Mer om Windows Vistas kopieringsskydd

Permalänk
Medlem

Med ett chip integrerat i diverse hårdvara kommer nog MS, Intel, AMD, IBM & de andra grabbarna se till att endast OS från "rätt" företag kommer att funka i nästa generations PCs..

"Error: Unauthorized OS about to be installed. Aborted, please pay again."
/M

Visa signatur

-=BzZzT=-

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trojan1313
Tror mer på BlueRay iallafall...

(edit: anledning är så enkel som att det är Sony som ligger bakom BlueRay)

Sony suger på format ärligt talat

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rezuth
Sony suger på format ärligt talat

Vad har dom mer gjort för format?

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HackeR_54
JA!

Äntligen kommer något som får stopp på den förbannade piratkopieringen

hehe.. tror du verkligen på det?

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Microsoft har gett sig fan på att inte en kopia till av windows ska göras. Och dom kommer tyvär få alla hårdvaru-tillverkare med sig också. Det kommer bli ett rikigt BigBrother 1984 allting. Idag är en dator en fri maskin, som du kan göra vad du vill med. Allt från styra kärnvapenmisiler till kolla på high-defenition film. Detta ska MS sätta stopp för, dom ska bestämma vad du ska få göra på datorn.

Jag kommer troligtvis ha kvar min A64 som jag har nu. Eventuellt nyare processor senare kanske. Det får nog bli min sista vanliga PC tror jag faktiskt. Om nu MS lyckas låsa PC-platformen i sitt vrede över förlorade licenser, så får det bli Apple istället, då jag tycker de har schysstare attityd

Citat:

Ursprungligen inskrivet av nienithaur
Varför skulle hårdvara bli dyrara pga inbyggt kopieringsskydd?

För Microsoft är inblandade och tänker ta sin del av kakan.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av WinCC
Det är ju fortfarande frivilligt att köpa Windows Vista när det släpps för försäljning.

Såklart, men alla program kommer kräva Vista inom en snar framtid. b.la HD-DVD kommer bara fungera under Windows Vista.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av wasabi
igen, tror någon att bara för att man kör XP eller 98 att man INTE behöver ladda ner en "patch" för att köra HD dvd, som i sin tur medföljer DRM..

Man kan så klart köra xp och leva normalt i många år framöver.. dock vill man titta på NYA HD standarden, då lär det bli ändring tror jag.

Hårdvaru-skydd kan du inte patcha bort tyvär

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HackeR_54
JA!

Äntligen kommer något som får stopp på den förbannade piratkopieringen

haha tror du på de själv ??

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Jag undrar mest hur jobbigt det kommer bli för oss utvecklare...
Kommer vi bli tvungna att köpa någon speciell developerversion av Vista?
Och var någonstans kommer jag acceptera att några utsugare i USA ska bestämma vad jag ska köra på min dator i Sverige? Dra åt helvete.

Permalänk
Medlem

Det är möjligt att man kan lura hårvaruskyddet. Även om det inte går att ta bort det. Så att hårdvaran tror att "det är OK" även om det egentligen inte är det...

Vilket system som helst går förmodligen att knäcka om tillräckligt många smarta personer bestämmer sig för att det ska göras och sätter igång att arbeta stenhårt för att nå målet...

Det lär även finnas läckor hos hård och mjukvaru tillverkare...Dvs information om systemen som är hemlig läcker ut...

Förr eller senare kommer de inblandade företagen att tvingas inse att man misslyckats igen.
Det är ett grundläggande fel med deras tänkande som inte stämmer överens med hur folk vill använda tekniken. Jag tror att företag som försöker kämpa emot utvecklingen och användarnas beteenden och önskemål kommer att få ge upp till slut. Man tvingas konstatera -det här går inte.

Sedan är det bara att de får avgöra om de vill anpassa sig efter verkligheten eller lägga ner...

Visa signatur

Mvh!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jerka^
Än en gång drabbas vi av larmrapporterna som talar om för oss vilka hemska övervakningssystem Microsoft tänker implementera i den och den versionen av Windows. Arga forumanvändare skriver att de minsann inte kommer att köpa Vista - men sen händer det inte så mycket mer. Några kanske faktiskt går över till Linux/BSD, men de allra flesta kommer att fortsätta köra med Windows (lagligt eller ej).

