Fråga om auktion i WoW

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Feltherr
Okej då missförstod jag dig, men varför då poängtera det uppenbara? Det säger väl sig självt att man har olika förutsättningar när man spelar.

Mitt exempel var bara som sagt ett exempel, vilket jag tyckte var alldeles utmärkt för att förtydliga vad jag menade. Fördjupa dig inte mer i det, det var bara ett EXEMPEL (förtydligade med capslock) som faktiskt grundlägger sig på hur det ligger till (beroende på hur man spelar, självklart), dvs att ju mer man spelar, desto större chans har man att få bra items till slut. Det kan ingen neka till, utan det är ren logik.

Ja, det förstår jag.

Bra då är vi överens fast med olika åsikter

Permalänk
Medlem
Citat:

Offtopic men varför har du inte lvl 60 om du spelat så länge?

jag har helt enkelt tagit spelet för vad det är, ett spel.
Har därmed inte spelat så aktivt, utan i små omgångar, förutom när man kör instancer, som tar längre tid.
Jag anser att en stor del av spelet är atmosfären och folket, (behöver jag säga att jag spelar på en RP server) vilket innebär att jag lätt kan slå ihjäl 2 timmar genom att bara prata med folk.

Citat:

Grejen är att du skulle för det första inte har råd att köpa upp alla silk, mooncloth, runecloth med bara 500 g. Och för det andra så skulle säkert några desperata köpa då, men samtidigt skulle folk lägga upp cloth osv för billigare priser än dina, och folk skulle köpa dom istället. 1 person kan liksom inte påverka såå himla mycket, om det inte är en pytteliten server vill säga.

Nej, jag skulle nog inte kunna köpa allt för 500g, men vad sätter gränsen vid att jag endast köper 500g från farmers?
Självklart så kan 1 person inte påverka så mycket, men tror inte att vi pratar om 1 person när vi pratar om att köpa guld. Det är ju som att säga "jo, vi vet att folk kan köra fulla.. men en full person i trafiken kan väl inte göra så stor skada, om det inte är väldigt lite folk på vägen...".
Det är självklart att det handlar om fler än en.
Och att andra lägger upp nya, billigare auktioner, jättebra! more for me to buy!
om jag säljer en dyr, så har jag råd att köpa på mig ytterligare två billiga!

Citat:

Men jag skulle aldrig kunna tänka mig att köpa acc, för det första skulle jag då behöva betala extra för ett till account, plus som du säger, hur kul är det att få en lvl 60 när man vet att man inte gjort något själv?

Och även om du har en bra poäng så är dina argument inte direkt genomtänkta. Eller så håller jag inte med dig till 100% bara. Att köpa guld ser jag inte som något såå himla farligt, jag skulle iaf bara använda det till att köpa mig en mount i stort sett. Inte direkt till att påverka inflationen, men såklart... Finns dom som köper guld och använder på det sättet, och det är väl lite illa. Men eftersom jag inte har möjlighet att köpa guld och det inte känns så himla lockande egentligen, så kommer jag inte göra det. Men jag tycker fortfarande likadant dock, skulle inte kunna tänka mig att köpa ett account, och att köpa guld är inte så lockande, men inte såå himla fel heller

Skönt att höra att du ogillar powerlevel, och som du säger, så länge du håller dig till vendorsaker som mounts och så vidare, fine by me. Men kolla på ditt uttalande hur kul är det att ha en lvl60 när man vet att man itne gjort något själv... byt ut lvl 60 mot mount... vad är då meningen? Och vad är det som inte är gnomtänkt med mina argument?

Citat:

Edit:
Sen håller jag med Adria om att Feltherrs exempel var riktigt uselt. Tid betyder inte automatiskt epics

Där kan jag hålla med dig. Att få rare drop beror på tur och inte mycket annat. Dock är ju epics oftast BOP så dessa påverkas inte av hur mycket guld du har, såtillvida du inte får folk att låta bli att rolla eller ge dig den på annat sätt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Monkej
Tid betyder inte automatiskt epics

Det var varken vad jag menade eller vad jag skrev. Läs om, läs rätt, tänk till.

Visa signatur

Throw dirt on me and grow a wild flower

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av krexx
jag har helt enkelt tagit spelet för vad det är, ett spel.
Har därmed inte spelat så aktivt, utan i små omgångar, förutom när man kör instancer, som tar längre tid.
Jag anser att en stor del av spelet är atmosfären och folket, (behöver jag säga att jag spelar på en RP server) vilket innebär att jag lätt kan slå ihjäl 2 timmar genom att bara prata med folk.

