Hjälp....!!! Nytt moderkort och det vill inte starta....

Permalänk

Hjälp....!!! Nytt moderkort och det vill inte starta....

Hämtade ut mitt nya moderkort på posten och pulade i det i burken....I med prolle ,grafik och minnen...och skiten vägrar starta....Fick felsöka....flytta minnena,ha ett minne, byta till pci grafikkort...mm...

Inget händer...fläktarna på grafik och prolle kör i 2 sekunder sen stannar allt....

Mina prylar.._:

Asus A7NBX-E deluxe
Amd Athlon XP 2700+
Sapphire Radeon 9500 Pro
elixir 512 Mb DDR 400 PC3200 eller RAmos DDR 333 PC2700
COLORSit 400W PS

det ska ju räcka för att datorn ska gå igång...och grejerna ska ju passa ihop...MoBo har ju 400/333/266/200FSB, minnena ska ju gå på 333 el 400 ...prollen 2700+ ska ju funka med det kortet...
Alla prylarna bör ju minst kunna köra 333Mhz....

Alla tips välkomna !!!

Permalänk

Kortslutning någonstans?
Dubbelkolla alla anslutningar, kablar osv

Visa signatur

MIN DATA! P200MMX | 64MB | vet ej HDD | fett graffe | modekort: inbyggt | 600W agg | Grymma temps

Permalänk
Medlem

Din cpu körs i 133 och dina minnen som körs i 166 funkar inte iaf? Den kombinationen borde funka men däremot inte säkert att det funkar med 200 minnen.

Men kolla vad som händer om du börjar plocka dän grej efter grej och startar upp datorn för då bör den felindikera med pipsignaler att det saknas grejer.

Kolla även så cpu får adekvat kylning så det inte är så att den blir överhettad och därför stängs av då mk indikerar detta.

Permalänk
Medlem

Som ovan nämnde, prova att plocka bort grafikkort, minne. Kan vara kortslutning vilket också nämndes, i annat fall kan det vara fel på moderkortet eller kanske nätagget.

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein

Permalänk
Medlem

Re: Hjälp....!!! Nytt moderkort och det vill inte starta....

Citat:

Ursprungligen inskrivet av chris_ctw
Hämtade ut mitt nya moderkort på posten och pulade i det i burken....I med prolle ,grafik och minnen...och skiten vägrar starta....Fick felsöka....flytta minnena,ha ett minne, byta till pci grafikkort...mm...

Inget händer...fläktarna på grafik och prolle kör i 2 sekunder sen stannar allt....

Mina prylar.._:

Asus A7NBX-E deluxe
Amd Athlon XP 2700+
Sapphire Radeon 9500 Pro
elixir 512 Mb DDR 400 PC3200 eller RAmos DDR 333 PC2700
COLORSit 400W PS

det ska ju räcka för att datorn ska gå igång...och grejerna ska ju passa ihop...MoBo har ju 400/333/266/200FSB, minnena ska ju gå på 333 el 400 ...prollen 2700+ ska ju funka med det kortet...
Alla prylarna bör ju minst kunna köra 333Mhz....

Alla tips välkomna !!!

könde med mitt abit.. ambulans moderkort också ..

först så funkade datorn sen la den av .. bytre till asus. funkar perfekt sedan dess .

skicka tillbaka sakerna

Visa signatur

walls dont lite

Permalänk

Har plockat ut MB...Satte det på icke ledande yta...Plockade bort grej på grej...Grafik, minne....

Till slut hade jag bara nät aggregat, MB och processor + fläkt....

Samma sak händer oavsett vad jag gör....Trycker på power och fläktarna rullar 1 sekund sen stannar allt av och det hjälper inte att trycka på strömknappen igen...Måste stänga av knappen bak på aggregatet för att powerknappen ska starta systemet....

Det är nog så att kortet är paj...Det var packat utan packmaterial...Bara en kartongbit viken runt moderkortslådan....Tattarfirma...!!! kommer aldrig att köpa nåt där igen...Chansade...600 spänn för kortet...Jag ignorerade alla varningar på dom men turen var inte med mig...

Permalänk
Medlem

För att utesluta att det är nätagget som är boven i dramat så om möjligt prova med ett annat. Har varit med om att moderkort inte funkat med nätagg A men när jag provat nätagg B så har det startat.

Sen kan ju CPU ha gått sönder men jag antar att du varit försiktig vid monteringen av kylaren så inte kärnan skadats?

Permalänk

Har provat med ett andra nätaggregat....samma sak.....Prollen borde vara OK....suttit i en annan burk fram till och med förra veckan....Har legat i orginalkartong sen dess....

Nej jag har nog gått på en nit....Oseriös firma, men dom var dom enda som hade kortet i lager....och billigt....där fick jag....Dom lär ta betalt för garantifelsökning och all frakt dessutom så det här lär bli ett dyrt moderkort....

Permalänk

jag hade samma problem när jag köpte en ny kylfläns till min prolle å problemet var att kylflänsen inte satt på ordentligt, satte fingret på så att den startade å gick in i bios å kollade, tog bort fingret å då for den upp på 108 grader å dog. Satte helt enkelt dit den som den skulle sitta å vips så startade den jättebra, hade dock lite för bråttom i början när jag hade nyköpt allt, där var felet

Visa signatur

Mera COOP åt folket

Permalänk

Tack för hjälpen....Det var fläkten....Fläkten jag testade moderkortet med var inte en äkta socket A fläkt....Var nere och köpte en riktig Socket A fläkt med rejäl kylfläns och kylpasta...

Den startade direkt....:)

tusen tack till alla tipsare...