvis, jag syftade på Venice också.

Vad har ni att säga om m-ATX kort då? Förlorar man multum i prestanda eller är det marginellt? Det är ju rätt lockande med att ha så mycket fritt utrymme. 1PCIe plats samt 3 PCI räcker gott och väl.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
Min A64 ligger faktist på rumstemp exakt när datorn är avstängd..

Kan vi hålla oss till topic tack.

Du menar att jag inte talar sanning?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Avstängd

min HTPC (socket s754 2800+ Sempron med fx5950 kort) klarar HD matrial i 720p har inte provat 1080i då min projektor har 1280x720p. Men om en sempron klarar HD borde en AMD64 med motsvarade grafiksom jag klara det galant.

mATX: det är ingen skillnad i prestanda utan enda skillnaden är antalet platser. Dock vet jag inte om det fnns några bra mobos för 939 och mATX.. tror det finns VIA, men jag skulle köpa nforce

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Du menar att jag inte talar sanning?

Jag menar att temperaturer i sig är ganska intetsäganda i de flesta fall, idle-temps i synnerhet. Och att folk som rabblar sina temps inte tillför tråden något.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

CyberVillain:
Hur skickar du ut 720p?

Vicotnik:
Ok.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Avstängd

DVI

Visa signatur