Okej, jag förstår Men mycket roligt i spelet börjar ju på lvl 60 ^^

Citat:

Ursprungligen inskrivet av krexx
Nej, jag skulle nog inte kunna köpa allt för 500g, men vad sätter gränsen vid att jag endast köper 500g från farmers?
Självklart så kan 1 person inte påverka så mycket, men tror inte att vi pratar om 1 person när vi pratar om att köpa guld. Det är ju som att säga "jo, vi vet att folk kan köra fulla.. men en full person i trafiken kan väl inte göra så stor skada, om det inte är väldigt lite folk på vägen...".
Det är självklart att det handlar om fler än en.
Och att andra lägger upp nya, billigare auktioner, jättebra! more for me to buy!
om jag säljer en dyr, så har jag råd att köpa på mig ytterligare två billiga!

Ja men ditt argument om att en spelare skulle kunna kontrollera hela AH stämmer ju inte bara för att det finns fler som köper guld. För dom som köper guld kommer ju aldrig vara fler eller ha mer pengar totalt än dom som inte gör det. OM, som sagt, det inte är en väääldigt liten server. Och ditt argument fungerar ju i teorin, men hur ofta lägger någon kanske 10000-20000 kr på guld för att köpa upp AH?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av krexx
Skönt att höra att du ogillar powerlevel, och som du säger, så länge du håller dig till vendorsaker som mounts och så vidare, fine by me. Men kolla på ditt uttalande hur kul är det att ha en lvl60 när man vet att man itne gjort något själv... byt ut lvl 60 mot mount... vad är då meningen? Och vad är det som inte är gnomtänkt med mina argument?

Mja det är egentligen en bra fråga. Men mount känns det likadant. 1-60 tar ändå ett tag, och man kan göra på olika sätt, varje gubbe har egna upplevelser osv... Mount är bara farma eller få pengar typ, inte direkt något som jag skulle sakna. Och jag vet ju att jag kan farma ihop den där summan om jag vill, och jag kommer också göra det eftersom att jag inte ska köpa guld...

Nja, genomtänkt var väl fel ord... Vissa grejer du skrev håller inte i praktiken bara

Citat:

Ursprungligen inskrivet av krexx
Där kan jag hålla med dig. Att få rare drop beror på tur och inte mycket annat. Dock är ju epics oftast BOP så dessa påverkas inte av hur mycket guld du har, såtillvida du inte får folk att låta bli att rolla eller ge dig den på annat sätt.

Precis, finns små guilder som tittat på filmer hur man dödar bossar som större guilder gjort... Så gör dom likadant, och har tur som fan med looten. Sett många såna exempel på min egen server.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Feltherr
Det var varken vad jag menade eller vad jag skrev. Läs om, läs rätt, tänk till.

Ja, och det är svårt att svara? Jag förstod väl också att du menade att på lång sikt så betyder det fler epics, men det gör ju inte direkt mer för diskussionen. Jag kan hålla med dig men det behöver inte alltid vara sant, alla har inte pve-guild eller kan få rank 12-14 direkt... Men jag förstår vad du menar och håller med dig till viss del.

Visa signatur

| i5 4690k | Asus Z97-A | 8GB Crucial BallistixSport | MSI GTX 980 Ti | Cooler Master 212 EVO | Samsung 850 250GB | BenQ GL2460HM | Corsair K95 | QPAD 5K Pro | Windows 8 |

Permalänk
Medlem

"8. Selling of Items.

Remember, at the outset of these Terms of Use, where we discussed how you were "licensed" the right to use World of Warcraft, and that your license was "limited"? Well, here is one of the more important areas where these license limitations come into effect. Note that Blizzard Entertainment either owns, or has exclusively licensed, all of the content which appears in World of Warcraft. Therefore, no one has the right to "sell" Blizzard Entertainment's content, except Blizzard Entertainment! So Blizzard Entertainment does not recognize any property claims outside of World of Warcraft or the purported sale, gift or trade in the "real world" of anything related to World of Warcraft. Accordingly, you may not sell items for "real" money or exchange items outside of World of Warcraft."

kan inte fatta att en del tycker det är helt ok att köpa guld. visst det är inte olagligt att bryta mot deras "policy" men kan man inte följa den borde man inte spela spelet.

Visa signatur

Poor people are crazy. Rich people are eccentric

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sputniqs
kan inte fatta att en del tycker det är helt ok att köpa guld. visst det är inte olagligt att bryta mot deras "policy" men kan man inte följa den borde man inte spela spelet.

Sen så är det ju en fråga om "jag tycker så bara för att blizzard säger det som en principsak" eller "folk kommer ändå göra det, finns inget att göra åt det, alltså tycker jag det är ok fast egentligen kanske inte"... Vilket jag då måste säga det senare

Jaja, denna tråd har gått väldigt offtopic...

