Permalänk
Medlem

Precis som TrumJalle säger så skrev jag att man HÖR fläkten på 5.5volt, det är klart du inte hör din VF700 på 5.5 volt om ditt nätagg låter mer men har man tyst dator i övrigt hör man den.
SOM JAG SKREV så låter den dock _INTE_ för mycket.
Utan skälet till att jag inte gillar den är att den dammar igen! Det har nada med ljudnivån att göra.

Tidigare skrev jag du kan ju läsa igen: "Jag har en VF700 hemma och ja den går att höra även på 5.5volt dock tycker jag den är helt okej på 5.5 men jag ogillar den pga att det är så fruktansvärt onödigt benägen att samla damm! den dammar igen hur snabbt som helst! inga andra komponenter har problem med damm för mig. Hade även en zalman cpu fläns och den damma igen lika snabbt den, därav vill jag inte använda VF700."

Sist men inte minst vill jag säga....
Bryr ni er inte om hur mycket eran dator låter behöver ni inte skriva det i denna tråd och förstöra den med onödigt krafs!!! Låt istället oss som inte gillar när datorn låter skriva och diskutera sinsemellan... Håller du inte med oss kan du skapa en egen tråd om hur tyst originalkylningen är...

Visa signatur

Dell 2405FPW 24" TFT - Intel C2D 6420@3,2ghz - Asus P5B-DLX - Geforce 7800GT@475/1265 - Lian-Li PCV1100 - 2GB DDR2 - 1TB HDD
"Why go performance when you can go stealth?"

Permalänk
Medlem

Jo, att den dammar igen är väl egentligen enda nackdelen. Men det går ju att lösa med dammfilter och/eller truckluft. Lite krångel, men den smällen är jag beredd att ta.

Permalänk
Medlem

Hejsansa! Nu har jag hämtat hem och monterat min Zahlman 700VF på mitt xfx7800gtx. Installationen var sinnesjukt enkel men väldigt pilligt att få av stock kylaren. Tur att jag hade "ultra" små skruvar så jag fick av ovansidan.

Monteringen av Zahlman kylaren var som sagt enkel, bara följ instruktionen så kan det inte skita sig.

Reslutatet dårå?:D

Stock:@470/1437mhz c.a 51 idle/80 load med 27-30 grader ambient
VF700:@486/1460mhz c.a 40-45 idle/67 load med 27-30 grader ambient

Mitt gtx har just nu "ström torka", jag kan antingen köra gpu/mem i 530/1350mhz eller 1486/1460mhz.

Jag väljer såklart den understa då jag vet att minnet ger mer prestanda än core.

Slutsats: Jag måste VOLTMODDA:D *sneglar mot kinck:)* Samt att jag är nöjd med mitt köp av kylaren

P.S Allt gjordes med 5V@fläkten, ska testa 12V sen när jag har tid&ork

Over and out!

Visa signatur

Yrke: Certifierad Fibertekniker
Hi-Fi: Harman Kardon HK990 |Dynaudio Contour 1.3 | CORDA Headfive | Grado RS1 | Ultimate Ears Super fi5 EB | beyerdynamic DT770Pro 250Ohm | REL B3
HTPC: Intel Nuc Haswell | Console: XBOX One Projektor: Sony HW30ES Duk: Euroscreen Reactor III

Permalänk

gutt

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TrumJalle
Det kan ju faktiskt vara så att man har investerat i riktigt tysta fläktar, fläktstyrning, gummiupphängda hårddiskar, bitumen- och ljuddämpmattor osv. osv. och sen stoppar man in ett grafikkort som helt enkelt är mycket mer högljutt än alla andra delar i datorn? Då är det väl inte konstigt att man blir lite lack och söker alternativ till att tysta även grafikkortet?

Jag har försökt sänka ljudnivån i min dator så mycket det går med vatten och många men tysta (låg RPM) fläktar. Till mitt nya 7800gt ville jag först inte köra vatten då det är mycket jobbigare att skifta grafikkort om man måste koppla loss slangar etc vid varje byte. Jag skaffade mig därför en Arctic Cooling-kylare då jag ansåg att ljudnivån från oriinalfläkten var alltför hög. AC-kylaren kylde bättre och klart tystare än originalkylaren MEN den var inte tillräckligt tyst, den var faktiskt den enskilda komponent i mitt system som var mest högljudd varför jag tillslut fick ta och byta till vatten även till grafikkortet.

Att man har höga krav på ljudnivå innebär inte att man är störd! Skärpning SPLiTi!

Håller fulltständigt med dig. Har man medvetet köpt antec sonata, acoustipack, tysta fläktar och diskar som är känd för att hålla låg ljudnivå så vill man inte att fläkten på grafikkortet skall spräcka ens strävan efter en så tyst dator som möjligt. Vem vill ha en flygplansmotor i vardagsrummet? Intresset för datorer som håller låg ljudnivå verkar vara ganska lågt här på swec, men snälla, ifrågasätt inte dom som vill hitta tystare alternativ till sina system. Lite mognad här i forumet hade varit på sin plats.

