Permalänk
Medlem

Hur lång tid tar en flytt av ISP

Hej

Jag ska flytta och har några funderingar...

1. Jag har telia, hur lång tid tar deras flyttning till en annan bostad? både telefon och internet?

2. Funderar på att byta ISP, hur lång tid tar det att få sitt internet inkopplat från t.ex bbb?

3. Vilket ISP ska jag välja? ska vara snabbt, jag kan inte få nån fiber anslutning så det blir nog adsl, ska vara snabbt och billigt (billigare än telia)

4. Är bbb's bredbandstelefoni bra? (fördelar nackdelar)

// har sökt, läst FAQ, o ringt till BBB (var Lååååååång väntetid, för lång iaf)

jag frågar er för att jag vill höra eran åsikt!

Permalänk
Medlem

Det tar lika lång tid att flytta eller beställa en ny när du kommer till nya huset, iom de är tvugna att göra samma process mäta avstånd beställa anslutningen osv.

3-5 veckor brukar de säga even do det tog 11 dagar för mig att bli uppkopplad.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

beställ inte BBB adsl vad du än gör!

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual EVO OC | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold | Acer 24" Predator XF240H 144Hz

Permalänk
Medlem

Det beror helt på. Att bara byta bostad ska i regel gå fortare än att byta ISP förutsatt att det är samma abbonemangsform. När du byter ISP så är det oftast en uppsägningstid på 1-3 månader. Sen så kan det ta 1-2 veckor från att din gamla ISP kopplat ur dig tills den nya kopplar in. Som sagt, går inte och svara på , varierar från fall till fall.

Permalänk

vad är det för fel på att fåga dem isället?

Visa signatur

///STOLLEN

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av matte56
beställ inte BBB adsl vad du än gör!

Varför inte?

men iaf, det går väl fortare med Telia? att flytta alltså, och ja det är samma abonemangsform

Permalänk
Medlem

Om du använder ditt nät mycket så rekommenderar jag inte att du bytar, men om det ända du vill ha är en hög nerladdningshastighet så klart du ska byta om du kan få högre hastighet av BBB. Men du ska veta att dina pingtider kommer försämras som satan, mina steg från 35ms till 75ms mot sunet.se.
Sen har inte BBB särkilt bra support längre, tar 1-2veckor innan man får svar igenom mail och 40minuter i telefon samt att de har inte speciellt kompetent personal där.

Beställde 24Mbit, det stod 10Mbit på leveransstatus sidan och fick det låst på 8Mbit. Men jag får det som står i 'avtalet' och i princip aldrig downtime, har väll hänt 2ggr det vatt nere ca 10minuter sen Juni.

btw, BBB 'glömde' skicka in min uppsägning på mitt abonnemang hos Telia så jag fick betala en månad extra till Telia för att BBB inte gör va det lovar när man skriver en fullmakt.

Så jag rekommenderar inte byte från Telia till BBB om du inte tjänar en massa Mbit i download (10-15) så jämnar det ut sig på nått sätt.

Visa signatur

A64 Venice 3000+@2655Mhz || Asus A8N-E || A-Data PC3200 2x512 || Geforce 6600GT || WD Raptor 74Gb
3DMark 01: 22xxxp. 3DMark 03: 86xxp. 3DMark 05: 4xxxp. SuperPI: 34sec
www.thorsteinar.se

Permalänk

Jag kan ju bara säga att jag var nöjd med mitt BBB tills för ett tag sen när jag bytte till 24/1 från 10/1....Nu har jag bara en jävla massa problem.

men som sagt-....innan var jag supernöjd.

Permalänk
Medlem

Att flytta ett Telia ADSL abonnemang tar MAX 10arbetsdagar efter att telefonen är inkopplad. ( om nu inte stationen är full )

Ett byte till BBB tar mellan 3-5veckor generellt, oftast längre tid än lovat.
Jag rekommenderar att du stannar kvar hos Telia, den klart ledande och dominerande leverantören på ADSL sidan.

Jag har Telias bredbandstelefoni, fungerar klockrent. Aldrig ett enda problem.

Permalänk
Tangentbordskonnässör

För mig gick det riktigt snabbt att flytta.

Hade internet klockan 01.00 på gamla adressen klockan 16.00 samma dag hade jag internet på den nya adressen. (Det var tom en lördag).

Sen bytte jag från telia till BBB, var utan internet i 40 minuter då. Så flyttar osv är telia överläget snabbast med.

Fast anledningen till att telia är snabbast med inkoppling/flytt osv är ju att Telia äger företaget som kopplar in folk i alla telestationer (Skanova).

Kanske därför skanova har så mycket "förseningar" när det ska kopplas in kunder för andra leverantörer än Telia.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sQueZZe
Att flytta ett Telia ADSL abonnemang tar MAX 10arbetsdagar efter att telefonen är inkopplad. ( om nu inte stationen är full )

Ett byte till BBB tar mellan 3-5veckor generellt, oftast längre tid än lovat.
Jag rekommenderar att du stannar kvar hos Telia, den klart ledande och dominerande leverantören på ADSL sidan.

Jag har Telias bredbandstelefoni, fungerar klockrent. Aldrig ett enda problem.

Jag får nog flytta Telia då, klarar inte av alltför lång tid utan internet