Skrivare För att skriva på CD/DVD skivor

Permalänk

Skrivare För att skriva på CD/DVD skivor

Jag är ute efter en skrivare som jag kan trycka på cd/dvd skivor med. Hög bildkvalitet är ett måste och gärna billiga utskrifter, den får gärna vara snabb också. Det ska gå att skriva ut hög kvalitativa bilder i färg utan att man måste hålla på och byta patroner som man måste på TDKs budget variant.

Permalänk
Medlem

kommer inte ihåg va rmen jag har sett en som man kopplar direkt till datorn som både bränner och skriver ut på skivan och det är lagrat med skivor i den typ 100 st eller nått så är det en robotarm som tar skivorna och flyttar runt dem.

Visa signatur

1# Asus P5AD2-E Premium | P4 3,6Ghz 64bit | Asus x850xt | 1024 ram | 300gb + 120gb | Benq FP937s | Chieftech Chassi | Win XP Pro
2# Siemens moderkort | P4 1,4Ghz | G-force 4 | 256 ram | 80gb | Hansol 17" CRT | Fujitsu siemens silver line Chassi | Win XP Pro |>>>>PcMark04 1812<<<< =(

Permalänk
Medlem

mulle det finns men dom är inte billiga.
Dom flesta dyrare fotoskrivarna från hp och epson har jag för mig kan skriva på cd-skivor.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk

mm, jag såg ett par som låg runt 1500 tror ni att de är bra?

Permalänk
Medlem

Canon Pixma IP4000/3000/5000 kan skriva direkt på cd/dvd skivan.

Jag har IP4000 och det blir jätte bra utskrifter på cd, lite matta om man tar lite för låg kvalitet.

Visa signatur

| AMD R9 5950X | Asus ROG Strix X570-F Gaming | Nvidia 5080 FE | 32GB DDR4 | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pertan
Canon Pixma IP4000/3000/5000 kan skriva direkt på cd/dvd skivan.

Jag har IP4000 och det blir jätte bra utskrifter på cd, lite matta om man tar lite för låg kvalitet.

ok, men om man har högsta kvaliteten blir det som foto då eller? är det dyra färger? klarar den alla typer av CD skivor eller måste det vara sånna som är helt vita eller sånna som är typ galsniga utan något tryck, typ sony, memorex eller liknande?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nokia6230
ok, men om man har högsta kvaliteten blir det som foto då eller? är det dyra färger? klarar den alla typer av CD skivor eller måste det vara sånna som är helt vita eller sånna som är typ galsniga utan något tryck, typ sony, memorex eller liknande?

Jo, det ska nog vara sådana med vit yta. Kan tänka mig att det blir lite rinningar annars. Annars så är färgpatronerna jättebillliga, 50 - 100kr. Kanonskrivare i alla avseenden, har en själv (IP4000)

Visa signatur

"- Asså jag fattar inte dom här vegetarianerna. Dom gillar djur men äter inte kött. Vilken osis då att nästan alla djur är gjorda av kött."

Permalänk
Medlem

Det finns ju annars såna där vita pappers saker man klistrar på skivan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Med vanlig eller högre kvalitet blir dom bra, iof inte som köp dvds, men det finns någon spray som gör ytan glansig som på köp dvds. Jepp, det lär vara skivor yta som är skrivbar, t.ex Verbatim.

Orginal färgpatroner kostar runt 100:- st för Cyan, Gul, Magenta och lilla svarta. För den större svarta patronen tar dom ~150:- iaf här i stan. Pirat är dock billigare.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jahaja

Det finns en viss risk att pappret hamnar snett och då kan skivan börjar vibrera något så grymt.

Visa signatur

| AMD R9 5950X | Asus ROG Strix X570-F Gaming | Nvidia 5080 FE | 32GB DDR4 | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jahaja

jo, det är sådanna jag använder nu.

-------------------------------------------------------------------------

Hur mcyket färg går det åt? lika mycket som på motsvarande yta på ett vanligt papper?

EDIT: Rätta mig om jag har fel, men skillnade mellan Canon PIXMA IP4000 Photo och Canon Pixma IP4000R är att Canon Pixma IP4000R har nätverksanslutning?

Permalänk
Medlem
Citat:

jo, det är sådanna jag använder nu.

-------------------------------------------------------------------------

Hur mcyket färg går det åt? lika mycket som på motsvarande yta på ett vanligt papper?

