Permalänk
Medlem

Allmän fråga om temperaturer.

Jag har en venice 3500+ den idlar runt 40c med en tt typhoon på.
vilket vad jag förstått är en hög temperatur med den kylaren.
Jag är säker på att jag monterat den rätt, gjorde fel första gången monterade om enligt punkt och prickar.
Kan det vara så att systemtemperaturen drar upp cpu-tempen till 40c? Eller kan Abit EQ visa fel bara? Enligt EQ så har jag en systemp på 35c.

Permalänk

du kan ha använt för mycket kylpasta t.ex. Eller så har du något som motsvarar AMD's Cool'n'Quiet (vet inte vad Abits heter) som drar ned hastigheten på fläkten för att den inte behöver köra på max osv. Sen kan ju siffrorna visa fel temp. Inte världens bästa sensorer direkt..

Permalänk
Medlem

Kylpasta lade jag inte på för mycket hade till och med ett riskorn bredvid och jämförd Det där om att den drar ner fläkten låter ju intressant, 1440rpm på cpu fläkten är det så snabbt typhoon ska snurra default så att säga, någon som vet?

Edit: Hittade ett test av fläkten då stog det 1300 +- 10% rpm.
Så personligen gissar jag på att det är systempen som drar upp allt för cpu-temp sjunker ganska ordentligt när jag tar av sidplåten.

Permalänk
Medlem

Kylaren är ruskigt hög. Har du ett ganska litet chassi så kommer "öppningen" på fläkten att vara ruskigt nära ena sidoplåten och du får ett ganska strypt flöde tyvärr.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

Ja det var faktiskt en tanke när jag installerade BT att fläkten låg väldigt nära sidplåten. Men jag antar att jag får leva med de temperaturer jag har tills jag får pengar till antingen ett nytt chassi eller vattenkylning. Eller se om jag kan skruva dit någon mer fläkt i chassit.