Förbättra WLAN pga Roku Soundbridge

Permalänk

Förbättra WLAN pga Roku Soundbridge

Jag har idag en 3Com router som jag kör både LAN och WLAN på. Jag var och skaffade mig en Roku Soundbridge (http://rokulabs.com/products/soundbridge/) som jag ville köra i vardagsrummet, har routern i arbetsrummet. Dock så får jag så dålig mottagning på Roku'n (10 av 100) vilket gör att den hackar en del när den spelar musik. Roku'n har inbyggd 11b och inte 11g. Ett tips som jag fått från Roku´s forum är att köpa en till router(accesspunkt) som jag kopplar med LAN till Roku'n, då kan jag köra 11g istället och förmodligen så får jag också bättre räckvid.

Det är det som frågan lite, (1) kopplar jag in en till WLAN router, får jag en bättre räckvid då i lägenheten?
(2) Och hur kopplar man in en till WLAN router i nätverket. (3) Idag kör jag DHCP på min nuvarande router, kör man DHCP på den nya? (4) Sedan ska man väl kunna köpa olika märken, funderar på en Linksys istället för 3Com.

Idag:
modem ->LAN-> 3Com router ->LAN-> datorer
...............................................->WLAN-> Roku

Om jag köper en till router:
modem ->LAN-> 3Com router ->LAN-> datorer
...............................................->WLAN-> Ny router ->LAN-> Roku

Hoppas ni fattar mina kryptiska ASCII ritningar.

En Linksys 665:-
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=306150&cks=PRL

En 3com 850:-
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=118981&cks=PRL

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Re: Förbättra WLAN pga Roku Soundbridge

Citat:

Ursprungligen inskrivet av JediSthlm
(1) kopplar jag in en till WLAN router, får jag en bättre räckvid då i lägenheten?
(2) Och hur kopplar man in en till WLAN router i nätverket. (3) Idag kör jag DHCP på min nuvarande router, kör man DHCP på den nya? (4) Sedan ska man väl kunna köpa olika märken, funderar på en Linksys istället för 3Com.

Köp en accesspunkt istället. Du har ju redan en router, så det är ju lite onödigt med en till, dessutom skulle det säkert ställa till en massa problem med dubbla.

1. Rent generellt så får man ganska mycket bättre täckning för WLAN:et med en extra accesspunkt. 1+1 blir ju inte 1, men däremot kan det bli 1,5

2. Ställ in accesspunkten som en klient. Detta gör att den fungerar som ett nätverkskort istället för "switch".

3. Läs 2.

4. 3Com är ett stabilt märke, satsa på det om du tycker att din nuvarande router fungerar bra.

EDIT: Såg nu att du redan hade länkat till accesspunkter, way to go!

Visa signatur

Primary: Intel P4 3,0 GHz | 1 GB DDR(400) | ATi Radeon X800 Pro | 360 GB SATA | Samsung 173P+
Vardagsrum: Intel Core 2 Duo E6300 1,86 GHz | 1 GB DDR2(667) | ATi Radeon X300SE | 250 GB SATA | Samsung SyncMaster 710T (ruskigt tyst)
Laptop (Dell Inspiron 6400): Intel Core Duo T2050 1,60 GHz | 1 GB DDR2(533) | ATi Radeon X1300XT | 60 GB SATA 7200 rpm

Permalänk

Tack för hjälpen. Då är det bara att köra så det ryker.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Detta kan också vara ett alternativ:

D-Link DWL-G810, Ethernet till 108Mbps SuperG trådlös LAN adapter

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk

Tack för tipset

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ett annat alternativ är ju att ansluta med kabel iställer så blir det nog inga hack, bara du gör en snygg kabeldragning?

Permalänk

Nja, det är det som är problemet, jag kan inte dra en kabel genom hela lägenheten, min tjej skulle inte uppskatta det, även om jag använder mig av kabelgömmer och lister. Annars hade det nog varit det jag hade gjort.

Visa signatur