EDIT: Rätta mig om jag har fel, men skillnade mellan Canon PIXMA IP4000 Photo och Canon Pixma IP4000R är att Canon Pixma IP4000R har nätverksanslutning?

Vet inte riktigt, jag antar att det går åt lika mycket färg som när du skriver ut på papper.

IP4000R har trådlös anslutning och inte vanlig RJ45. Annars är det ingen skillnad.

Jag lykades iaf skriva ut 4st a4 och 5st "letter" photo papper, ett antal vanliga pappers ark ~50st (Både med färg och enbart svart.) Minst 25 cd/dvd skivor innan programvaran klagade på att färger börjat ta slut.

Visa signatur

Permalänk

ok det är ju gött, en sådann får det bli, man kan ju få den för lite över 1000 nu, men hur är det mde den nya IP5000, är det allmänna förbättringar eller? jag menar den kostar ju 1000 mer så det lär ju inte vara lönt!

Permalänk
Medlem

Man kan tydligen bara ha speciella skivor/Dvd för att kunna skriva ut på den...
Sen kostar ju IP4000Photo 1220kr typ från dustinhome med frakt och allt och IP5000 1670 med frakt från JME ju...så det skiljer bara 450 spänn emellan de, och 5000 har ju maxupplösning 9600dpi medans 4000 bara har 4800...
Men är det ingen som har någon av dessa skrivare som kan rekommendera en vilsen själ bland skrivare!

IP5000:
http://www.canon.se/for_home/product_finder/printers/bubble_j...

Visa signatur

Kapten Falköga slår till igen! =)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dum-Dan
Sen kostar ju IP4000Photo 1220kr typ från dustinhome med frakt och allt och IP5000 1670 med frakt från JME ju...så det skiljer bara 450 spänn emellan de, och 5000 har ju maxupplösning 9600dpi medans 4000 bara har 4800...
Men är det ingen som har någon av dessa skrivare som kan rekommendera en vilsen själ bland skrivare!

IP5000:

mm, men speciella skivor, det lär ju vara sånns som är helt vita, då det är mest likt papper kan jag tänka mig.

http://www.wesellcd.com/shop/productinfo.asp?id=1046

gissar jag på!

Permalänk
Medlem

Det står på länken "Fack för CD-R / DVD: 1 skrivbar CD-R eller DVD" så jag gissar på att de är vanliga!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

IP5000:

Jag har IP4000 som sagt och jag kan rekomendera den.

Citat:

mm, men speciella skivor, det lär ju vara sånns som är helt vita, då det är mest likt papper kan jag tänka mig.

http://www.wesellcd.com/shop/productinfo.asp?id=1046

gissar jag på!

Precis. Ett annat alternativ: http://www.dvdmannen.se/_/product/default.asp?lProductId=5800. Finns säkert flera andra skivor som har skrivbar yta.

Visa signatur

Permalänk

ok, perfekt! de brukar var ganska bra pris på dem ju!

Permalänk
Medlem

Det enda synluig för mitt öga mellan 4000 och 5000 är att 4000 har Contrast Plus(Funktionen ContrastPLUS med extra svart färgämnesbaserad bläckfärg ökar djupet och briljansen i fotografierna) och den har en parallel ingång, medans 5000 INTE har ConstrastPLUS men dubbelt så bra maxupplösning på 9600...

Svårt val...HJÄLP!

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Det enda synluig för mitt öga mellan 4000 och 5000 är att 4000 har Contrast Plus(Funktionen ContrastPLUS med extra svart färgämnesbaserad bläckfärg ökar djupet och briljansen i fotografierna) och den har en parallel ingång, medans 5000 INTE har ConstrastPLUS men dubbelt så bra maxupplösning på 9600...

Svårt val...HJÄLP!

mmm, men 5000 lär ju ha avsevärt bättre utskrifskvalitet, men frågan är om det är värt de extra pengarna de kostar!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pertan
Vet inte riktigt, jag antar att det går åt lika mycket färg som när du skriver ut på papper.

IP4000R har trådlös anslutning och inte vanlig RJ45. Annars är det ingen skillnad.

Jag lykades iaf skriva ut 4st a4 och 5st "letter" photo papper, ett antal vanliga pappers ark ~50st (Både med färg och enbart svart.) Minst 25 cd/dvd skivor innan programvaran klagade på att färger börjat ta slut.

