Permalänk
Medlem

iPoden är läskigt överskattat. Om man bortser från interface/styrning och design (vilket verkligen är helt överlägset andra mp3-spelare) så är spelaren absolut ingenting att hurra för. iTunes är nämligen en jävla pest för Windows, jag plus två polare har alla haft problem med kommunikationen mellan Windows och iPod. Förutom detta är Apples service ett stort skämt, samt att kvaliteten på spelarna inte verkar vara den högsta. iPod Nano repas fruktansvärt lätt och min G4 har plötsligt bestämt sig för att vägra fungera.

Visa signatur

CPU: Intel i7 12700K (Scythe Fuma 2) GPU: MSI GeForce RTX 10GB GAMING Z TRIO 3080
Moderkort: Asus ROG Strix Z690-I Gaming WiFi DDR5 Ram: Corsair Dominator Platinum RGB Black DDR5 5200MHz 2x16GB
Chassi: Cooler Master NR200P PSU: ASUS ROG Loki 850W SFX
SSD: Samsung 970 2TB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av turbonallen

Högerklicka och spara filmen nedan för att få en liten liten inblick i hur Mac OS X ser ut och fungerar:

http://bilder.seedit.se/MacOSXTigerShortDemonstration.png
Mac OS X - h.264-encodad mpeg4 - 27.1 MB
(tryck på mute när musiken blir för irreterande)

Nice work turbonallen!

Permalänk
Citat:

Läste du tråden innan du postade? Du får gärna länka till en mp3-spelare under 42 gram med 4gb flashminne och färgskärm för 2 300:- eller mindre, det gör inget om du länkar till en ful. Min iPod är svart, likaså mina lurar.

Var hittar du 4 Gigaren för 2300 ? På applestore kostar den 2500.

Visa signatur

hollywoodstar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hollywoodstar

Han kanske menar med student-rabatt, men det är inte så svårt att få, man behöver bara skriva in vid vilken högskola man "studerar" vad jag minns.

Visa signatur

Daniel

Permalänk
Medlem

Designen på iPod är vad man än säger inte BRA. Absolut inte BRA. När man ska designa en bärbar pryl så ska man självklart ha i åtanke vilket material man skapar den i, att då klä in den i något så extremt rep-vänligt som iPodsen har är så otroligt korkat... DET är dålig design. Jämför med era telefoner; Är displayerna så repiga? Skalet? Just det.

Sen att clickwheel är den bästa kontroll som någonsin skapats för en DAP är bra , utseendet är stilrent och tilltalar många, också bra, men designen är inte för den skull "bra".

iPod har bra egenskaper som tilltalar en mkt stor målgrupp, vilket gör den väldigt populär i kombination med god marknadsföring. De nackdelar som finns med iPod skiter de flesta i helt och hållet.

Den spelar musik och gör det enkelt. Att ljudkvaliten inte är särskilt high-end bryr sig få om. Snygg, enkel att använda och det är trendigt att ha de tjusiga vita hörlurarna. "Jag har en iPod!". Det är inte lika trendigt med övriga MP3-spelare... De flesta tycker detta är en stor fördel, medans en minoritet upplever det som en stor nackdel.

Sammanfattningsvis handlar det om att de har tagit fram en produkt som faller en mkt stor målgrupp i smaken. Att den sedan har blivit en ikon och syns i media mer eller mindre varje dag gör ju inte saken sämre. ALLA snackar om iPod.

Sen att det inte skulle finnas någon konkurrent till Shuffle är ju bara löjligt;
http://se.pricerunner.com/sound-and-vision/personal-audio/mp3...
http://se.pricerunner.com/sound-and-vision/personal-audio/mp3...

Visa signatur

Macbook Pro C2D 15,4"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hollywoodstar

Med studentrabatt kostar den 2300:- men det går bra att länka till en för 2500:- också, det finns säkert, men jag har inte sett någon.

Visa signatur

Microsoft Longhorn operating system is going to be Windows Vista. As in “a view into the distance” which surely refers to the prolonged development timeline of the OS

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hauk
Designen på iPod är vad man än säger inte BRA. Absolut inte BRA. När man ska designa en bärbar pryl så ska man självklart ha i åtanke vilket material man skapar den i, att då klä in den i något så extremt rep-vänligt som iPodsen har är så otroligt korkat... DET är dålig design. Jämför med era telefoner; Är displayerna så repiga? Skalet? Just det.