Min uppmaning till alla er som vill protestera är att inte bara tala om linux, utan att även prova på det. Microsoft bryr sig inte ett dugg om irriterade användare på något forum, och piratkopiering hjälper faktiskt bara till att upprätthålla deras dominans. Det enda som påverkar är att byta operativsystem. Gör det! Sitt inte bara och mumla om linux eller BSD, utan installera det och se vad det går för. Om tillräckligt många börjar känna sig hemma i den miljön kommer mjukvarutillverkarna att hänga på, och då är Windows dödsdömt.

Håller helt med! Vart Windows andvändare i hela mitt liv men för ca 1 månad sen gick jag över till linux Ubuntu helt på min stationära och kommer även köra det till 100% på min nya kommande amd 64 X2 rigg

Visa signatur

Stolt Piratpartist!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Om man inte på något vettigt vis kan spela musik och film på sin dator. Var skall man då spela den? Medieindustrin lär ju inte tjäna mer pengar genom att låsa ut sin kundkrets...
De borde agerat och gjort något åt problemet redan på 1980-talet istället för att fört en helt verkningslös kampanj mot all form av ny teknik och programvara. Sent skall den late vakna...
Jag som "kund" gillar nuläget och har svårt att acceptera att betala mer för mindre.

Visa signatur

I am not a politician and my other habits are also good.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Henque
Om man inte på något vettigt vis kan spela musik och film på sin dator. Var skall man då spela den? Medieindustrin lär ju inte tjäna mer pengar genom att låsa ut sin kundkrets...
De borde agerat och gjort något åt problemet redan på 1980-talet istället för att fört en helt verkningslös kampanj mot all form av ny teknik och programvara. Sent skall den late vakna...
Jag som "kund" gillar nuläget och har svårt att acceptera att betala mer för mindre.

Du ska spela den på en stationär spelare...

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Angående Big Brother och 1984... http://sidde.lokalen.org/temp/mov/1984.mov

Tackar, tackar, slapp man fråga vad det var då. Kunde iofs bara kollat imdb som jag ändå gjorde efter det filmklippet.
Häftig reklam förresten.

Hyrde filmen och ska väl se den imorgonkväll eller nått.

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trojan1313
Tackar, tackar, slapp man fråga vad det var då. Kunde iofs bara kollat imdb som jag ändå gjorde efter det filmklippet.
Häftig reklam förresten.

Hyrde filmen och ska väl se den imorgonkväll eller nått.

Läs boken istället. Boken är skriven på 1940talet... Jävligt mycket bättre en "modern" film

Permalänk
Medlem

Taskigt , Vet inte riktigt vad jag ska ha dator till om jag inte kan ladda ner musik/film. Förutom nyttoprogram då men iaf känns som om jag inte kommer installera Windows Vista innan det kommer Crack - Vilket det borde komma ut ungefär samtidigt som Vista kommer ut.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Läs boken istället. Boken är skriven på 1940talet... Jävligt mycket bättre en "modern" film

Får se, om jag gillar filmen så lär jag väl läsa den.

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trojan1313
Förträfligt kanske är att ta i. Mitt stackars Guild Wars funkar helt inte alls i Cedega, men i windows flter det på rätt fint.

Konstigt.. finns stöd för den...

http://transgaming.org/gamesdb/games/view.mhtml?game_id=3370

Du kanske var för tidigt ute? De kan ta någon månad för vissa spel att stödjas

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Konstigt.. finns stöd för den...

http://transgaming.org/gamesdb/games/view.mhtml?game_id=3370

Du kanske var för tidigt ute? De kan ta någon månad för vissa spel att stödjas

Jag vet att det finns stöd för den. Jag skaffade faktiskt cedega för att det var stora banners på deras sida där det stod typ "NYA CEDEGA 4.4 IS TEH SHIT, DEN STÖDER GUILD WARS!!!". Så jag testade det, men icke sa nicke, jag såg inloggningsskärmen nästan felfritt, men jag kunde inte ha några högre upplösningar och skit, windowed mode ska vi inte tala om, och efter inloggning blev allt svart i flera minuter innan jag fick se några enstaka bilder som hackade fram och allt blev svart igen.