Visa signatur

| i5 4690k | Asus Z97-A | 8GB Crucial BallistixSport | MSI GTX 980 Ti | Cooler Master 212 EVO | Samsung 850 250GB | BenQ GL2460HM | Corsair K95 | QPAD 5K Pro | Windows 8 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Monkej

Du vet WoW är en virtuell värld som Blizzard kan ändra som dom vill... I verkligheten fungerar det inte riktigt så. Det är heller inte olagligt att köpa guld, det är det dock att köra för fort WoW är bara ett spel, och ditt argument var inte direkt vettigt ^^

Jojo, givetvis. Men BMW kan säkerligen väldigt enkelt lägga in hastighetsstopp i bilarna så att dom max ger 110 Det är nog inga större problem, tror du? Mitt argument var väldigt vettigt då det var en väldigt bra liknelse. Att köpa guld är inte olagligt enligt svensk lag, men otillåtet enligt blizzard, blizzard är sverige i fallet bil jämfört med wow.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SueCia
Jojo, givetvis. Men BMW kan säkerligen väldigt enkelt lägga in hastighetsstopp i bilarna så att dom max ger 110 Det är nog inga större problem, tror du? Mitt argument var väldigt vettigt då det var en väldigt bra liknelse. Att köpa guld är inte olagligt enligt svensk lag, men otillåtet enligt blizzard, blizzard är sverige i fallet bil jämfört med wow.

Och man kan säkert väldigt enkelt ta bort hastighetsspärren... Och det skulle vara konstigt med en bil som går max 110... Typ köra ner för en backe eller något, så skulle bilen bromsa då eller? ^^

Men men, jag förstår din jämförelse men den känns inte riktigt sådär jättevettig i detta sammanhang. Eftersom att köpa guld till WoW ändå är kopplat till "IRL", dock hade ditt argument stämt om det bara handlade om saker innuti spelet... Men nu handlar det ju om att betala riktiga pengar för pengar i WoW Och om det vore realistiskt att sätta hastighetsstopp på 110 i sina bilar av BMW vore ditt argument bättre, att köpa guld är realistiskt möjligt och det är inte direkt lätt för Blizzard att stoppa det.

Visa signatur

| i5 4690k | Asus Z97-A | 8GB Crucial BallistixSport | MSI GTX 980 Ti | Cooler Master 212 EVO | Samsung 850 250GB | BenQ GL2460HM | Corsair K95 | QPAD 5K Pro | Windows 8 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SueCia
Jojo, givetvis. Men BMW kan säkerligen väldigt enkelt lägga in hastighetsstopp i bilarna så att dom max ger 110 Det är nog inga större problem, tror du? .

Jodå, det blir problem, med BMW's ekonomi ...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Monkej

Och man kan säkert väldigt enkelt ta bort hastighetsspärren... Och det skulle vara konstigt med en bil som går max 110... Typ köra ner för en backe eller något, så skulle bilen bromsa då eller? ^^

Men men, jag förstår din jämförelse men den känns inte riktigt sådär jättevettig i detta sammanhang. Eftersom att köpa guld till WoW ändå är kopplat till "IRL", dock hade ditt argument stämt om det bara handlade om saker innuti spelet... Men nu handlar det ju om att betala riktiga pengar för pengar i WoW Och om det vore realistiskt att sätta hastighetsstopp på 110 i sina bilar av BMW vore ditt argument bättre, att köpa guld är realistiskt möjligt och det är inte direkt lätt för Blizzard att stoppa det.

Jag ger mig inte
Jojo, den skulle ju kunna ha nåt varvstopp så att den helt enkelt motorbromsar i nerförsbackar, däremot kan man ju givetvis lägga i friläge och öka nån km/h i nedförsbackar. Men hur som helst är detta både realistiskt och möjligt.

Varför är det inte realistiskt och möjligt egentligen? Förutom att det skulle totalt förstöra för BMW så skulle det inte vara orealistiskt eller omöjligt då en bil aldrig ska gå över 110 vid normal körning

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Janols

Jodå, det blir problem, med BMW's ekonomi ...

Stämmer bra det, men detta är teoretiskt, skulle aldrig köpa en bil själv som bara gick i 110, nog för att min starlet inte gick nå jättemkt fortare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Monkej
Och man kan säkert väldigt enkelt ta bort hastighetsspärren... Och det skulle vara konstigt med en bil som går max 110... Typ köra ner för en backe eller något, så skulle bilen bromsa då eller? ^^

Men men, jag förstår din jämförelse men den känns inte riktigt sådär jättevettig i detta sammanhang. Eftersom att köpa guld till WoW ändå är kopplat till "IRL", dock hade ditt argument stämt om det bara handlade om saker innuti spelet... Men nu handlar det ju om att betala riktiga pengar för pengar i WoW Och om det vore realistiskt att sätta hastighetsstopp på 110 i sina bilar av BMW vore ditt argument bättre, att köpa guld är realistiskt möjligt och det är inte direkt lätt för Blizzard att stoppa det.