Visa signatur

Core I7 7700k . Asus GTX 1080 . 32GB Corsair Vengeance . Asus Maximus IX . Corsair AX860 . Samsung 960 PRO Nvme ssd x2 raid0

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av devilstar
Håller fulltständigt med dig. Har man medvetet köpt antec sonata, acoustipack, tysta fläktar och diskar som är känd för att hålla låg ljudnivå så vill man inte att fläkten på grafikkortet skall spräcka ens strävan efter en så tyst dator som möjligt. Vem vill ha en flygplansmotor i vardagsrummet? Intresset för datorer som håller låg ljudnivå verkar vara ganska lågt här på swec, men snälla, ifrågasätt inte dom som vill hitta tystare alternativ till sina system. Lite mognad här i forumet hade varit på sin plats.

Håller med, så fort man säger att vf700 inte är särskilt tyst eller något liknande. Då blir man påhoppadav alla som har en jetmotor i datorn och säger att man inte hör fläkten alls! Konstigt...

För mig är största problemet hårddiskarna. De är helt enkelt för högljudda. Men för gemene man räcker nog vf700 till det mesta.

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk
Medlem

Jag tycker ändå ni är så kräsna så ni borde skämmas...
VF700 är riktigt tyst i mitt tycke... jag vet ju då inte vad ni har för chassi osv...

Permalänk
Medlem

Billigt o bra, du slipper samtidigt flickvännens gnäll.

Hörselskydd Peltor H540A. Kåpan för Er som vistas i mycket bullriga miljöer. Vikt: 285 gram.
art. nr. 34-1584 199,00:-

http://www.clasohlson.se/

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pr4y3r
Jag tycker ändå ni är så kräsna så ni borde skämmas...
VF700 är riktigt tyst i mitt tycke... jag vet ju då inte vad ni har för chassi osv...

Ingen har tyckt att du ska skämmas för att du inte har några problem med att en dator låter mycket?! Om jag anser att något är högljutt, låt mig få tycka det. Det är inte dina pengar jag gör av med för att försöka få mitt system så tyst som möjligt, eller? Jag har min dator i vardagsrummet och vill att den ska störa ut ljudet så lite som möjligt när jag ser på film eller lyssnar på musik genom min stereo/hembioutrustning.

Visa signatur

Odla hemma, odla borta.

Permalänk
Medlem

min dröm vore mitt i natten.... ett tyst rum.... datorn står på, och någon stänger av den utan att jag märker något.

Har ni som säger att eran dator inte låter något testat detta senario?
Ni är riktigt trötta.... har datorn på, sent på kvällen inga andra ljud... och så har du datorn på. Hör du din dator från 2m bort? Hur känns det när du stänger av den, är det skönt?

Visa signatur

Dell 2405FPW 24" TFT - Intel C2D 6420@3,2ghz - Asus P5B-DLX - Geforce 7800GT@475/1265 - Lian-Li PCV1100 - 2GB DDR2 - 1TB HDD
"Why go performance when you can go stealth?"

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet om man kan byta tillbaka från VF700 till orginalkylning utan att de syns?

Visa signatur

[ i9 13900K ][ EK-Nucleus AIO 240 ][ ASUS B760-I ][ MSI 4070 Ti ][ Corsair DDR5 32GB 6000 MHz ][ Phanteks Evolv Shift XT ][ Corsair SF750W ][ Samsung 990 Pro 2TB ][ Dell G3223Q ][ Dali Zensor 1 AX ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BoNzY
Är det någon som vet om man kan byta tillbaka från VF700 till orginalkylning utan att de syns?

Sabbat graffekortet?=D mkt fiin clock btw!

Visa signatur

Yrke: Certifierad Fibertekniker
Hi-Fi: Harman Kardon HK990 |Dynaudio Contour 1.3 | CORDA Headfive | Grado RS1 | Ultimate Ears Super fi5 EB | beyerdynamic DT770Pro 250Ohm | REL B3
HTPC: Intel Nuc Haswell | Console: XBOX One Projektor: Sony HW30ES Duk: Euroscreen Reactor III

Permalänk
Medlem

ASUS PH1-T2 BAREBONE

Hejsan!
Har faktiskt samma problem som en del här.
Jag har köpt en dator, en ASUS PH1-T2 BAREBONE (http://se.asus.com/products4.aspx?l1=1&l2=2&l3=0&model=507&mo...). Där jag har ett ASUS 7800GT i.
Hela datorn är tyst i sig för jag har bytt ut cpu fläkten. Nu är det bara grafikortet som låter som fan. Den stänger av sig ibland och då är den tyst, men när den är igång låter den för mycket. Eftersom mitt barebone är litet, kan man inte proppa i vilken fläkt som helst. Någon som har något förslag?
Mvh Anton

Permalänk
Medlem

Minns den gamla goda c64 tiden..... ljudbild.

klick...

spelljud!

klick!

ok ok hd... förlåt floppyn låtte ju lite (tickljud) när man vippade för spaken o den laddade lite (dock inte om man körde cartridgespel).. men eljest
osso nätagget "strömklumpen" på golvet .... att väma fötterna på efter man vart ute i snön