Skulle inte vilja kalla det för något som fungerar ypperligt.

*är fortfarande Linux-fantast* (så att ingen missförstår här, det är bara Cedega jag tycker suger)

Ska dock testa igen nu när 5.0 snart kommer ut.

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Läs boken istället. Boken är skriven på 1940talet... Jävligt mycket bättre en "modern" film

1948 är året

Visa signatur

.... a man without a plan is not a man

http://www.codered.se/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trojan1313
Jag vet att det finns stöd för den. Jag skaffade faktiskt cedega för att det var stora banners på deras sida där det stod typ "NYA CEDEGA 4.4 IS TEH SHIT, DEN STÖDER GUILD WARS!!!". Så jag testade det, men icke sa nicke, jag såg inloggningsskärmen nästan felfritt, men jag kunde inte ha några högre upplösningar och skit, windowed mode ska vi inte tala om, och efter inloggning blev allt svart i flera minuter innan jag fick se några enstaka bilder som hackade fram och allt blev svart igen.

Skulle inte vilja kalla det för något som fungerar ypperligt.

*är fortfarande Linux-fantast* (så att ingen missförstår här, det är bara Cedega jag tycker suger)

Ska dock testa igen nu när 5.0 snart kommer ut.

Låter jävligt skumt... kontaktat dom om de? Har själv aldrig testat Guild Wars så jag kan inte utrycka mig om det spelet.. har kört doom 3, farcry och Q3 .... endast

Permalänk
Medlem

Man lär ju inte ladda ner SP3 som ska släppas till XP strax efter Vista.... Men hur ska det eg fungera? Kommer all dagens hårdvara bli obrukbar med nya filmer, spel mm? Ja, ja... tur att jag har 1000 filmer varav hälften jag inte hunnit sett än o 100tal spel o ett gäng album att lyssna på. Ska bara shoppa reservdelar så att man kan behålla nuvarande riggar ett bra tag.

Sen kommer det garanterat fri hårdvara från okända märken.

Visa signatur

.... a man without a plan is not a man

http://www.codered.se/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa

Hårdvaru-skydd kan du inte patcha bort tyvär [/B]

suck det var det jag menade... alltså att man måste ladda NER en patch från MS som ser till att du inte kan göra mycket mer..

och sedan tror jag inte att bara för att man kör linux försvinner alla problem.
När släpps vista ut??

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Du ska spela den på en stationär spelare...

Den stationära spelaren kommer vandra samma väg som VHS videobandspelaren. En onödig och ful pryl som tar plats och inte klarar spela upp de format som har på sina filmer och musikfiler.
En privatperson byter inte ut den mot något där den enda egentligen nyheten är ett ogenomträngligt kopieringsskydd.
Det är medieindustrin som vill ha kopieringskydden, inte konsumenterna. Vi lär få se fler uppföljare på DAT och minidisc...

Visa signatur

I am not a politician and my other habits are also good.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Låter jävligt skumt... kontaktat dom om de? Har själv aldrig testat Guild Wars så jag kan inte utrycka mig om det spelet.. har kört doom 3, farcry och Q3 .... endast

Får väl göra det om det int efunkar i 5.0 sen heller. Har itne ett helt nytt grafikkort heller, men det funkar ju i Windows så...

Doom 3 ska väl funka i Linux iallafall? Elelr blir det bättre med cedega?

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trojan1313
Får väl göra det om det int efunkar i 5.0 sen heller. Har itne ett helt nytt grafikkort heller, men det funkar ju i Windows så...

Doom 3 ska väl funka i Linux iallafall? Elelr blir det bättre med cedega?