Min nano ser f-n så mycket fräshare ut än min SE T610
Prova också att kolla på displayen i dagsljus, T610:an är en "inomhustelefon".

Permalänk

Skumläste igenom tråden lite och såg det där med iTunes. Finns det ingen patch eller liknande så man slipper använda iTunes? Om inte så blir det ingen iPod för min del.

Visa signatur

Citera.mig.för.svar.][resaomkring.blogspot.com][ Intel I5 2.66GHz.4GB DDR3.ATI HD4670][ @Twitter
'We would like to see most of the human race killed off because it is unworthy, it is unworthy of the gift of life' - Behemoth - Antichristian Phenomenon.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bergmanman
Skumläste igenom tråden lite och såg det där med iTunes. Finns det ingen patch eller liknande så man slipper använda iTunes? Om inte så blir det ingen iPod för min del.

Finns andra program, du kan använda bl a winamp för att föra över musiken.

Visa signatur

Läser nån verkligen det här?

Permalänk
Medlem
Citat:

[B]Designen på iPod är vad man än säger inte BRA. Absolut inte BRA. När man ska designa en bärbar pryl så ska man självklart ha i åtanke vilket material man skapar den i, att då klä in den i något så extremt rep-vänligt som iPodsen har är så otroligt korkat... DET är dålig design. Jämför med era telefoner; Är displayerna så repiga? Skalet? Just det.

Hmm, alltså det är inte många telefoner som har samma kvalitetskänsla som min iPod mini. Jag hade tänkt köpa en ny mobiltelefon men efter att ha köpt minin så har ingen telefon kunnat leva upp till mina krav på kvalitetskänsla.

Visa signatur

Daniel

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cruZZade
iPoden är läskigt överskattat. Om man bortser från interface/styrning och design (vilket verkligen är helt överlägset andra mp3-spelare) så är spelaren absolut ingenting att hurra för. iTunes är nämligen en jävla pest för Windows, jag plus två polare har alla haft problem med kommunikationen mellan Windows och iPod. Förutom detta är Apples service ett stort skämt, samt att kvaliteten på spelarna inte verkar vara den högsta. iPod Nano repas fruktansvärt lätt och min G4 har plötsligt bestämt sig för att vägra fungera.

Måste bara säga, skit bakom spakarna? Om t.o.m. jag som aldrig suttit vid något annat än windows och är dålig i almännhet på datorer klarar av att fixa med iTunes ska väll vem som helst klara det?

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Säg på allvar att din T610 är lika repig som din iPod? Det gloss iPod är dränkt i repas fort som attan! Kromen på baksidan... inte en chans Skärmen är heller inte "nersänkt" som på t610 vilket gör den ännu enklare att repa.

Sen att man inte kan se skärmen utomhus i lite sol på t610 är för att den är kass och gammal, inte för att den är lätt att repa. Nano har ju en bra mkt modernare skärm med bättre kontrast och högre upplösning.

Sen kan man ju också fråga sig vilken du använt längst :). T610 är ju visserligen gjord i nano-plast/glas (Inte ipod-nano-plast utan nano-plast) och det är ju ett mindre reptåligt material. Men resten av telefonen är ju i någe form av wannabe-alu eller så, repas inte så länge man inte misshandlar den med nycklar eller så. Min är fin :).

Har både en iPod och en t610 själv så ;). (En mini och en G4 men iaf ).

"Kvalitetskänsla" och "tålighet" är väl skilda saker imho. Men iaf iPoden känns särskilt "kvalitativ" när den är full av repor vet jag inte. När den är ny så är det ju en sak... eller iaf man orkar ha den i ett case hela tiden. iPoden känns lyxigare än de flesta telefoner, helt klart. Iaf det är det du menar...

Visa signatur

Macbook Pro C2D 15,4"

Permalänk
Medlem
Citat:

...