Nu måste jag bara få lägga mig i igen. Han gör ju en jämförelse som du påstår att du förstår, med andra ord är det en bra jämförelse. Tänk teoretiskt, inte praktiskt.. passar nämligen bättre i sammanhanget. Annars skulle man ju aldrig kunna dra jämförelser om inte alla element stämde in även i praktiken, som inte ens har något värde av betydelse i fråga.

"Nä, lägg ansvaret på Blizzard som ägare av spelet, inte spelarna". Låter faktiskt urbota dumt.

Summa sumarum: Ansvar är något man får ta själv.

Visa signatur

Throw dirt on me and grow a wild flower

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SueCia

Varför är det inte realistiskt och möjligt egentligen? Förutom att det skulle totalt förstöra för BMW så skulle det inte vara orealistiskt eller omöjligt då en bil aldrig ska gå över 110 vid normal körning

Autobahn my friend ...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Adria
Sen kan det ju även vara så att alla inte har samma mängd TID att lägga ned på World of Warcraft. Jag t.ex. går i skolan och tränar för fotbollen varje dag, vilket leder till att det är svårt för mig att hinna göra endgame instancer, få hög rank osv.

Det finns alltså omjämlikheter även där, right?

Det är en del av spelet, en del av spelet där hardcore-spelare belönas - om du nu inte är en sådan beklagar jag sorgen.
End of story.

Sen glömmer ni att det inte är TILLÅTET att köpa guld, yeah, you heard me! Ni FUSKAR alltså, i ett ONLINE-spel vilket är förbannat drygt och ni förtjänar att bannas från WoW

Fuskisar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Schnucky
Det är en del av spelet, en del av spelet där hardcore-spelare belönas - om du nu inte är en sådan beklagar jag sorgen.
End of story.

Sen glömmer ni att det inte är TILLÅTET att köpa guld, yeah, you heard me! Ni FUSKAR alltså, i ett ONLINE-spel vilket är förbannat drygt och ni förtjänar att bannas från WoW

Fuskisar.

Jag håller faktiskt med, jag tycker att köper man så mkt som 1 guld så förtjänar man en permban med den CDnyckeln och det kontot. Så dår får man lägga ut 500 kr igen för att spela, då fuskar man nog inte igen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Curly
Botandet i D2 hade även possitiva sidor, t.ex blev många väldigt bra items (till exempel Heralqin crest "shako" och Shaftstopper) väldigt billiga, mot slutet av 1.09 gick dessa att köpa för ~50 perfect gems vilket gjorde att alla som hade en gnutta dedikation till spelet hade råd med dessa items som nästan är ett måste om man vill överleva på svårighetsgraden hell. Självklart ledde det till att spelare som spelade schyst aldrig kunde komma ikapp botarna men dom kunade iaf spela och ha roligt, jag gjorde väldigt många D2 spelare väldigt glada genom att byta ovan nämnda items mot t.ex gems och low-level runes.

Botar utvecklades inte för att kunna tjäna pengar, dom utvecklades av folk som tyckde det var roligt även om vissa *host*mousepad och Njaguar*host* belv giriga efter ett tag. det var (är) ett väldigt långsamt sätt att få in items, med en dupe kan du göra samma sak som skulle ta en månad med bot på under 10 minuter.

En privat dupe metod kunde föresten säljas på ebay för 3000$US men det var ändå ganska billigt med tanke på att en person hävdade att han med en dupe kunde tjäna ~1500$ i veckan på Ebay.

Botandet hade säkert funnits i samma utstäckning även om det inte gått att sälja items.

I fall någon inte listat ut det än så ja, jag botade så inni helvete mycket, jag botade minst 10 timmar om dagen i 2 år eller nåt i den stilen, pindleskin måste ha dödats hundratusentals gånger.

För att återgå till någonting vettigt, Jag ser inga problem i att köpa/sälja Guld i wow.

Och jag tror inte det påverkar ekonomin nämnvärt, OK priserna på items kanske ökar men var fån ni ert guld ifrån? Just det, försäljning av items på AH. Fri marknad FTW!

Även i WoW så kommer botandet inte från vilja att tjäna pengar på Ebay, botarna utvecklades för att säljas, till privat personer som inte vill grina hela dagen. Skillnaden är att i WoW så används dom även av s.k Ebayare och div. kinesiska företag men det är inte därför dom utvecklas.