Har inte testat utan cedega.. kan därför inte utala mig.. ska testa på suse burken å se vad den säger

Permalänk
Medlem

Teorin om att Svensson inte kommer att ha koll på dessa kopieringsskydd kan inte stämma då kvällstidningarna kommer att skriva om det med stora hemska rubriker, lite som vissa här har uttalat sig, för att sälja lösnummer. Det kommer att vara känt och det kommer leda till en bred skepcis, även om det självklart är för tidigt för att uttala sig om detaljer då vi inte vet allt om Vista än.

Dock är jag säker på att de som säger att Microsoft kommer gå i graven också har helt fel. De släpper ju knappast en produkt utan att ha någon som helst koll på sin marknad och det är ju väldigt märkligt att tro att de inte insett problematiken när swecare diskuterar det hela. Det är nog snarare vi som inte vet allt då vi har dålig inblick i Microsoft. Att majoriteten skulle övergå till Linux pga Vista är en ren utopi, då är det t.o.m. troligare att massan köper nackdelarna rakt av.

Hursomhelst är jag väldigt nyfiken på hur det kommer att gå när det ska släppas då jag, med min begränsade kunskap, har svårt att se hur de ska övertyga massan om att de ska byta upp sig till Vista när XP ändå lär finnas kvar ett antal år (Win 2k har ju hängt med fram till nu).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
men jag förstår hur du menar.. men jag kan fåprecis lika bra ljud ifrån MIN dator som du skulle kunna få ifrån din dvd/S:förstärkare

Går lite OT här på slutet. Inte för att låta respektlös men faktumet är att skriver man något sådant så har man ganska garanterat inte bra ljud med "hifi-mått" mätt eftersom du ju inte har någon aning om vad han har för prylar. Ditt ljudkort räcker för att se att du inte kommer kunna hålla jämna steg med en bra ihopsatt anläggning vad gäller ljudkvalitet, oavsett vad du har för högtalare osv. Det finns en anledning till varför hifi-prylar sträcker sig väldigt långt upp i prisklasserna och det beror inte bara på en smal marknad. Det är ju dock irrelevant så länge du själv är nöjd.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Evil Peter
Hursomhelst är jag väldigt nyfiken på hur det kommer att gå när det ska släppas då jag, med min begränsade kunskap, har svårt att se hur de ska övertyga massan om att de ska byta upp sig till Vista när XP ändå lär finnas kvar ett antal år (Win 2k har ju hängt med fram till nu).

Microsofts stora intresse ligger väl hos företagskunderna iallafall?

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Synd att man måste ha Vista för att kunna köra HD-film.
Iofs så ska jag ha en PS3 så den får bli min HD-spelare så behåller jag XP och kör allt annat där.

Du förstår inte. PS3 kommer också ha DRM/HDCP om den ska kunna köra skyddad HD-film. ALLA saker som kan köra skyddad HD-film kommer ha DRM/HDCP. Vista kommer inte hindra dig att köra "allt annat" som du kan köra på XP idag men XP kommer inte kunna köra skyddad HD-film. Om du inte redan har en ny platt TV så blir ditt stora problem att du måste skaffa en skärm/tv med HDCP stöd till din PS3:a.

Permalänk
Medlem

och när gjorde microsoft något OKNÄCKBART senast.......

Visa signatur

Christoffer_Abrahamsson
abit an7 xp3200 6800gt

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av otumanu
Du förstår inte. PS3 kommer också ha DRM/HDCP om den ska kunna köra skyddad HD-film. ALLA saker som kan köra skyddad HD-film kommer ha DRM/HDCP. Vista kommer inte hindra dig att köra "allt annat" som du kan köra på XP idag men XP kommer inte kunna köra skyddad HD-film. Om du inte redan har en ny platt TV så blir ditt stora problem att du måste skaffa en skärm/tv med HDCP stöd till din PS3:a.

Jo jag förstår.
Det är just därför jag låter en burk vara full av DRM så datorn kan användas till annat.
Köper jag en film så använder jag den på PS3an.
Jag har en 19tums 720p HD-skärm, den borde jag väl kunna använda till det?

http://en.wikipedia.org/wiki/HDCP
Läste på lite mer och det verkar som att mer saker än film kan stoppas av Vistas stöd för HDCP.
Dock finns det redan filters för det.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if