Program för att rensa sin cache?

Permalänk
Medlem

Program för att rensa sin cache?

Skulle behöva ett program som kan rensa chachen då det hamnar en massa skräp där som inte försvinner föränn man startar om.

Permalänk
Gäst

Ett mycket bra program är detta > Privacy Eraser

Permalänk
Medlem

Skulle rekomendera ccleaner faktiskt kör det själv och det funkar kanon för att rensa cachen samt fixa registret.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Rensar ccleaner ram minnet från onödigt skit?

Permalänk
Medlem

Nej inte vad jag vet. vad menar du med rensar ram minnet , du vill ha något program som frigör ram minne med jämna mellan rum kanske ?

finns lite delade meningar om detta här på sweclockers.com men läs och begrunda.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pumba
du vill ha något program som frigör ram minne med jämna mellan rum kanske ?

Japp, trodde det och cache var samma sak. Vill helt enkelt ha ett program som tar bort all skit osm ej används i ram minnet längre, saker som hänger kvar trots att man har stängt av ett program.

Permalänk
Gäst
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jawo
Japp, trodde det och cache var samma sak. Vill helt enkelt ha ett program som tar bort all skit osm ej används i ram minnet längre, saker som hänger kvar trots att man har stängt av ett program.

Citat:

Vill helt enkelt ha ett program som tar bort all skit

Har du provat det program som jag nämnde tidigare i inledningen av tråden?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DreamMaan
Har du provat det program som jag nämnde tidigare i inledningen av tråden?

Nej, hittade inget om att det kunde rensa ram minnet i feature listan. Jag kan dock ha missat något eller missuppfattat en funktion.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jawo

Cache är en term på en typ av minne, alltså användningsområdet för det. Cacheminnen finns på många ställen i hårdvaran och program (t.ex. OS) kan "cacha" saker i interminnet om de är programmerade till det.

För övrigt kommer windows definitivt ta bort det som ligger kvar av ett program när det avslutas (egentligen när processen avslutas != trycka på X i fönstret).
Du kanske främst tänker på hårddisk cachen. Den ska windows automatiskt slänga bort ifrån om minnet behövs till viktiga saker ("riktiga" processer).

"Oanvänt minne är bortslösat minne".
Om du kör en RAMcleaner så leder det till att windows behöver läsa in det från hårddisken igen när det behövs, vilket låter och är ganska dumt.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize

"Oanvänt minne är bortslösat minne".
Om du kör en RAMcleaner så leder det till att windows behöver läsa in det från hårddisken igen när det behövs, vilket låter och är ganska dumt.

Det är dock många program som läcker minne eller liknande, för efter ett par timmar har användningen av ramen ökat till det dubbla minst. Trots att jag stänger ner alla program som jag öppnat sen dess.

Permalänk
Hedersmedlem

Men vad ska en hårddiskcache-rensare (RAMcleaner) så tar du bort det minnet. Men det är ju inte allokerat åt processer vilket gör att det kan användas fint när processer behöver det.
För du menar den total minnesåtgången.
Om det är en enskild process som drar mycket minne så kan du inte göra något åt det förutom att försöka uppdatera det utifall det är en minnesläcka så den slösar minnet.
Någon RAM-cleaner kan inte gå in godtycklig process och slänga bort minnet den använder, nästan vad som helst skulle ju kunna inträffa då.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Inaktiv

Aqualizes ord är visa. Det enda ramcleaners gör är att allokera massor av minne och sen avallokera det. Det blir ju ungefär som att städa ett rum genom att först fylla det med skräp och sen kasta ut allt man bar in.

Permalänk
Medlem

Får väll tro på er då

Aja, ccleaner vart iaf ett program jag hade nytta av så tråden är inte helt meningslös.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av poppeman
Aqualizes ord är visa. Det enda ramcleaners gör är att allokera massor av minne och sen avallokera det. Det blir ju ungefär som att städa ett rum genom att först fylla det med skräp och sen kasta ut allt man bar in.

Och samtidigt slänger man ut lite för mycket som man sedan kommer på att man måste ha och får bära tillbaka det.

Visa signatur