Jo, jag använde också d2jsp flitigt (4bots på samma dator..) men hursomhelst, varken du eller jag kan veta Njaguars riktigt motiv till att göra denna bot, vad som helst kan vara möjligt. det kan ha varit ett beställningsjobb från en item-store, han kanske drev en själv eller så hade han hela tiden baktanken att han förr eller senare skulle göra om det till betalversion, vilket han gjorde (även om det nu crackades ganska snabbt).

hursomhelst, bottandet var itne det största problemet. det var alla dupes och hacks. och det hade itne funnits en bråkdel av vad som fanns om det itne funnits pengar att tjäna. Sen kan du ju knappast kalla D2s ekonomi för bra, den var sjukt ostabil, priser kunde på en vecka 10dubblas och desseutom försvann runur hursomhelst eftersom 99% var dupes.

Du måste tänka på att det är skillnad på överflöd i valuta och överflöd i realkapital, bottandet gav ett överflöd i saker, därför blev saker som tex shakos extremt billigt. Motsatsen gäller för WoW där inflationen är guld istället för items vilket betyder att saker å ting istället kommer bli svindyrt.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SueCia
Varför är det inte realistiskt och möjligt egentligen? Förutom att det skulle totalt förstöra för BMW så skulle det inte vara orealistiskt eller omöjligt då en bil aldrig ska gå över 110 vid normal körning

Det jag menade med att det inte var realistiskt var att det inte skulle hända, BMW skulle aldrig göra så. Men jaja, jag orkar inte tjafsa, du förstår vad jag menar och jag förstår vad du menar

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Schnucky
Sen glömmer ni att det inte är TILLÅTET att köpa guld, yeah, you heard me! Ni FUSKAR alltså, i ett ONLINE-spel vilket är förbannat drygt och ni förtjänar att bannas från WoW

"Ni"? Vad jag vet har ingen som skrivit något i trådet köpt guld :S

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Feltherr
Nu måste jag bara få lägga mig i igen. Han gör ju en jämförelse som du påstår att du förstår, med andra ord är det en bra jämförelse. Tänk teoretiskt, inte praktiskt.. passar nämligen bättre i sammanhanget. Annars skulle man ju aldrig kunna dra jämförelser om inte alla element stämde in även i praktiken, som inte ens har något värde av betydelse i fråga.

"Nä, lägg ansvaret på Blizzard som ägare av spelet, inte spelarna". Låter faktiskt urbota dumt.

Summa sumarum: Ansvar är något man får ta själv.

Ja jag förstår hans argument, och det kanske håller. Men det gör ju inte mer för diskussionen direkt, eller hur? ;>

Och det jag menade med ansvaret var att se till att dom gör allt dom kan för att stoppa detta, vilket dom uppenbarligen inte gjort än. Alltså ansvaret för att göra det dom säger, se till att folk sköter sig i sån stor utsträckning det går (inte stor alls men ni fattar)... Jag menar såklart inte att Blizzard ska få ta ansvaret för scammers, guldköpare, griefers, corpsecampers, osv, trodde du jag är så dum eller?

Visa signatur

| i5 4690k | Asus Z97-A | 8GB Crucial BallistixSport | MSI GTX 980 Ti | Cooler Master 212 EVO | Samsung 850 250GB | BenQ GL2460HM | Corsair K95 | QPAD 5K Pro | Windows 8 |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av appoc2013
I vilken värld lever du i? detta är Sverige, inte USA. ^^

Sverige ligger i samma värld som USA.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Triffid
Jo, jag använde också d2jsp flitigt (4bots på samma dator..) men hursomhelst, varken du eller jag kan veta Njaguars riktigt motiv till att göra denna bot, vad som helst kan vara möjligt. det kan ha varit ett beställningsjobb från en item-store, han kanske drev en själv eller så hade han hela tiden baktanken att han förr eller senare skulle göra om det till betalversion, vilket han gjorde (även om det nu crackades ganska snabbt).

hursomhelst, bottandet var itne det största problemet. det var alla dupes och hacks. och det hade itne funnits en bråkdel av vad som fanns om det itne funnits pengar att tjäna. Sen kan du ju knappast kalla D2s ekonomi för bra, den var sjukt ostabil, priser kunde på en vecka 10dubblas och desseutom försvann runur hursomhelst eftersom 99% var dupes.

Du måste tänka på att det är skillnad på överflöd i valuta och överflöd i realkapital, bottandet gav ett överflöd i saker, därför blev saker som tex shakos extremt billigt. Motsatsen gäller för WoW där inflationen är guld istället för items vilket betyder att saker å ting istället kommer bli svindyrt.

Om en item-store hade "beställt" D2Jsp hade dom särkert krävt att boten inte distribueras till allmänheten av flera olika anledningar. Att han från början tänkt sälja den senare kanske stämmer däremot.