Har tyvärr... läst igenom tråden, faktiskt t.o.m. två gånger.
Har tyvärr inte ork att leta fram en eller flera bra mp3-spelare som är lika bra eller bättre än iPod Nano men iRiver, iAudio och Creative har massor av fina och bra mp3-spelare som jag tycker är ett bättre köp. Har inte haft en Nano att testa på men det är i princip samma sak som en vanlig iPod, förutom utseendet och skärmen? (Och för att inte nämna all problem som dykt upp med Nanon, repor, skärmen etc)

Alla som har iPods har väll inte köpt den för att de har läst mycket om den eller dylikt utan att kompisen rekomenderat den, men hade de läst lite och kanske tagit en titt på andra spelare hade dem kanske funderat på annat istället?

Tack för videon föresten, läckert ; )... Blir dock ingen Mac för mig, jag håller koll på mina TBs och mappar i Windows, funkar prima! Dock fortfarande läckert... Funderar starkt på att köpa en Mac atm.
Är det videon som går lite för snabbt eller är Macs så snabba? Ingen loadtid eller liknande... Brukar ta tid att öppna program och flytta saker hit och dit här : )

Visa signatur

"Signatur raderad. Åsikter om mig skall tas via albert@sweclockers.com eller pm /GAPa"
[u]Vote GAPa for president![/u]

Permalänk
Citat:

Säg på allvar att din T610 är lika repig som din iPod?

Annars hade jag väl inte skrivit det?!
Jag är inte fjorton år gammal.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av triumphtiger
Min nano ser f-n så mycket fräshare ut än min SE T610
Prova också att kolla på displayen i dagsljus, T610:an är en "inomhustelefon".

well den lanserades ju för 2.5-3 år sen så varför jämför du med den ?

Turbonallen: Det finns faktiskt väldigt få (om inte ingen) mp3spelare nu som har 4 GB flashminne. Så just nu är faktiskt apple ganska långt framme, men jag tvivlar inte på att det kommer komma sådana produkter från andra företag inom en snar framtid. Apple har faktiskt skapat mycket bra produkter på den senaste tiden så vi får se vad som kommer i framtiden.

Trots allt så har ju inte apple: Den lättaste, den billigaste, den mest hållbara, med utbytbart batteri (till skäligt pris) eller den mp3spelaren med mest lagringsutrymme.

Edit: FYI så är jag varken en iPodhatare eller en iPodälskare.

Visa signatur

hollywoodstar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cruZZade
iPod Nano repas fruktansvärt lätt och min G4 har plötsligt bestämt sig för att vägra fungera.

Var det före eller efter den hade ett möte med golvet?

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Piilo
Är det videon som går lite för snabbt eller är Macs så snabba? Ingen loadtid eller liknande... Brukar ta tid att öppna program och flytta saker hit och dit här : )

Macar är inte direkt lika långsamma som frusen sirap i sibirien Min mac går ungefär lika snabbt (fast jag skriver inte så snabbt) förutom i front row, där hackar det vid animationerna.

Visa signatur

Läser nån verkligen det här?

Permalänk
Medlem

Den nya IPod 5g låter bra. Bättre än min gamla Iriver,mer detalj,större ljud.
Det gäller att hitta bra lurar.

Visa signatur

-Ipod Touch 8gb , Westone UM2 + custom sleeves
-Nokia N95
-Apple MacBook Pro 2.2 Ghz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Halligalli
Macar är inte direkt lika långsamma som frusen sirap i sibirien Min mac går ungefär lika snabbt (fast jag skriver inte så snabbt) förutom i front row, där hackar det vid animationerna.

Min iMac är inte så snabb i t.ex. Front Row när man bläddrar mellan filmer (jag har absolut inget hack, men animationen är längre). Känns så iaf, men jag vet inte.

Visa signatur

The only problem with Microsoft is they just have no taste. They have absolutely no taste. And I don't mean that in a small way, I mean that in a big way, in the sense that they don't think of original ideas, and they don't bring much culture into their products.

Permalänk
Medlem

Det är ju samma som med Linux-kulturen. Man känner att man är delaktig i någonting och vill dela det med andra och liksom visa att med är med i det.

