SweClockers drop!
Permalänk
Medlem

gtx flashals?

hej jag undrar om ett 7800gtx är för kraftfullt för mitt system: 3500+ venice 2x512mb ddr400

och jag vill inte veta vad ni "tror" utan jag vill ha svar av de som vet och de som har erfarenhet

Visa signatur

Packardebell IXTREME 8340 | AMD Athlon64 3500+ | NEC DVD-RW 3530 | 2x512MB ddr400 pc3200 | Seagate 250GB SATA | Geforce 6800le 256MB PCIe | Sound Blaster Audigy SE | Razer Diamondback | altec lansing 251 | hp pavilion mx70

Permalänk
Medlem

nupp det duger gott man rekomenderar ca 3500+ för att nyttja kortet ordentligt.

men självklart blir syset ännu lite vassare med vassare cpu men din conf kommer att lira på bra med ett gtx.

vissa spel fear mm gillar dock 2gig i ram för att flyta perfekt."oavsett graffekort".

Visa signatur

(: pɐʞɔolʞ ⇂⇂`ᄐ sʍopuıʍ ålq uǝ

Permalänk
Medlem

Du kan inte ha ett för kraftfullt grafikkort, givet att du har en hyfsad processor. Det som händer om man har en något klenare cpu är att grafikkortet vid låg belastning inte pumpar ut så jättehög framerate. Men det spelar ju ingen roll eftersom du ändå inte drar nytta av mer fps än din monitor klarar. Med andra ord, omkring 60 till 85 Hz.

Det är viktigare att tänka på den lägsta frameraten du kommer att få, och att den inte underskrider monitorns uppdateringsfrekvens. Så du kommer i praktiken definitivt dra nytta av ett väldigt kraftfullt grafikkort, även om du skulle råka sitta på en sempron 2600+.

Om du håller på med benchmarks så är det en annan historia, men som sagt, i praktiken är det inte lika viktigt med en jättekraftfull cpu.

Och som tillägg till ovanstående inlägg, så spelar cpun (nästan) ingen roll i FEAR. Det skiljer väldigt få fps mellan en FX-57 och en betydligt sämre processor. Där är det grafikkortet som är viktigast.

Visa signatur

Epox 8NPA-SLI | Amd64 3000+ (s754)| 1GB | 7800GT
3DMark05 - 8426 | 3DMark06 - 4086