Som jag så, en dupe gör samma sak på 10 min som en bot gör på en månad så jag håller med om att botande inte var ett särskillt stort problem, gärmförelsevis vill säga. Ekonomin var ibland instabil men för det mesta fungerade det bra. Det vara bara när det kom en dupe som priserna hoppade både upp och ner något enormt.

Runor var extremt dupeade ja, om man spelade ensam skulle man behöva döda 3 miljarder (!) fiender per zod rune men på något sätt hade varenda kotte i trade-channel ett par på lager.

Privatpersoner som botar i WoW genererar lika mcyket items som guld, för man tjänar ju nästan ingenting på guld som droppar från fiender, det man tjänar på är att sälja cloth, gröna och båla items på AH. Dom kinesiska guld farmarna däremot säljer säkert allt till vendors då det skulle vara mer möda än det är värt att försöka sälja allt dom får på AH.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem

Bottar är ganska kul på en PvP server, man kan få lite honor från dom innan man rapporterar dom till en GM
Och bott-farmare i WoW är ju inte så fruktasvärt vanligt och dom som kör med bottar blir banade ganska fort i och med att GM's är ganska snabba av sig när man väll raporterar något man misstänker är en bott.

Permalänk
Medlem

Alltså vad är meningen med spelet om man köper guld och andra items?!?!.... Det roliga är ju att man själv hittar sakerna... Tycker folk som köper epic och set items är riktiga torskar Men det är vad jag tycker..

Visa signatur

|| AMD64 Winchester 3200+ @ 2040mhz || Minne 2x512mb|| Radeon 9800pro 128mb || Abit AV8 3RD EYE || HDD 1TB ||

Permalänk
Medlem

Så här är det !

Spelare 1 har barn, fru och jobb

Spelare 2 pluggar, har lov, är singel och har inga barn

Båda spelarna är med i uber gillet "X"

På onsdagarna raidar gille "X" alltid BWL och det kostar en hel del då bla sista bossen förstör din gear och ibland wipear dom för nått pundhuvud gör fel.

Spelare 2 har inga problem med att få ihop pengar nog för att raida då han farmar pengar 6 timmar innan raiden börjar, spelare 1 däremot är på jobbet och knegar sen ska han hjälpa till i hemmet med grejer SEN kan han spela några timmar och dom timmarna ska han raida på så han kan inte farma ihop nog med pengar för att täcka sina reparationer o dyl.

Spelare 1 tycker detta är jobbigt då han älskar att raida och han har toppenkompisar i gillet som han inte vill bryta kontakten med, tyvärr kan inte gillet hjälpa honom med pengar då alla i princip går plus minus noll och gillet försöker hålla med potions och annat som behövs vid raider.

Så vad ska han göra, eftersom han har ett jobb och är "vuxen" har han lärt sig att tid = pengar (både irl och ingame) så han tar lite av sina pengar som han fått genom att jobba och förvandlar dom till ingame pengar och på så vis kan man säga att spelare 1 och 2 har lagt ner lika mycket tid och ligger på samma nivå pengamässigt och kan raida och vara lyckliga och glada.

Spelare 1 får reda på att spelare 2 köpt pengar och tycker detta är "fusk" och det blir ett väldans liv i gilleschatten, spelare 1 tycker att det är helt ok att köpa ingame valuta då:
1. Det är han som betalar med sina pengar och vad han gör med sina pengar ska andra skita i.
2. Han anser att det är värt det iom att han får göra det han tycker är roligt nämligen raida och umgås med sina polare.

Så summa summarum så måste man inse att allas tid är värd olika mycket och folk har också olika mycket tid att disponera, dessutom finns stora skillnader på vad folk tycker är roligt vissa HATAR att farma pengar och/eller exp och anser att dom har råd att betala någon annan att göra det åt dom och då handlar det om ren efterfrågan och tillgång.
Och ta en titt på samhället idag vi betalar ju för i princip allt, vi har folk som gör mat åt oss, vi har folk som städar våra hem, man kan i princip köpa vilken tjänst som helst idag och vet man på ett ungefär hur mycket ens tid är värd så kan man ju ganska snabbt räkna ut om det är värt det eller inte att köpa sina ingame valuta.

Visa signatur

You're not your job. You're not how much money you have in the bank. You're not the car you drive. You're not the contents of your wallet. You're not your fucking khakis. You're the all-singing, all-dancing crap of the world. -Tyler Durden "Fight Club"

Permalänk
Medlem

Jag orkar egentligen inte ge mig in i disskusionen angående om det är rätt eller fel att köpa guld, hyra en levlare.

Det jag tänker poängtera dock, är att Monkej har fel. Angående att en spelare inte kan påverka priserna på AH, mycket dvs.