Visa signatur

IBM R40

Permalänk
Citat:

iRiver, iAudio och Creative har massor av fina och bra mp3-spelare som jag tycker är ett bättre köp. Har inte haft en Nano att testa på men det är i princip samma sak som en vanlig iPod, förutom utseendet och skärmen? (Och för att inte nämna all problem som dykt upp med Nanon, repor, skärmen etc)

Varför skulle de spelarna vara ett bättre köp?

iRiver H10 - 1 GB minne och väger 50% mer än ipodden, 1895:- (som en 2GB nano)
iAudio 5 - 2 GB minne och väger 28 gram utan batteri, saknar färgskärm - 2676:- (Dyrare än en 4gb nano)
Creative MuVo N200 1GB - Saknar färgskärm, väger 34 gram utan batteri - 1074:-

Creative hade tusentals mp3-spelare så jag vet inte om det finns någon bättre modell, men jag hittade ingen flashspelare från dem som hade mer än 1 GB utrymme iaf.

Varför skulle dessa spelarna vara bättre än en Nano? Har de bättre ljudkvalité eller har de några andra viktiga funktioner? Jag tycker det verkar som att man betalar mer för mindre utrymme, men du kanske tänkte på någon annan modell än de jag hittade?

Måste också förtydliga att det visst finns andra vettiga mp3-spelare än iPod-modellerna, iAudio M5 verkar riktigt sjysst t.ex, och vill man ha line-in/mic-in eller kanske line-out eller radio kommer man inte långt med en iPod.

Citat:

Tack för videon föresten, läckert ; )... Blir dock ingen Mac för mig, jag håller koll på mina TBs och mappar i Windows, funkar prima! Dock fortfarande läckert... Funderar starkt på att köpa en Mac atm.

Jag klippte bort load-tiden för jag tyckte det var tråkigt att titta på Plussa på några sekunder när firefox tankas hem, när firefox startas, samt när man navigerar i Front Row så kommer du närmare sanningen. När ett program redan är startat är laddningstiden i stort sett obefintlig, och har man väl startat ett program brukar man inte stänga av det, utan istället enbart stänga fönstret/gömma programmet.

Visa signatur

Microsoft Longhorn operating system is going to be Windows Vista. As in “a view into the distance” which surely refers to the prolonged development timeline of the OS

Permalänk
Medlem

Ja det är roligt när nån vill ha en mp3spelare, och vill ha:

Diktafon
AA-batterier
Ingen iPod
UMS

och ÄNDÅ skriver någon "iPod shuffle!!!"

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nikce
Ja det är roligt när nån vill ha en mp3spelare, och vill ha:
Diktafon
AA-batterier
Ingen iPod
UMS
och ÄNDÅ skriver någon "iPod shuffle!!!"

Du menar att en av fyra inte räcker?
(eller två av tre för 250:- till)

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tva
Du menar att en av fyra inte räcker?
(eller två av tre för 250:- till)

Va? iPod har inte UMS för musiken eller diktafon. Inte heller tar den freestylebatterier.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nikce
Va? iPod har inte UMS för musiken eller diktafon. Inte heller tar den freestylebatterier.

Nej, men det är ju för att den är för bra för det.

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Medlem

kan bara tala för mig själv.. eller? jag försökte, FÖRSÖKTE, in i det sista att INTE köpa en ipod. Provade en massa och kollade sjukligt mycket på nätet. Var tex inne på den där panasonicen som är liten,snygg och med bra ljud. dock verkade den ha t o m krångligare överföring än itunes.. och efter mycket om och men så blev det en sådan.. ipod alltså. Det är ju trist att säga det men nog har de en bra produkt..

men glöm inte upphinnarhypotesen, detta försprång är bara tillfälligt. så var lite schysst och låta dem suga lite på karamellen, aiight?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Varför skulle de spelarna vara ett bättre köp?

iRiver H10 - 1 GB minne och väger 50% mer än ipodden, 1895:- (som en 2GB nano)
iAudio 5 - 2 GB minne och väger 28 gram utan batteri, saknar färgskärm - 2676:- (Dyrare än en 4gb nano)
Creative MuVo N200 1GB - Saknar färgskärm, väger 34 gram utan batteri - 1074:-

Creative hade tusentals mp3-spelare så jag vet inte om det finns någon bättre modell, men jag hittade ingen flashspelare från dem som hade mer än 1 GB utrymme iaf.

Varför skulle dessa spelarna vara bättre än en Nano? Har de bättre ljudkvalité eller har de några andra viktiga funktioner? Jag tycker det verkar som att man betalar mer för mindre utrymme, men du kanske tänkte på någon annan modell än de jag hittade?