Så patronerna räcker inte till mer än ca 25 cd-skivor? Det var illa som fan...dyra skivor blir det

Visa signatur

3700X : Gigabyte Aorus Pro : 4x8 Gb FlareX @ 3600 C16 : 500Gb 970 Evo Plus : Seasonic 760 Platinum : Nitro + 5700 XT: Define R6

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DaBoss
Så patronerna räcker inte till mer än ca 25 cd-skivor? Det var illa som fan...dyra skivor blir det

patronerna räcker till kanske ~100st printable skivor.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrc
patronerna räcker till kanske ~100st printable skivor.

på högsta kvalitet?

Permalänk

Hmm fis såp mycket att välja på... Fins ju Canon IP4200 oxå men till den verkar det inte finnas piratpatroner att handla ved jag kan hitta.

Till iP4000 finns ju billiga patroner. tex. http://wesellcd.com/shop/productinfo.asp?id=877 Men å andra sidan verkar iP4200 mycket bättre på pappret iaf och kostar endast några tjugor mer. =/ Att det ska vara så svårt att välja.

Kan man hoppas på att det komer billigare patroner till iP4200 eller ska man ta iP4000 å vara säker på att det fins billiga patroner att handla?

Visa signatur

|Modermodem: Asus A8N32-SLI Deluxe|AMD Athlon™ 64 X2 4400+|Corsair TWINX2048-3200C2 DDR-DIMM 2048MB|Albatron Geforse 9600 GT 512mb

Permalänk

Jag tror inte skillnaderna är så stora. Patroner till IP4000 passar nog alla gånger till 4200.

Visa signatur

"- Asså jag fattar inte dom här vegetarianerna. Dom gillar djur men äter inte kött. Vilken osis då att nästan alla djur är gjorda av kött."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stormload
Jag tror inte skillnaderna är så stora. Patroner till IP4000 passar nog alla gånger till 4200.

tror nog inte det.... de har inte samma canon patroner iaf.. till ip4000 heter dem typ BCI-6BK, till 4200 heter dem BCI-8BK.

rocka på IP4000 säger jag, har den själv är skitnöjd...
billiga patroner finns det också, har köpt på wesellcd som fungerar utmärkt. Jämförde med original och pirat på canons dyraste fotopapper på en högupplöst bild. Såg bara en svag nyansskillnad som man aldrig hade kunnat uppfatta om man inte haft dem bredvid varandra, ej heller vet man ju inte vilken som är "riktig"

Permalänk

har en 4200 nu, man får hoppas att det kommer piratpatroner till den.

Visa signatur

3700X : Gigabyte Aorus Pro : 4x8 Gb FlareX @ 3600 C16 : 500Gb 970 Evo Plus : Seasonic 760 Platinum : Nitro + 5700 XT: Define R6

Permalänk

Jag har en IP4200, det blir kanon bra utskrifter på CD/DVD, kör med Samsung CD/DVD från SIBA billiga 4:- för cd o 10:- för DVD styck. IP4200 är mkt bättre än IP4000 och enda skillnaden på en IP4200 o en IP5200 är hastigheten enligt Cyberphoto. R modellerna är inte mkt o ha heller för en hemanvändare om man inte har massor med datorer dvs. Så den mest prisvärda anser jag är IP4200-köp den , ni blir ej missnöjda. Jag har en Lightscribe La cie oxå men kvalitén är ljusår ifrån IP4200.
/thezainTT

Visa signatur

i7-920Bloomfield|6GB Corsair XMS3 CL8-8-8-20|XFX GTX260 896MB PhysX Black ed 666mhz|Samsung SSD 840 PRO+ett antal lagringsdiskar |Lian Li PC-A10B midtower Black|Hiper 850wTypeR|Telia fib3r|Win10

Permalänk
Medlem

Skriver någon in till centrumhålet på CD/DVDn? Eller kan man uppdatera program varan till IP4200?

Permalänk

min IP4200 skriver in till centrumhålet - sk. "fullface"
det ändrar man i programmet

Visa signatur

i7-920Bloomfield|6GB Corsair XMS3 CL8-8-8-20|XFX GTX260 896MB PhysX Black ed 666mhz|Samsung SSD 840 PRO+ett antal lagringsdiskar |Lian Li PC-A10B midtower Black|Hiper 850wTypeR|Telia fib3r|Win10

Permalänk
Medlem

Vars kan man köpa skivor som går att skriva på?