Jag kan ta mig själv som ett bra exempel.

jag ägnade en dag i felwood, jag grindade upp 10 essence of water. Jag hade ungefär 100g i en buffert på mitt konto också . Gissa vad jag gjorde med dessa tio essence och 100g? Jag tog över AH.

Hur?

Högsta AH pris under den tiden på Essence of water var ungefär 15g, ingen köper. Lägsta pris, 9g. Jag sålde mina för 11g, köpte upp allt under 10g. Alla essence of water jag köpte för mindre än 10g åkte ut igen för 11g. Enkelt. jag gjorde en smalprofit på alla köp. Detta är grundkonceptet.
Det som hände tillslut var att jag sålde Essence of Water för 15g på AH, och gjorde konstant vinst. Hade jag fortsatt så hade priserna blivit ännu högre.

Detta är gjort av en spelare, med 210g som startpengar. ( då 10 Essence motsvarade 110g till )

Vad leder då detta till, ja.

För att en casual player skall kunna köpa dessa måste han ägna mer tid åt att grinda pengar, eller ägna egen tid åt att grinda Essence.
Han kan vända sig till guldsäljare för att kunna köpa dom.

Så i grund och botten, för att citera "Krexx", Jag säljer faktiskt på ett sätt någon annans tid.

Om någon nu vill ha mer detaljerad information om AH's taxes, när man ska logga AH för att gå in med mest profit över dagen ( för ni skall inte tro att jag campa AH 24/7 för att lyckas med detta ), vilka items som är valuble ( som man kan göra detta med ) så kan ni Pma, jag tänker inte posta allting här.

Visa signatur

I wasn't born with enough middle fingers.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Schnucky
Tänk bara på att var tredje money-transfer stoppas och bådas account låses.

För övrigt är det korkat och förbannat lamt att köpa pengar.

Det där är förmodligen bara något du hört... Har själv köpt "kina guld" (1000g) och vet 3-4 st andra som gjort det samma, ingen har åkt fast. Har inte heller hört om någon som åkt fast heller.

Visa signatur

Fractal Design Define S - ASUS STRIX GTX 1060 6GB - Core i5 6600K @ 4.5GHz - be quiet! Pure Rock - Corsair 16GB CL13 2133MHz - Samsung 250GB SSD (OS) - ASUS Z170 PRO Gaming - Corsair RM750x 750W

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Grunfar
Så här är det !

Spelare 1 har barn, fru och jobb

Spelare 2 pluggar, har lov, är singel och har inga barn

*text*

Du gör ett grundläggande tankefel med din argumentation, och det är att alla skulle ha "rätt" att vara ungefär lika bra eller ha lika bra gear i spelet. Det är fel. Precis som i alla andra spel så bör man bli belönad efter hur mycket tid man investerar i spelet (i stora drag iaf). Jämför t.ex. träning i ett FPS-spel.

Köp av guld sätter i längden ekonomin ur spel. Jag hänvisar till ett flertal inlägg i den här tråden där folk förklarar varför.

Säg att jag vill bli fotbollsproffs. Jag har inte tid att träna så mycket som Zlatan gör men vill ändå vara med och spela mot honom. Jag har däremot pengar. Så jag mutar domaren till att döma bort de allra flesta av Zlatans mål och döma närkamper till min fördel, spelreglerna sätts ur spel, oddsen jämnas ut, och vi drar in ungefär lika många poäng per match.

Kul för mig? Ja kanske faktiskt. Kul för andra eller bra för fotbollen i sig? Knappast...

Man måste ju inse att "allas tid är värd olika mycket och folk har också olika mycket tid att disponera".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Monkej
Grejen är att du skulle för det första inte har råd att köpa upp alla silk, mooncloth, runecloth med bara 500 g. Och för det andra så skulle säkert några desperata köpa då, men samtidigt skulle folk lägga upp cloth osv för billigare priser än dina, och folk skulle köpa dom istället. 1 person kan liksom inte påverka såå himla mycket, om det inte är en pytteliten server vill säga.

Vissa servar har inte 4600043054305 stacks med cloth, på DB som jag lirar på finns det oftast 1-3 20 stacks med mageweave, igår såg jag 6st runecloth för 2g 50s vardera(bid), gissa vilka som får övertaget att komma åt dessa om de köper guld?

Visa signatur

(\_/)
(='.') • warpdrive - svenska citatdatabasen
(")-(")

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Grunfar
............Massa text.......

Precis som någon ovanför skrev så har man inte tid att bli bra så har man inte heller den rätten. Och istället för att raida varje onsdag eller vilken dag det var så kan han ju farma onsdagar jämna veckor och raida ojämna veckor, på så vis blir det rättvist för alla.
Bara för att man har pengar och inte vill göra jobbet själv så är det inte mindre fusk att köpa allt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ricke
Jag tog över AH.

Nja, du tog över försäljningen av Essence of Water, right? Men jag har inte påstått att man inte kan göra så. Men antingen är din server rätt liten, eller så fanns det dåligt med Essence då bara. Det vi snackade om med att ta över tidigare var väl lite mer än så ^^ Men jag förstår din poäng, har som sagt inte sagt att det inte är möjligt att göra så. "Ta över AH" är ju att äga alla aktioner i stort sett, och lycka till med det på en stor server

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sphr
Vissa servar har inte 4600043054305 stacks med cloth, på DB som jag lirar på finns det oftast 1-3 20 stacks med mageweave, igår såg jag 6st runecloth för 2g 50s vardera(bid), gissa vilka som får övertaget att komma åt dessa om de köper guld?

Svårt att läsa?

Citat:

Ja men ditt argument om att en spelare skulle kunna kontrollera hela AH stämmer ju inte bara för att det finns fler som köper guld. För dom som köper guld kommer ju aldrig vara fler eller ha mer pengar totalt än dom som inte gör det. OM, som sagt, det inte är en väääldigt liten server. Och ditt argument fungerar ju i teorin, men hur ofta lägger någon kanske 10000-20000 kr på guld för att köpa upp AH?

Visa signatur

| i5 4690k | Asus Z97-A | 8GB Crucial BallistixSport | MSI GTX 980 Ti | Cooler Master 212 EVO | Samsung 850 250GB | BenQ GL2460HM | Corsair K95 | QPAD 5K Pro | Windows 8 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Monkej
Svårt att läsa?

1. Farmers grindar så in i helvete, säljer rune/mageweave svindyrt på ah.
2. Olle köper guld av farmern samt alla andras runecloth eftersom han alltid har pengar.
3. Olle använder sin guld för att köpa farmerns runecloth och således öka sin reputation med faction x, pengarna återgår till farmern samtidigt som olle tjänar ingame reputation på 0 arbete.

Spelet är skapat med en stängd ekonomi för att alla ska ha lika förutsättning. Man blir inte hjälte av att köpa sig reputation, det blir man av att agera hjälte och vara ute bland drakarna.

Bluffhjälte är vad guldköparna är, totalt ovärdiga i mina ögon.

Liten och liten server, vi har en ganska stor realm:
http://www.warcraftrealms.com/activity.php?serverid=557

Visa signatur

(\_/)
(='.') • warpdrive - svenska citatdatabasen
(")-(")

Permalänk

*Spam är inte tillåtet, raderat av xphaze*

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sphr
3. Olle använder sin guld för att köpa farmerns runecloth och således öka sin reputation med faction x, pengarna återgår till farmern samtidigt som olle tjänar ingame reputation på 0 arbete.

Okej, vad har det med något att göra?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sphr
Spelet är skapat med en stängd ekonomi för att alla ska ha lika förutsättning. Man blir inte hjälte av att köpa sig reputation, det blir man av att agera hjälte och vara ute bland drakarna.

Bluffhjälte är vad guldköparna är, totalt ovärdiga i mina ögon.

Eh? Jag fattar ingenting av ditt inlägg. Mitt inlägg handlade om att man inte kan kontrollera _hela AH_ men visst kan man styra priset på vissa saker... Men det gör ju ingen skillnad om man köper guld, finns folk som farmar som galningar 24/7 själva och köper upp massa saker och säljer dyrare utan att köpa guld från guldfarmare.

Sen är det din åsikt att man blir hjälte av att döda drakar, jag tycker inte riktigt det. Jag går efter hur trevlig personen är osv, som man gör "IRL", då kan den få vara en hjälte :E Men jag förstår ungefär vad du menar, men vad har rep + "hjälte" + guldfarmare att göra med det jag skrev?

Jag tycker som sagt inte att man blir hjälte av att döda bossar, och många guilder tittar ju bara på filmer större guilder gjort, gör likadant, pepprar sunder armor, frostbolt, flash heal osv Nä men, du förstår vad jag menar. Jag tycker inte riktigt PvE eller PvP i WoW är designat så att någon kan bli "hjälte". Ge oss lite world wide events som spelare kan påverka med olika städer och skit, då kan vi börja snacka hjältar ^^

Edit:
Okej så liten var inte din realm, mindre än den jag lirar på men det var ändå inte poängen att folk som köper guld kan köpa ut 2 stacks av runecloth liksom

Visa signatur

| i5 4690k | Asus Z97-A | 8GB Crucial BallistixSport | MSI GTX 980 Ti | Cooler Master 212 EVO | Samsung 850 250GB | BenQ GL2460HM | Corsair K95 | QPAD 5K Pro | Windows 8 |