Även ifall man inte behövde använda iTunes eller likande och det enda som behövdes var en vanlig filhanterare så skulle jag troligtvis ändå välja iAudio U2 framför iPod Nano. Alla tycker att iPod Nano är så liten, men den är inte speciellt liten egentligen. Den är ganska platt men i övrigt är den varken speciellt liten eller lätt.
En iAudio U2 är något dyrare, men den är värd sitt pris tycker jag. För mig känns det som 1GB räcker ganska långt. Visst skulle det vara kul med 2GB eller ännu mer, men det är inget jag är beredd att betala mer än en symbolisk summa för.

Jag kan inte spela upp din film btw. Ytterligare en "nackdel" med att luta sig tillbaka och lita på sitt system. I Windows blir det WMV, på Macen blir det MOV. Skulle jag gjort en liknande film skulle det bli XviD som är fritt och funkar överallt (om användaren orkar ladda ner en codec).

Om nån har en fungerande codec som funkar till turbonallens film så länka gärna. Quicktime vill jag inte installera och Quicktime Alternative verkar inte funka.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Citat:

Jag kan inte spela upp din film btw

Vet inte vilken mumbojumbo-spelare du använder, men den fungerade i Mplayer som syrran använder på sitt xp.

Citat:

Ytterligare en "nackdel" med att luta sig tillbaka och lita på sitt system

Nackdel? .wmv har ju inte direkt det bästa ryktet att fungera smärtfritt på alternativa operativsystem heller.

Citat:

Skulle jag gjort en liknande film skulle det bli XviD som är fritt och funkar överallt (om användaren orkar ladda ner en codec).

Vad duktig du är! Går iof att göra i osx med..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
Jag kan inte spela upp din film btw. Ytterligare en "nackdel" med att luta sig tillbaka och lita på sitt system. I Windows blir det WMV, på Macen blir det MOV. Skulle jag gjort en liknande film skulle det bli XviD som är fritt och funkar överallt (om användaren orkar ladda ner en codec).

Nog har jag komprimerat och exporterat filmen med Apple's Quicktime, men jag valde att exportera den till h.264-komprimerad mpeg-4 film. Apple, till skillnad från Microsoft, låter en nämligen få välja om man vill komprimera till deras egna format eller till en standard.
... Sedan att Microsoft inte stödjer standarder kan inte jag rå för

http://en.wikipedia.org/wiki/H.264
http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&postid=5729324...

H.264 kommer förövrigt snart att vara hårdvaru-accelererat:
http://forum.sweclockers.com/showthread.php?threadid=464038

VLC Player tror jag klarar av att spela upp H.264

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av superjoppe
Vet inte vilken mumbojumbo-spelare du använder, men den fungerade i Mplayer som syrran använder på sitt xp.

Nackdel? .wmv har ju inte direkt det bästa ryktet att fungera smärtfritt på alternativa operativsystem heller.

Vad duktig du är! Går iof att göra i osx med..

Lättretad? Eller bara trött kanske, gå och lägg dig i så fall.

Upplever du att jag sagt nåt positivt om WMV så läs igen.

Jag använder Media Player Classic och ffdshow.

Jag försöker inte slå mig för bröstet och hävda att allt jag gör är det bästa, jag är väldigt intresserad av hur andra gör och tycker att turbonallens inlägg i denna tråd har varit väldigt intressanta. Jag borde kört GSpot eller nåt på filen och sett vilken codec som krävdes, men även jag är lite trött idag.

Citat:

Nog har jag komprimerat och exporterat filmen med Apple's Quicktime, men jag valde att exportera den till h.264-komprimerad mpeg-4 film. Apple, till skillnad från Microsoft, låter en nämligen få välja om man vill komprimera till deras egna format eller till en standard.
... Sedan att Microsoft inte stödjer standarder kan inte jag rå för

http://en.wikipedia.org/wiki/H.264
http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&postid=5729324...

H.264 kommer förövrigt snart att vara hårdvaru-accelererat:
http://forum.sweclockers.com/showthread.php?threadid=464038

VLC Player tror jag klarar av att spela upp H.264

Tack för informationen. Jag använder helst Media Player Classic. Jag plockade ner en senare version av ffdshow så nu funkar det bra.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |